Sok harc, semmi eredmény: így áll a kormány nagy terve az MTA átalakítására
Gyakorlatilag semmi nem valósult meg abból, amivel tavaly Palkovics László innovációs minisztert megbízták.
Gyakorlatilag semmi nem valósult meg abból, amivel tavaly Palkovics László innovációs minisztert megbízták.
A százhalombattai finomító ellátásához felszabadították a biztonsági kőolajkészlet több mint 60 százalékát. Ez másfél-két hónapra elegendő a finomítónak, azt még nem tudni, mikor indul újra a szállítás a leállított Barátság vezetéken.
Nem sikerült megállapodni a Norvég Alapról.
"Odafenn, idelenn – ugyanaz a figyelem." Az egykori Malév szlogenjét érezhetik megvalósulni a budapesti Liszt Ferenc repülőtér környékén élők, akiknek a panaszait meghallva most hatóságilag fogják korlátozni a ferihegyi légikikötő körüli éjszakai gépmozgást. Ám lehet, hogy sokan csalódni fognak: a tervezett intézkedések hatását csak az érintettek egy része fogja megérezni. A repülőtér környékén ugyanis, egy kis csavarral, lényegében minden változatlan marad.
Okozott kárt az elmúlt egy év a Magyar Tudományos Akadémiának (MTA), mert voltak kutatók, akik elmentek, és vannak, akik menni készülnek – mondta hvg.hu-nak Lovász László. Az Akadémia elnökét a kormány és az MTA tavaly kirobbant vitájáról, a kutatóintézeti hálózatok jövőjéről és a napokban aláírt szándéknyilatkozatról kérdeztük. Tisztázni igyekeztünk, mit jelent ez a megállapodás, minek köszönhető, hogy a kormány a jelek szerint jelentős engedményeket tett.
Az ITM eddig nem árulta el, hogy javítaná a magyar innovációs teljesítményt, sőt a kormány adós egy részletes tanulmánnyal, de addig is az MTA összeálított egyet, az Eötvös 2020+ anyagot. Az MTA olyan közleményt adott ki, amiből egyértelmű, beleáll a harcba.
A Magyar Tudományos Akadémia (MTA) elnökségi ülése ma arról dönt, hogy ragaszkodik-e a jelenleg még hozzá tartozó kutatóintézetekhez, illetve az intézetek egyben tartásához, vagy engedve a kormány nyomásának lemond róluk. A helyzet azonban nem ennyire egyszerű, úgy tudjuk, hogy az MTA vezetői nem csak a saját javaslatukról tárgyalnak.
Egy cégcsoportba tartozó vállalkozások „versenyeztek” egymással az uniós víziközmű projektekkel kapcsolatos szakértői feladatokra kiírt milliárdos közbeszerzésen. Az uniós támogatásokat ellenőrző szervezet megállapította az összeférhetetlenséget, de a Közbeszerzési Döntőbizottság nem foglalkozik az üggyel, mert az EU-s keretért felelős innovációs minisztérium túl későn lépett.
Az ITM 94 önkormányzatnak ad összesen 240 millió forintot az illegális szeméttelepek felszámolására.
Lovász László MTA-dolgozóknak küldött levele szerint Palkovics ultimátumot adott nekik: vagy belemennek a kutatóhálózat leválasztásába, vagy a megkérdezésük nélkül veszik el azt tőlük.
A tárgyalások után pedig újra ülésezik az MTA elnöksége, írja az Akadémiai Dolgozók Fóruma Facebook-oldala.
Nem pályáztak az MTA-kutatóintézetek arra a 17 milliárd forintra, amit visszatart tőlük a Palkovics László vezette innovációs minisztérium. A helyzet pattanásig feszült, az elnökség titkolózik és tárgyal, közben fogy a pénz, a kutatók nem biztosak abban, hogy az áprilisi fizetésüket megkapják. A kérdés, ki adja fel előbb: Palkovics László vagy az MTA-elnök Lovász László.
Egyelőre nem tudni, mire jutottak a Palkoviccsal folytatott tárgyalások során, de kedden összeül az elnökség.
Folyamatosak az egyeztetések a Magyar Tudományos Akadémia és az Innovációs és Technológiai Minisztérium között, pénteken Palkovics László miniszter megint az MTA épületében volt.
Egy hatalmas alapítványba pakolná a kormány az MTA intézeteit, ám gyanús, hogy ezzel csupán az akadémiai vagyonra akarják rátenni a kezüket.
Egyhetes ultimátumot kapott az Akadémia vezetése a kormánytól.
Újra tárgyalt a kormány az MTA-val, úgy tudjuk, a légkör konstruktív volt. Jövő héten folytatják. Így távozott a miniszter az akadémia épületéből.
Az ITM örül az MTA tárgyalási hajlandóságának, és már a héten asztalhoz ülne.
Az Akadémia Elnöksége határozatot fogadott el arról, hogyan reagáljanak a kormány átalakítási kísérletére.
Teljesen kiszerveznék a kutatóintézeteket az új terv szerint, egyeseket meg is szüntetnének, az MTA egyszerű köztestületnek maradna meg.