Tetszett a cikk?

Nem biztos, hogy a legolcsóbb, de az állami költségvetést a legkevésbé terhelő megoldással vonta be az MSZP kongresszusa előtti órákban az M5-ös sztrádát a matricás rendszerbe a kormány. A részleges visszaállamosítást a hitelező Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank is elfogadta.

Az egykori útlezárások helyszínén, a korábbi demonstrációkon már bevált házi süteményekkel (HVG, 2003. november 15.), bográcsos paprikás krumplival, pezsgővel ünnepelte péntek délután a Sári hídnál a Dabasért Egyesület és a Levegő Munkacsoport az M5-ös autópálya bevonását a matricás rendszerbe. A kamionok számára a múlt péntekig 11 620, személyautóknak 3430 forintért igénybe vehető 112 kilométernyi sztrádát drágállók fellélegezhetnek: ezentúl a többi autópályához hasonlóan 970 forintos négynapos vagy 2 ezer forintos tíz-, illetve 3400 forintos harmincnapos matricával járható személyautóval az M5-ös is, amelyre az éves matrica szintén érvényes. A tarifák legkorábban ősszel drágulhatnak meg - az M7-es és az M3-as új szakaszának átadása után.

A nehéz teherautók átmenő forgalmát az 5-ös úton a zajártalom miatt a környezetvédelmi felügyelőség határozata szerint már tavaly szeptemberben meg kellett volna tiltania a Pest Megyei Állami Közútkezelő Kht.-nek, amelyik a döntést megfellebbezte, majd a főfelügyelőség februári jogerős döntése ellen keresetet adott be. Az ítéletet azonban már nem várta meg a közútkezelő: múlt péntektől érvényesek a tiltó táblák.

Fellélegezhetett Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter is, akit nemrég már-már bűnbaknak tett meg Medgyessy Péter miniszterelnök, kifogásolva, hogy Csillag képtelen a túlságosan drága sztráda három kormánycikluson áthúzódó ügyét másfél év alatt megoldani. Az MSZP múlt pénteki kongresszusának "elődélutánján" viszont a kormányfő már méltatta a miniszter munkáját, majd közösen felállították az új korszak kezdetét jelző táblát. A legnagyobb elismerést a tárca befektetési főigazgató-helyettese, Bíró Fruzsina kapta, aki az M5-ös matricásításához szükséges, összesen 42 szerződéshez hiányzó néhány dokumentumon munkálkodva múlt szerda reggeltől a csütörtöki zárásig 27 órát húzott le egyfolytában. Több hónapos munkájáért a kormány - Csillag javaslatára - a múlt heti ülésen a Magyar Köztársasági Érdemrend lovagkeresztje kitüntetésre terjesztette fel őt.

A matricák ellenőrzésétől a demonstratívan kihelyezett tábla ellenére egyelőre nem kell tartani. A hónap végéig egyáltalán nem bünteti a bliccelőket a matricákat áruló és ellenőrző Állami Autópálya-kezelő Rt. (ÁAK), legfeljebb megveteti a címkéket. Az áttérés az új rendszerre eleve nagyvonalúan kezdődött: a Medgyessy-Csillag-féle táblakihelyezés után a koncessziós AKA Rt. már nem szedett díjat, az ÁAK viszont - elvileg - csak éjféltől ellenőrizte a matricákat. Egyelőre csak mobil ellenőrzés várható, s a ködös jövőbe vész az éjjel-nappal folyamatosan működő kamerák rögzítésének időpontja. Április végéig az ócsai, az újhartyáni és az örkényi fel-lehajtó, valamint az újhartyáni és a kiskunfélegyházi nyílt vonali kapuknál is lehet kapni sztrádamatricát - várhatóan szúrópróbaszerű ellenőrzésekkel összekötve -, ezt követően viszont csak 13 elárusítóhely marad az M5-ös menti benzinkutaknál. Mindenesetre nem a focipályára valók a díjszedő kapuk, szemben az előző kormányfő, Orbán Viktor 1998-as szavaival - mellesleg az M3-as és az M1-es egykori kapuinak többsége az ÁAK egyik telepén várja az enyészetet.

Az áttérés után 30-40 százalékos forgalomnövekedés várható az M5-ösön, amelyen jelenleg naponta átlagosan 16 500 gépjármű halad (a teherautók négyötöde eddig az ingyenes 5-ös utat választotta). A matricaeladások a szaktárca várakozásai szerint 2-4 milliárd forinttal nőhetnek. Az AKA Rt. a megállapodások szerint ezentúl nem szed díjat (ez a matricákat értékesítő ÁAK dolga), cserébe az idén a hátralevő hónapokra 12,7 milliárd, jövőre 17 milliárd, 2006-tól pedig - ha a koncessziós társaság átadja a 47 kilométeres Kiskunfélegyháza-Szeged szakaszt - 25 milliárd forint rendelkezésre állási díjat fizet számára a közlekedési tárca. Ez jóval több a cég tavalyi 8 milliárd forint körüli árbevételénél, amit több mint 1 milliárd forintos állami árkiegészítéssel fejeltek meg. Az 1995-ben módosított koncessziós szerződés szerint ugyanis az AKA a befektetett tőke arányában 7 százalékos profitra tartott igényt, ha a díjbevétel ennél kevesebb, a hiány pótlását az állam vállalta.

A matricás rendszerre való áttérést azonban csak azzal a feltétellel vállalták az AKA korábbi főrészvényesei - az osztrák Bau Holding- és a francia Bouygues-csoport -, hogy a tőkearányos megtérülési elvárásukat 14 százalékra emelték (HVG, 2004. február 21.). Ha Medgyessy nyilvános bírálatai miatt nem került volna időzavarba a közlekedési tárca, talán jobb feltételeket is ki lehetett volna alkudni - érzékeltették szakértők a HVG-vel. A tárca útfejlesztési célelőirányzatából - ha szükséges, költségvetési átcsoportosítással - havonta fizetendő rendelkezésre állási díjból kell fedezni továbbra is az üzemeltetést, a fenntartást, továbbá a sztráda továbbépítését is. Abban is megegyeztek, hogy az új szakasz - idén áprilisban kezdődő - kivitelezését 365 millió eurós fix összegért végzi a Bau Holding és a Bouygues, a költséget bankhitelből finanszírozza a társaság.

A koncesszió 2030. évi lejártáig fizetendő rendelkezésre állási díjat meg lehet takarítani, ha az állam az új szakasz átadásától számított négy éven belül él az AKA-részvényesek által felkínált teljes kivásárlás lehetőségével. Elvileg egyébként most is megvehette volna az összes részvényt az állam, ez esetben azonban a vételár nem 82 millió, hanem 280 millió euró lett volna, ami az egykori, 69 millió eurós tőkebefektetés 17,7 százalékos megtérülésének megfelelő ár, szemben a 39,48 százalékos kisebbségi csomag eladására alkalmazott 14 százalékos megtérülési rátával. A tulajdonukban maradt részvényeket ugyan továbbra is 17,7 százalékos rátával kínálják megvételre a befektetők a saját tőkére vetítve, a megállapodáscsomagban azonban a HVG értesülései szerint ennél kedvezőbb megoldás szerepel. E szerint az "új", 39,48 százalékban az ÁAK tulajdonában levő AKA 111 millió eurónyi friss hitellel csökkentené saját tőkéjét. Így a részvényesek 14 százalékos elvárt hozamú befektetéseit 6-6,5 százalékos kamatozású hitelekre cserélné ki. Kedvezőbb feltételű kölcsönökre váltaná az AKA a 205 millió eurós jelenlegi hitelállományát is. Az új szakasz építésének hiteligényével együtt mintegy 700 millió euró felvételére kerülne sor, amiről már több bankkal folytattak előzetes tárgyalásokat. E konstrukció egyik előnye, hogy az említett 111 millió euróból az ÁAK-ra jutó sajáttőke-hányad szintén csökkenne (így a 82 millió eurós vételár helyett végül kevesebb mint 40 millió terhelné az autópálya-kezelőt). A vételárat egyébként a HVB Bank Rt. egyéves lejáratú kölcsönéből fizette ki az ÁAK a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) garanciájával.

Ha ez a tőkeleszállítással kombinált hitelkonstrukció 2005. január 5-éig nem jön össze, akkor a megállapodások szerint az ÁAK-nak meg kell vennie a részvények maradék 60,52 százalékát is, méghozzá az előnytelen, 17,7 százalékos hozammutatóval számolt áron, 189 millió euróért, amire az MFB ugyancsak garanciát nyújtott. "Ezt a kockázatot kénytelenek voltunk vállalni - mondta a HVG-nek Réthy Imre, a szaktárca közigazgatási államtitkára -, máskülönben a részvényesek nem vállalták volna a továbbépítés finanszírozási kockázatát." Ha viszont ezt a vészforgatókönyvet sikerül elkerülni, akkor 2006-tól - idei áron - a 96 millió euróra csökkent saját tőke 60,52 százalékát vehetné meg az állam, évi 14 százalékos hozammal növelve, feltéve, hogy élni óhajt és tud opciós vételi jogával.

A bankok kulcsszerepét jelzi, hogy az AKA említett 205 millió eurós hitelállományát finanszírozó konzorcium - vezetői a magyar CIB Bank, a portugál Banco Espirito Santo e Commercial, a londoni Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) és a Westdeutsche Landesbank - jóváhagyása nélkül nem lehetett volna matricás rendszerre áttérni a koncessziós sztrádán. Az EBRD igazgatóságának brit tagja egyébként a múlt heti ülésen a piacgazdaság építésével ellentétesnek tartotta a növekvő állami szerepvállalást egy magántársaságban, de a testület végül elfogadta: a "tiszta" elveknél fontosabb, hogy egy eddig megfizethetetlenül drága autópályára minél többen hajthassanak rá.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mintha nem is lenne válság: 39 százalékkal nőtt a 4iG árbevétele tavaly

Mintha nem is lenne válság: 39 százalékkal nőtt a 4iG árbevétele tavaly

Jön a műhúsos állateledel

Jön a műhúsos állateledel

Fennállt a bűnismétlés veszélye, letartóztatták az SZFE-maszk miatt késelő férfit

Fennállt a bűnismétlés veszélye, letartóztatták az SZFE-maszk miatt késelő férfit