szerző:
hvg.hu

Az európai elhízás elleni nap alkalmából a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége megdöbbentő adatokat közöl a súlyfeleslegről és annak kialakulásáról. Magyarország a negyedik olyan ország, ahol a legnagyobb az elhízott emberek aránya. 1975 óta megtriplázódott a súlyfelesleggel rendelkezők száma.

2018-ban május 19-e az európai elhízás elleni nap (European Obesity Day, EOD). Ennek apropóján a Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége kiadott egy közleményt arról, hogyan ölt ijesztő méreteket a világban és itthon az elhízás problémája.

Az Egészségügyi Világszervezet 2016-os eredményei alapján több mint 1,9 milliárd túlsúlyos vagy elhízott felnőtt ember élt a világon, és ez a szám az 1975-ös adatokhoz képest megtriplázódott. A magyar felnőtt lakosság körében feltűnően nagy az elhízás mértéke (28-31 százalék), az egész világot tekintve ezzel az eredménnyel a negyedik helyen állunk. A világrangsort az Amerikai Egyesült Államok vezeti, majd ezt követi Mexikó és Új-Zéland.

Minifelnőttként tápláljuk a gyerekeket, és ez nagyon nagy baj

Az Országos Táplálkozás és Tápláltsági Állapot Vizsgálat 2014-es eredményei alapján a magyar felnőtt nők 60 százaléka, a férfiak 65 százaléka túlsúlyos vagy elhízott, és sajnos a gyerekek között is növekszik a többlettestömeg mértéke, általában a négy-tíz éves gyerekeknek a 21 százaléka túlsúlyos.

©

A kisgyermekkori elhízás legfőbb oka, hogy a szülők jelentős része nem megfelelő időben kezdi a hozzátáplálást, és nem a megfelelő ételeket kínálja a babának: minden harmadik családban egyéves kor felett ugyanazt eszik a babák, mint a család többi tagja, így jóval több szénhidrátot, fehérjét, sót és cukrot visznek a szervezetükbe, mint amire szükségük lenne.

A gyerekkori elhízás sokkal súlyosabb következményekkel járhat, mint az, amikor már felnőttként küzdünk pluszkilókkal: az érintett gyerekeknél közel 30 százalékkal nagyobb az elhízáshoz köthető betegségek kialakulásának esélye, és ugyanennyivel nő a korai halálozás kockázata is.

Na de hogy jönnek fel a pluszkilók?

A magyar dietetikusok szerint abban az esetben, ha napi 100 kalóriával többet viszünk be, mint ami a szervezetünk szükséglete lenne, akkor az 1 év alatt 5 kiló súlynövekedést jelent. A plusz száz kalóriát borzasztó könnyű elfogyasztani: 5 darab kicsi keksz, 2 deci száraz vörösbor tesz ki ennyit. Ha viszont megesszük egy kis csomag földimogyorónak a felét, az már 260 kalória, egy zacskó chipsnek a harmada és egy szelet karamellás csoki is nagyjából ugyanennyi. 

A hízás esélyét növeli az európai lakosságra általában jellemző életmód is: legalább napi öt órát ülünk naponta, az emberek 42 százaléka pedig sosem sportol, a többség autóval megy be a munkahelyére is. Nem jó tendencia, hogy átlagosan napi 500 kalóriával több energiát viszünk be, mint 40 évvel ezelőtt, holott jóval kevesebb energiát használunk fel munka közben, mint korábban. 1960-ban a nők 1300, a férfiak 1500 kilokalóriát égettek. 2010-re ez 15 százalékkal lecsökkent.

Akkor hogyan együnk?

A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége azt javasolja többek között, hogy a helyes táplálkozás érdekében először ismerjük meg, hogy minek mennyi az energiatartalma. A szénhidrátok és fehérjék egyaránt 4 kalóriát tartalmaznak grammonként, a zsírok 1 grammja viszont több mint dupla ennyit, 9 kalóriát tartalmaz. Sokszor elfeledkezünk arról, hogy az alkoholnak is van energiatartalma, pedig nem is kevés, 7 kalóriával számolhatunk grammonként.

A dietetikusok szerint a tartós testsúlycsökkenés olyan életmódprogramokkal érhető el, amelyek 500-750 kalória/nap energiadeficitet eredményeznek – azaz ennyivel kevesebb energiát viszünk be, mint amennyi a szervezet igénye lenne –, és heti legalább 150 perc mozgást tartalmaznak.

A zsírmentes testtömeg megtartása érdekében a súlycsökkenés üteme nem haladhatja meg a heti 0,5-1 kilogarmmot és a fogyás elérését ne kúraszerűen tervezzük, inkább törekedjünk a hosszú távú életmódváltásra. Heti 0,5 kiló fogyás napi 500 kalóriás csökkentéssel érhető el. Az egészségügyi előnyök akár már 5-10 százalékos súlycsökkenés esetén is tapasztalhatóak.

Továbbá fontos az is, hogy étkezzünk naponta többször, ne tartsunk nagy étkezési szüneteket, egy-egy alkalommal kisebb mennyiségeket fogyasszunk. Építsünk be kisétkezéseket, mint a tízórai és az uzsonna, hiszen ezzel csökkenthető az éhségérzet kialakulása, valamint a vércukorszint szempontjából is előnyösebb.  Az egyszeri, nagy mennyiségű táplálék felvétele kedvezőtlen anyagcsere- és inzulintermelési folyamatokat indít el, mely zsírlerakódásra hajlamosít.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
A sztrájktól sem riadnának vissza a tiszavasvári Alkaloidánál

A sztrájktól sem riadnának vissza a tiszavasvári Alkaloidánál

Karácsonnyal közös videót posztolt Kálmán Olga

Karácsonnyal közös videót posztolt Kálmán Olga

Felrajzolták Puzsér fejét és az autómentes zóna határát Budapest járdáira

Felrajzolták Puzsér fejét és az autómentes zóna határát Budapest járdáira

Mint régen a kagylóhéj formájú mobilok, olyan lesz a Motorola RAZR összehajtható telefon

Mint régen a kagylóhéj formájú mobilok, olyan lesz a Motorola RAZR összehajtható telefon

Olasz meghívója szétszelfizte magát Orbánnal és Novák Katalinnal

Olasz meghívója szétszelfizte magát Orbánnal és Novák Katalinnal

Pénzügyi vonalon mozgolódnak ifjabb Matolcsy köreiben

Pénzügyi vonalon mozgolódnak ifjabb Matolcsy köreiben