A Pride volt az Orbán-rendszer temetési menete
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A Tesláénál barátságosabb kezdőárral, Porsche külsővel és brutál erős elektromos hajtáslánccal támad a Xiaomi első négykerekű modellje. A legfontosabb kérdések: vajon milyen minőséggel és utastérrel veszi célkeresztbe hamarosan az európai vevőket? Jövünk a válaszokkal.
Az eddig elsősorban különböző mobiljairól és okosotthon termékeiről ismert Xiaomi 2023 végén Kínában leplezte le első személyautóját, a tisztán elektromos hajtásláncú SU7-et. A Xiaomi SU7 (Speed Ultra 7) tavaly februárban debütált Európában, a típus egyik korai bemutatópéldányával a barcelonai MWC szakkiállításon találkoztunk először.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a közeljövőben Európában ilyen autót lehet majd vásárolni, ugyanis a Xiaomi az első három évben kizárólag a hazai piacán, Kínában kívánja forgalmazni a típust, mindenesetre az óra javában ketyeg. A Xiaomi első autója 29 kínai város 59 kereskedésében debütált, a szállítások áprilisban kezdődtek meg.
A közelmúltban egy ukrán rendszámos példány formájában már a budapesti utakon is felbukkant a típus, mellyel most a vállalat prágai regionális rendezvényén ismerkedtünk meg testközelből.
A 3400 mérnök és 1000 szakértő által 500 milliárd forint körüli összegből kifejlesztett SU7 külseje leginkább a Porsche Taycanéra hajaz, belül azonban teljesen más hangulat fogad. És ez nem jelenti azt, hogy a Xiaomi autó minőségével esetleg problémák lennének, sőt!
A remek tapintásérzetet biztosító felületek vonalvezetése tetszetős, illesztési problémákkal sehol sem találkoztunk.
A sokak örömére hagyományos nyomógombokkal ékesített kormány mögött VW mintára relatíve kisméretű, alig 7,1 colos digitális műszeregység található, de a HUD nem kevesebb, mint 56 colos képet vetít a szélvédőre.
A vízszintes középső érintőkijelző 16,1 colos felületű, kiváló képminőségű és az ízléses grafikájú felhasználói felület pattogósan gyorsan teszi a dolgát. A HyperOS nevezetű operációs rendszer ismerős lehet a gyártó utóbbi időkben piacra került okostelefonjairól, de az autó szoftvere egyelőre csak kínaiul tud.
A szokásos PRND menetirányválasztó kar a kormánytól jobbra, amolyan mercis módon kapott helyet, vagyis kevésbé futurisztikus az autó kezelése, mint a kormány mögötti bajuszkapcsolóktól, így például hagyományos indexkartól is mentes új Tesla Model 3-é.
Normál kulcs nem jár a kocsi mellé, annak szerepét egy kis plasztikkártya, illetve egy telefonos applikáció játssza el.
A kijelző alatt alaphelyzetben nincsenek hagyományos fizikai kezelőszervek, de az opciós listán található egy két csavarral gyorsan rögzíthető modul, amely megoldja az ilyen jellegű problémákat. Ezenkívül a kijelző egyéb oldalaira is könnyű szerrel felapplikálhatók egyéb gyári kiegészítők.
A Start/Stop gomb a középkonzolon kapott helyet, és szintén innen vezérelhető a klíma, illetve az aktív hátsó szárny dőlésszöge is. A vezeték nélküli mobiltöltő rekordgyors, 50 W-os, miközben a legtöbb rivális csak nemrég ugrotta meg a 15 W-ot.
A kamerák minden irányban kiváló felbontásúak, és a többek közt LiDAR-t is felvonultató szenzorarzenál révén igen fejlett önvezetést ígér a gyártó. Ennek gyakorlati képességeivel kapcsolatban majd egy későbbi dinamikus menetpróbát követően tudunk majd nyilatkozni.
A keret nélküli ajtók jól mutatnak, de csukáskor a vártnál talán picit bárdolatlanabbul szólnak. A helykínálat elöl teljesen rendben van, az elektromos mozgatású ülések kényelmesek és némi oldaltartással is szolgálnak.
A lábtér hátul is rendben van, azonban a hátrafelé erősen lejtő UV-szűrős üvegtető miatt a fejtér a vártnál némileg karcsúbb. Cserébe viszont a középkonzolból egy hűtött kis mini rekeszt lehet kihúzni.
A szűk kesztyűtartó hagyományos módon nyílik, az elöl kialakított kiegészítő csomagtér, a 100 literes frunk pedig az érintőkijelző segítségével nyitható. Az elektromos mozgatású hátsó csomagtérajtó felnyitását követően 500 literes csomagtér fogad, ami alatt a kábeleknek is kialakítottak egy kisebb rekeszt.
A kínai piacon 215 900 jüanos (11,7 millió forint) indulóáron debütált SU7 farmotoros alapmodellje 299 lóerős teljesítményű és 400 Nm nyomatékú.
A 73,6 kWh kapacitású BYD Blade aksi a lágyszívű kínai CLTC-szabvány szerint mintegy 700 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. A 0-ról 100-ra 5,28 másodperc alatt felpattanó alapmodell végsebessége 210 km/h.
A 400 helyett már 800 V-os technikát, valamint 830 kilométeres hatótávot lehetővé tevő, 94,3 kWh-s CATL-akkumulátort felvonultató SU7 Pro 245 900 jüanba (13,2 millió forint) kerül, vagyis körülbelül annyiba, mint a Tesla Model 3 alapverziója.
A csúcsot a 299 900 jüanos (16,2 millió forint) SU7 Max jelenti, amelynek 101 kWh-s CATL-telepe 800 kilométeres hatótávval kecsegtet, illetve azzal, hogy ideális esetben 15 perc alatt akár 510 kilométert is bele lehet „tankolni”.
A duplamotoros, összkerekes flagship verzió, a Max 673 lóereje 2,78 másodperces 0–100-as sprintet, illetve 265 km/h végsebességet tesz lehetővé.
A vállalat őrült számháborúba kezdett az SU7 legdurvább új változatával, az 1548 lóerős Ultrával, a versenypálya fókuszú villanyautó az ígéretek szerint hamarosan rendelhetővé válik.
Az 1108 lóerős új Porsche Taycan Turbo GT fő riválisának szánt újdonság tripla motoros összkerékhajtása 1,97 másodperces 0–100-as szintidőt tesz lehetővé.
Az 5,96 másodperces 0–200-as, illetve 15,07 másodperces 0–300-as gyorsulású SU7 Ultra végsebessége meghaladja a 350 km/h-t.
A CATL Qilin 2.0 akkumulátorral szerelt kocsi 1,9 tonnát nyom a mérlegen, egyedi aerodinamikai csomagja pedig nem kevesebb mint 2145 kilogrammos leszorítóerőt termel.
Az AP Racing fékrendszer révén akár 25 méter alatt megoldható egy 100-ról 0 km/h-ra történő fékezés, de a Xiaomi nem fékez: 15-20 éven belül a világ 5 legnagyobb autógyártója közé szeretne kerülni.
A Xiaomi tavaly az eredetileg előirányzott 100 ezer helyett 135 ezer autót adott el, és idén el szeretné érni a 300 ezres mennyiséget.
Viszonyításképp, a Magyarországon 45,9 millió forinton nyitó Taycanból tavaly világszerte kevesebb, mint 21 ezer darabot adtak el, a Tesla viszont mintegy 1,7 milliót értékesített összesen az itthon 16,7 millió forinttól induló Model 3/Y testvérpárból.
A Xiaomi a közeljövőben több új villanyautóval tervez előrukkolni, melyek közül a Tesla Model Y rivális szabadidő-autó, a nemrégiben leleplezett YU7 várhatóan a nyáron érkezik meg a kínai kereskedésekbe.
Akinek ez a dizájn tekintetében Ferrari Purosangue utánérzésű YU7 esetleg nem lenne elég nagy, annak egy picit még várnia kell a harmadik Xiaomi autóra, mely nem lesz más, mint egy full size divatterepjáró, mely nemcsak tisztán elektromos, hanem belsőégésű motoros hatótávnövelős villanyos változatban is készülni fog.
Egyelőre nem tudni, hogy a Xiaomi nálunk pontosan mikor kezdi meg személyautói forgalmazását, az viszont biztos, hogy a vállalat komoly figyelmet kíván szentelni az európai-, így többek közt a magyar piacnak is.
A rendszerváltás idejének hangulatát lehetett érezni abban a tömegben, ahol a legtöbben legfeljebb gyerekek voltak akkoriban.
A tömeg emberekből áll – őket mutatjuk meg külön-külön és együtt a HVG fotósainak szemével.
A Tisza Párt és a fővárosi csőd sem maradt ki.
Hatalmas. Ez minden idők legnagyobb Pride felvonulása. Ha nem hiszi, nézze meg a videókat.
Beszédek a 30. Budapest Pride-on.
A hatalom melegellenes politikája minden eddiginél több ellenzékit vitt ki az utcára – fogalmazott a Die Zeit tudósítójának egy Budapest Pride-résztvevő.
A Tisza elnöke szerint látszatpolitizálás folyik trükkök százaival és hazugságokkal.
Szerinte a kérdés csak az, ki akarja-e tenni annak a gyerekeit, amit az elmúlt tíz évben ő is átélt.
„Jó hazafi harcoshoz” méltón tette közzé, hogy 100 százalékos magyar érettségit tett.
Közéjük Charles Leclerc fért be.