szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Mikor jobb egy autó fogyasztása: ha az út vizes, vagy ha száraz; ha a levegő párás, vagy ha száraz; ha az út magasan...

Mikor jobb egy autó fogyasztása: ha az út vizes, vagy ha száraz; ha a levegő párás, vagy ha száraz; ha az út magasan, vagy ha a tengerszinttel egy magasságban vezet; ha nagyon hideg van, vagy ha nagyon meleg?

Az első számú gépjármű-tudásközpontként számon tartott SAE International (az autóipari szakemberek nemzetközi szervezete) tagjai között készített felmérés szerint az autó fogyasztása jobb:

- Amikor száraz az út. Ekkor ugyanis jobb a gumik tapadása, így hatékonyabb az erőátvitel.

- Amikor párás a levegő. Ekkor ugyanis kevésbé kell lefojtani a motort. A lefojtás az egyik módja annak, ahogy szabályozni lehet a belső égésű motor fordulatszámát, de ez a módszer csökkenti egy kicsit a motor erejét. (A belső égésű motor egy olyan henger, amelyben összekeveredik a levegő és a benzin, ezt a keveréket egy dugattyú összenyomja, majd a keverék egy elektromos szikrától meggyullad. A legtöbb autó négyütemű belső égésű motort használ. Az égési ciklus első üteme a szívás: kinyílik egy szelep, a hengerbe beáramlik a levegő és a benzin, miközben a dugattyú lefelé mozog. A fojtás még azelőtt lezárja a szelepet, hogy a dugattyú befejezte volna a lefelé mozgását, ezzel arra kényszerítve a dugattyút, hogy az így kialakuló részleges vákuum ellenében dolgozzon, ami hasznos energiát emészt fel.) Egy adott teljesítmény leadásához a motornak állandó menynyiségű oxigénre van szüksége ahhoz, hogy el tudja égetni a kívánt mennyiségű üzemanyagot. Amikor több vízmolekula van a levegőben, az oxigénmolekulák egy része kiszorul. Ezért párás időben a motornak nagyobb mennyiségű levegőt kell beszippantania ahhoz, hogy ugyanannyi oxigénhez jusson. Így a szelep tovább maradhat nyitva, így rövidebb ideig dolgozik a vákuum ellen, és ezért kevesebb hasznos energiát emészt fel.

- Amikor nagy magasságban vezetünk. Ekkor ugyanis, mivel ritkább a levegő, kisebb a légellenállás. Továbbá kisebb erőfeszítésébe kerül az autónak a kipufogás, mert alacsonyabb az a légköri nyomás, amely „visszanyomja” a kipufogógázt a motorba. Ráadásul a fojtás is kisebb, mert nagyobb mennyiségű levegőnek kell beáramolnia a motorba ahhoz, hogy legyen elég oxigén ugyanannyi üzemanyag elégetéséhez.

- Amikor nagyon meleg van. (Feltéve, hogy nincs bekapcsolva a légkondi.) Ekkor ugyanis a levegő sűrűsége alacsonyabb, és a fent leírt okok miatt kisebb fojtásra van szükség.

Az útviszonyokat és az időjárási körülményeket nem tudjuk megválasztani, de arra figyelhetünk, hogy a gumik mindig megfelelő keménységűre legyenek
fújva, és ezzel máris sokat tettünk autónk javuló fogyasztásáért. Ha a gyártói ajánlásnál magasabb a keréknyomás, csökkenhet a gumik tapadása,
mert kisebb felületen érintkeznek az úttal. Ha meg alacsonyabb, azt a pénztárcánk bánhatja, ugyanis a lelapult abroncsnak nő a gördülő ellenállása, és nő az üzemanyag-fogyasztás, a gumikopásról nem is beszélve.

Forrás: 160 tudományos válasz őrült kérdésekre; HVG Könyvek

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!