szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Azzal, hogy beengednék a magánszektort, felgyorsulhatna a rendszer, de hogy milyen minőségű autók kaphatnának így forgalmit, az nagy kérdés.

A külföldről behozott használt autókat jelenleg csak állami kézben lévő műszaki bázisra lehet elvinni honosításra vagy forgalomba helyezési eljárásra, hogy elinduljon a magyar rendszám kiváltását megelőző hosszadalmas adminisztráció. Ez az eljárás változhat meg alapjaiban a Telex birtokába jutott minisztériumi előterjesztés szerint.

A Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint Tuzson Bence igazságügyi miniszter által jegyzett dokumentum szerint a jövőben nemcsak az állami hatósági vizsgaállomásokon, hanem magánkézben lévő műszaki vizsgaállomásokon is elvégezhető lenne a használt járművek műszaki átvizsgálása. Ez a változás jelentősen csökkenthetné a jelenlegi hosszú várakozási időket, hiszen amíg hatósági vizsgaállomásból csupán 26 működik országszerte, addig magánállomásból mintegy 1400 található Magyarországon.

A módosítások értelmében az Európai Unióból származó járművek esetében megszűnne a kötelező hatósági vizsgáztatás, helyette bármely magánállomáson elvégezhető lenne a honosítási eljárás. Ez nemcsak a használt személyautók, hanem bármely jármű-kategória esetében igaz lenne. Ugyanakkor az Európai Unión kívüli, úgynevezett harmadik országokból, például az Egyesült Államokból érkező járművek továbbra is csak hatósági vizsgaállomásokon mehetnének át a forgalomba helyezési procedúrán. A javaslat szerint a honosítás feltételei közül eltörölnék a külföldi műszaki vizsga érvényességére vonatkozó követelményt, így akár lejárt műszaki vizsgával is elindítható lenne az eljárás, igaz, ez többletköltséggel járna az autótulajdonosok számára.

Az előterjesztés számos további könnyítést is tartalmaz. Például a magánállomások külön engedély és auditálás nélkül vehetnék fel a honosítást a szolgáltatásaik közé, ami tovább gyorsíthatja az új rendszer bevezetését. Emellett a vizsgabiztosi engedélyek kiváltásának feltételeit is egyszerűsítenék, így akár B kategóriás jogosítvánnyal is lehetne vizsgáztatni különböző járműtípusokat.

50 ezer forint lesz a műszaki vizsga februártól

Húsz éve nem emelték a vizsga alapdíját, most bepótolták.

A vizsgáztatási piac esetleges liberalizációja ugyanakkor felveti a vizsgafolyamat minőségével és megbízhatóságával kapcsolatos aggályokat. A magánállomások bevonása ugyan gyorsíthatná az eljárásokat, de szükség lenne a hatósági ellenőrzések rendszeres szigorítására, hogy ne kerülhessenek forgalomba műszakilag nem megfelelő járművek.

Az előzmények alapján nem alaptalanok ezek a félelmek: az elmúlt idők korrupciós ügyei, amikor kenőpénzért engedtek át rossz állapotú autókat a vizsgán, és a vizsgabiztosok képszerkesztő programokkal, manipulált fotókkal játszották ki a rendszert. Ahhoz, hogy az új szabályozás valóban biztonságos és átlátható legyen, a hatóságoknak szigorúan ellenőrizniük kellene a magánállomások tevékenységét és az általuk feltöltött dokumentumokat, ami ugyancsak munkaerő-igényes folyamat.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!