Védelmi ipari privatizáció a 4iG-val: hatalmas üzlet, hatalmas kérdőjelekkel és még nagyobb kockázatokkal
Súlyos következményekkel jár és meglepő fordulatokat hozhat az a tulajdonosi összetétel, amely a kormány döntése alapján kialakul a magyar védelmi ipar meghatározó vállalatainál. A privatizáció ráadásul verseny nélkül, átláthatatlan módon és a társadalmi vita kizárásával történt.
Bár első blikkre úgy tűnhet, hogy egy magyar tőzsdei vállalat meghatározó szerepet kapott a magyar védelmi iparban, a helyzet korántsem ilyen egyszerű. Úgy tűnik, a németektől kezdve az amerikaiakon keresztül többen beleszólhatnak majd a cégcsoport működésébe, és még a magyar állam sem került elérhetetlen távolságba a döntési helyzettől.
Az állam két fontos feltétellel írta alá az előzetes megállapodást a védelmi ipari cégei jelentős részének az értékesítéséről: az egyik az, hogy az eladásra szánt 9 gyárnak az úgynevezett kritikus infrastruktúrája állami kézben marad, a másik pedig az, hogy a vevőé, vagyis a 4iG-é lesz a hadiipari cégekkel telepakolt új vállalat, az N7 Defence Zrt. 75 százaléka plusz egy szavazat.
Ennek a minősített többségnek az a következménye, hogy bár az államnál maradnak az üzemcsarnokok és minden egyéb, amit kritikus infrastruktúraként határoznak meg, az államnak a 25 százalék mínusz egy szavazattal nem lesz beleszólása egy sor olyan kérdésbe, amely meghatározó a cég jövője szempontjából. Akinek ugyanis minősített többsége van, az egymaga módosítani tudja a társasági szerződést, dönteni tud átalakulásról, kiválásról, üzletrészek átruházásáról. Ez marginálissá teszi a kisebbségi tulajdonos, ezúttal a magyar állam jelentőségét.
A magyar védelmi ipari érdekeltségeket tömörítő állami N7-től a 4iG vesz többségi tulajdonrészt kilenc kiemelten fontos vállalatban.
Csakhogy a 4iG sem egy homogén entitás, számos figyelemre méltó szereplője van ennek az immár hatalmasra duzzadt, több ezer milliárd forintnyi értéket magába olvasztó vállalatnak.
Évtizedes, közmegegyezésen alapuló kollektív politikai hazugságot törvényesített az Országgyűlés kormánypárti többsége azzal, hogy gyorsított eljárásban elfogadta néhány KDNP-s politikus semmiből felbukkant ötletét a kampányköltések felső korlátjának eltörlésére. A módosítás mögött többféle politikai szándék is felsejlik.