Az állam idén jelentősen növeli az autóvásárlásokkal kapcsolatos adóbevételeit, különösen a regisztrációs adó átalakításával – írja a Telex. Az idei évre előirányzott 25,7 milliárd forint bevétel nyolcmilliárddal haladja meg a tavalyit.
A korábbi, hengerűrtartalom alapú számítás helyett március 1-jétől a motorteljesítmény lett a meghatározó tényező, ami jelentős áremelkedést eredményez egyes esetekben. Például egy régebbi BMW E46 330i esetén az adó összege 159 ezerről 432 ezer forintra emelkedett. Másfelől a korábban maximum 45 ezer forintos díj a kismotorú és Euro 5-ös besorolású autóknál általánosan ennyi lesz. Az új szabályozás a plug-in hibrideket is érinti: egy használt Toyota RAV4 esetén az eddig adómentes regisztráció most 148,5 ezer forintba kerül.
A változtatás célja a régebbi, környezetszennyezőbb autók importjának visszaszorítása, de ez az árérzékeny vásárlók számára komoly pluszköltségeket jelenthet.
A regisztrációs adón túl több más költség is nőtt: az időszakos műszaki vizsga ára 16 290 forintról 26 700 forintra emelkedett, a külföldről behozott autók forgalomba helyezési költsége 40 ezerről 57 ezer forintra ugrott, míg egy rendszámtáblapár 8500 helyett 11 500 forintba kerül. A gépjárműadó is inflációkövető emeléssel drágul, így az autósokat idén több szempontból is nagyobb kiadások terhelik.
Az állam a regisztrációs adó változásán túl az importált használt autók forgalomba helyezésének egyszerűsítésével is növelheti a bevételeit, ha a magánkézben lévő vizsgaállomások is végezhetnek honosítási vizsgálatokat. Ez várhatóan élénkítheti az autóimportot, ami tovább növelheti az állami bevételeket.