
Tilos a biztonsági öv! Az északi sarkkörnél jégautóztunk a Facebook bázisához
Ahol nyáron komp jár a tengeren, ott a svédek a hosszú téli hónapokra normál közutakat alakítanak ki a jégen. Szögesgumis kalandjaink a Toyota RAV4 vadonatúj GR Sport verziójával, mellyel a történelmi látványosságok mellett a Facebook hatalmas szerverparkjához is elautóztunk.
Az utazásra elment egy komplett nap, a Budapest-München-Stockholm-Lulea útvonal időt követel magának. Délutáni érkezésünkkor már sötétség fogadott, itt ugyanis január végén 14:30 körül bukik le a napkorong és csak másnap 08:45 magasságában bukkan fel újra a horizonton.
A helyiek által furcsán enyhének mondott aktuális időjárás a dobogókői hideghez szokott magyarokat azért gyorsan arcon csaphatja, a -7 Celsius fokos délutáni hőmérséklet a szél miatt nemcsak a telefonunk, az arcbőrünk szerint is -15 foknak érződött a gyakorlatban.
Gyors vacsora és alvás a hotelben, ahol a környezettudatosság jegyében még a chipes szobakártya is fából van, és aztán másnap kezdődött a program, amiért ilyen messzire utaztunk.


Össztappancs-hajtás
A RAV4 négykerék-hajtása sem kutya, trakció fronton mégsem eredhet a kutyaszán nyomába, mely negyven tappancs által hajtott szerkezeten utazni semmi máshoz nem fogható érzés. A kifejezetten erre a célra tenyésztett ebek hangosan csaholtak, de csak addig, amíg el nem startolt az esetünkben a hátul álló sofőrrel együtt ötszemélyes szán.
Ahogy nekiindultunk azonnal elcsendesült a táj, a szikár testalkatú kutyusok önfeledt száguldásba kezdtek – olyan ez nekik, mint autóversenyzőnek a kanyarokkal teli pálya. Mi mondjuk ezúttal szinte csak egyenesen haladtunk, még pedig a befagyott tengeren, ahol a kemény mínuszok által átitatott menetszél miatt olyan cudar volt a klíma, hogy a jéger-alsóra és nadrágra, illetve rendesen aláöltözött normál télikabátra húzott kezeslábas rögtön értelmet nyert.


Utóbbi öltözet később kiegészült egy remek bukósisakkal, mellyel a motoros szánozásnak vágtunk neki, a befagyott tenger egy kicsit még északibb szakaszán, a vadregényes Brändön Lodge környékén. A haladóknak 900 köbcentiméter és 90 lóerő, a kezdőknek 600 köbcenti és 65 lóerő jutott, de az ily módon átélhető élmény sehogyan sem számosítható. Végtelenül bakancslistás.
Egy komolyabb húzás a gázkaron, a snowmobil megemeli az elejét és érzetre úgy gyorsul a hóval borított jégen, mint egy lenyalt gumis sportmotor a nyári aszfalton. 90 km/h-nál többel nem mertünk repeszteni, mert ez is 180-nak érződik, és tapasztalatlan pilótaként nem árt tisztelni a rideg svéd körülményeket.
Nekünk csak élvezeti cikk egy ilyen járgány, a helyieknek viszont fontos közlekedési eszköz, hasznos célszerszám, mellyel a fél évig elhúzódó téli időszakban olyan helyekre is gyorsan eljuthatnak, ahova máshogy lassan, vagy szinte sehogy.


Hakkapeliitta
A gyakori havazás és az adott esetben akár -40 fokos hideg miatt szinte lehetetlen hó/jég nélküli járdákat, utakat találni, és bár próbálkoznak némi csúszásmentesítéssel, gyüttmentként bármikor könnyen elcsúszhatunk a síkos felületeken. Emiatt aztán óvatosan kezdtünk bele az autózásba, hiszen egy 1,7 tonnás divatterepjáró ilyen körülmények melletti terelgetése okozhat kellemetlen meglepetéseket.
Szépen lassan növeltük a tempót a minimális forgalmú vidéki utakon, mire azon kaptuk magunkat, hogy tükörjég ide vagy oda, lényegében ugyanúgy haladtunk, mint egy jóféle téligumis kocsival a magyarországi tisztított aszfalton. A turpisságnak neve is van, ami olyan szépen hangzik, hogy Hakkapeliitta.

Utóbbi a Nokian egyik remek szögesgumija, ami valami elképesztő tapadást biztosít, és meglepetésünkre normál aszfalton sem hangos és persze nem is szikrázik. Magyarországon tilos ilyen gumikat használni, és persze felesleges is lenne, Ausztriában és több hasonlóan közeli országban viszont engedélyezettek, de csak akkor, ha a megfelelő matricát felragasztjuk az autó hátuljára.
A svédeknél nincs ilyen matrica, vannak viszont olyan közutak, melyek csak télen használhatók, azon egyszerű okból kifolyólag, hogy egyéb időszakokban nem is léteznek. Ahol a néha 30 fokos meleggel támadó rövidke nyáron kompok járnak, ott télen normál közutakat alakítanak ki a befagyott tengeren.

Öv kicsatt!
Tilos biztonsági övet használni, mert ha esetleg gyorsan el kell hagyni a járművet, akkor azzal csak baj lenne. A befagyott tengeren sehol sem szabad megállni, tisztes követési távolságot kell tartani, és a sebesség nem lehet nagyobb 30 km/h-nál.
Az észteknél ennél kicsit bonyolultabb a jégutakra érvényes sebességkorlátozás: ott 10-25, illetve 40-70 km/h tempóval kell haladni, mert az ottaniak szerint a 25-40-es tartományban veszélyes rezgések alakulhatnak ki. Ők tudják.
A normál svéd utakon nincs meghatározva külön sebességkorlát a száraz, illetve havas/jeges viszonyokra, és az alacsonyabb rendű utakon a téli körülmények mellett legálisan kanyaroghatunk relatíve nagy, 70-80-as tempóval.
Tapasztalataink szerint a helyiek nemtől és kortól független kiválóan, lendületesen vezetnek, volt idejük hozzászokni az adott körülményekhez. Autópályán viszont nincs nagy száguldozás, javarészt 110-120-as limitekkel találkozhatunk, a büntetési tételek pedig nem szerények.


Rengeteg a helyi gyártmányú autó, régi és új Volvók uralják az utcaképet, de patinás Saabokból és új Polestar villanyautókból sincs hiány, illetve meglepő módon sok esztergomi gyártású Vitarával találkoztunk. Természetesen AllGrip összkerekes formában.
A spéci gumis RAV4 a jégutakon is kiválóan kontrollálható, gyakorlatilag ugyanúgy kanyarodik és hasonlóan fékezhető, mint egy téligumis kocsi normál aszfalton. Persze azért mindig ott egy kis mókafaktor a történetben, és gyorsan Stig Blomqvistnek vagy Kenneth Erikssonnak képzelhetjük magunkat, de mindenkinek jobb, ha józan keretek között tartjuk az adernalinszintünket.
A jég vastagsága 0,5-1 méter, és a kihelyezett közlekedési táblák aktuálisan jelzik, hogy éppen 2, 3 vagy 4 tonna a súlykorlátozás. Ideális esetben tehát akár még egy 4 tonnás új elektromos Hummerrel is minden további nélkül rá lehet hajtani a tenger szilárd halmazállapotú vaskos felső rétegére.


Súlyos kérdés
A most debütált GR Sport csúcskivitel a legolcsóbb 175 lóerős alap benzines RAV4-hez nem érhető el, csak a hibrid és plugin hibrid verziókhoz. Mi ezek közül az előbbit próbáltuk ki, még pedig összkerekes változatban, merthogy a csak elöl hajtó hibridhez sem létezik GR Sport opció.
A 2,5 literes 4 hengeres szívó benzinmotorra épülő normál, vagyis öntöltő hibrid hajtáslánc 222 lóereje minden körülmények között tökéletesen elegendő, a GR Sport kivitel sem lett erősebb.
Aki mégis többre vágyik, annak ott a standard összkerekes PHEV nekifutás, mely zöld rendszámos SUV 306 lóerős produkciót ad elő, és ideális esetben 75 kilométert képes megtenni tisztán villannyal. De persze nem sarkköri zimankóban, hanem inkább a kellemes langymeleg magyar tavaszban.


A normál hibrid javára írandó az alacsonyabb tömeg, a plugin hibrid bizony több mint 1,9 tonnát nyom a mérlegen, és ez rányomja a bélyegét a vezethetőségre. Még akkor is, ha a 6 másodperces 0-100-as szintidő több mint padlógázra csábító.
A GR Sport az eddigi RAV4-eseknél sportosabb lökhárítókat, egyedi hűtőrácsot és 19 colos könnyűfém-felniket, első-hátsó GR logókat, és sportosabb hangvételű utasteret vonultat fel a lényegében fullextrás felszereltség mellett. A műszerfalat egy 10,5 és egy 12,3 colos kijelző uralja, melyek a nemrégiben megejtett ráncfelvarrással a normál RAV4-esekbe is megérkeztek.

Szép és igényes a dombornyomott GR logós fejtámla és az ezüst varrás, ennél azonban fontosabb változás, hogy a GR Sport rugóit és lengéscsillapítóit feszesebbre hangolták. A sarkköri körülmények mellett nem volt panasz a vezethetőségre, az pedig egy későbbi tartósabb tesztből derül majd ki, hogy az otthoni útviszonyokkal mennyire kompatibilis a feszesebb szett.
A sportos hangulatú GR Sport felszereltség a RAV4-en kívül a kis Yarishoz, annak Cross nevezetű szabadidő-autós verziójához, a kicsit nagyobb C-HR-hez, a kompakt Corollához és a Hilux pickuphoz érhető el.
Aki nem csak hangulatában, hanem viselkedésében is sportos Toyotára vágyik, annak a kis méregzsák GR Yaris, vagy a GR86 és GR Supra kupék felé kell kacsintgatnia. És ezek bizony már nagyon más kávéházat képviselnek, kőkemény sportgépek.


Irány a Facebook bázisa!
A RAV4 LED-es fényszórói jó szolgálatot tettek utunk során, de sok helyi autós extra fényforrásokat szerel a kocsijára. Nem csoda, hiszen december végén csak 10 és 13 óra között van világos, így aztán ilyenkor olyan szükség van egy kis extra világításra, mint a D-vitaminra.
Cserébe viszont június végén beköszönt az örök világosság: a hajnali 1-es napfelkeltét csak éjfélkor követi a naplemente. Igen, ez 23 óra napsütést jelent, már amennyiben persze nincsenek felhők az égen. És ha nem felhős az ég, egy kis szerencsével sarki fényben gyönyörködhetünk, nekünk speciel ez sajnos nem jött össze.


Némi kitérővel útba ejtettük a Facebook, pontosabban Meta Luleában található hipermodern adatközpontját, mely a vállalat első USA-n kívüli ilyen létesítménye. A több futballpályányi területen sorakozó szerverek az alacsony hőmérséklet miatti szerény hűtés szükséglet, illetve a zöld energia miatt kerültek ide, nem mellesleg pedig százmillió felhasználót szolgálnak ki.
Jó eséllyel Olvasóink is egy olyan Facebook posztból kattintottak ezen cikkünkre, melynek bitjeit és bájtjait itt Luleában tárolják.



Világörökség, Gripenek, sós cukorka
Innen pár percnyi autózásra található a világörökség részét képező Gammelstad templomközösség. Itt 424 kisebb faépület található, melyek a 15. század elején épült kőtemplom körül sorakoznak, és képeznek roppant hangulatos fotogén utcácskákat.
A távolról érkezettek egykoron ezekben a házikókban szálltak meg a mise előtt/után. A templomban ottjártunkkor meglepően meleg volt, és a ruhatárból arra következtetünk, hogy máskor sem lehet túl hideg. Érdekesség továbbá, hogy a hátsó-oldalsó részben egy kis játszó szekciót is kialakítottak a gyermekeknek.



A templom melletti parkolóban több kis töltődobozra lettünk figyelmesek, melyre teljesen hétköznapi, tehát nem részben vagy teljesen elektromos autók voltak csatlakoztatva. Ezekkel a rengeteg helyen fellelhető készségekkel oldják meg a helyiek, hogy a reggeli indítás ne okozzon fejfájást a régebbi autók esetében sem.
És emiatt végül is kiugróan magas a konnektoros autók részaránya errefelé, de persze ezúttal máshogy értendő ez az újkeletű kifejezés.

Gripenekből sincs hiány, fejünk felett gyakran húztak el ezek a Magyarországon is meghonosított vadászgépek. Luleában szolgál a svéd légierő 21. Norrbotten vadászrepülő-ezrede, a maga mintegy száz Gripenjével.
Az ország méretéről sok mindent elárul, hogy a légierő Ronnebyben található hasonló bázisa innen 1400 kilométerre délre helyezkedik el. A luleai polgári reptér egy cuki kis modern létesítmény, otthonos belsővel, kedves személyzettel és finom zenével aláfestett gyors biztonsági ellenőrzéssel.
És ha esetleg még nem tettük meg, rénszarvas kolbászt és sós gumicukor-szerűséget is vásárolhatunk itt. Az orrfacsaró szaga révén méltán népszerűtlen Sürstroming halkonzervet viszont nem találtuk meg a helyi shopokban, mint ahogy hazafelé a stockholmi átszállás során sem.



Konklúzió, árak
Aki egy kis melegre vágyik mostanság, az értelemszerűen inkább a Kanári-szigetekre utazzon, és ne pont Skandinávia északi részére. De aki az "ice to meet you" jegyében nyitott a havas-jeges kalandokra, az lehetőségei szerint egyszer mindenképpen látogasson el a Botteni-öböl északi részére, garantáltan nem fog csalódni.
Az élményekkel sajnos párhuzamban állnak az árak, melyek igen magasak - érdemes felkészülni például a 3-5 ezer forintos szendvicsekre, és innen már csak felfelé mozognak az árak. Viszont legalább nincs drága roaming és az időzóna is megegyezik a magyarral.
Ami a RAV4-et illeti, nos a legolcsóbb normál benzines kétkerék-hajtású kéziváltós példányok 13,4 millió forinton nyitnak, a hibrid pedig alaphangon 15,8 millió forintba kerül - a zöld rendszámos verzió cikkünk írásakor ideiglenesen nem érhető el, de amúgy bőven 20 millió forint feletti kiadást jelent.
A normál hibrid RAV4 GR Sport 19,8 millió forint kifizetését követően állítható be a garázsba, vagyis 700 ezer forinttal kerül többe, mint az eddigi csúcsverzió, az Executive. A Toyotánál ezúttal ennyibe kerül a sportos hangulat, ami Magyarországon is ugyanolyan, mint a svédeknél.




