Nem félünk eléggé
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
A kormány új gazdaságpolitikája patrióta jellegű lesz, az ország önfinanszírozó képességére épül, s az újraelosztás szűkítését, a vállalkozások terheinek csökkentését célozza – jelentette ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök.
Az elmúlt 10-15 év magyar gazdaságpolitikája a külföldi forrásokra és technológiákra épült, az új magyar gazdaságpolitikát inkább a belső forrásokra, a munkára kell alapozni – szögezte le a miniszterelnök a Befektetési Alapkezelők és Vagyonkezelők Magyarországi Szövetsége és a Demos Alapítvány rendezvényén. Gyurcsány Ferenc szerint szinte valamennyi országnak költségvetési problémákkal kell szembenéznie, miközben mindenki (a lakosság, a vállalkozások és a bankok egyaránt) az államhoz fordulnak segítségért.
A miniszterelnök beszélt arról is, hogy úgy tűnik, a magyar népesség 10-15 százaléka nem képes alkalmazkodni a globális verseny körülményeihez, számukra helyi alternatívát kell biztosítani a boldogulásra. Szerinte a feladat végül a két – a globális és a helyi – fejlődési modell összekapcsolása lesz.
A nemzetközi helyzetet értékelve Gyurcsány kifejtette: a nemrég bejelentett 2 000 milliárd dolláros pénzügyi csomaggal az Egyesült Államok el fogja szívni a likviditást a világtól, és várhatóan ez lesz az USA és más térségek közötti konfliktusok fő forrása.
A kormányfő szerint a piac és az állam közötti gazdasági felelősségmegosztás a válság hatására az állam irányába tolódik majd el, az utóbbi évtizedek piacorientált világából új, kiegyensúlyozottabb rendet teremtve.
Terták Elemér, az Európai Bizottság belső piaci főigazgatóságának vezetője a válság okai közül azt emelte ki, hogy az USA polgárai a lehetőségeik felett éltek, és voltak olyan gazdaságok – egyebek közt Délkelet-Ázsia országai –, amelyek ezt finanszírozták. A likviditás bősége alacsonyan tartotta a kamatokat, ez pedig hozzájárult az ingatlanbuborék kialakulásához. Terták szerint felül kell vizsgálni az Amerika-központú világgazdasági rendszert, úgy, hogy az megfeleljen a mára multipolárissá vált világ gazdasági erőviszonyainak. „Nem lehet tovább fenntartani azt a helyzetet, hogy kizárólag a G7-ek szabják meg a világgazdaság irányát” – fogalmazott.
A szabályozási kérdésekről szólva Terták felvetette, hogy a gyógyszerek bevezetését megelőző ellenőrzéshez hasonlóan a pénzügyi, banki termékeket is ellenőrizni kellene, mielőtt a piacra kerülnek. Úgy vélte, a fő kérdés most az, sikerül-e visszaállítani a hitet a befektetőkben és a fogyasztókban, hogy ne a bizonytalanság és a félelem uralja gazdasági döntéseiket.
Le kell számolni azzal az illúzióval, hogy lehetséges minimális kockázattal magas hozamot elérni, ez a válság legnagyobb tanulsága – mondta Farkas István, a PSZÁF elnöke. Szerinte a válság kihívásaira nem a pénzügyi szektor szigorúbb szabályozása, hanem az egyes gazdasági szektorok szabályozásának integrációja, valamint a szabályozás nemzetközi harmonizációja jelentheti a választ.
Ugyanakkor Simor András jegybankelnök azt hangsúlyozta, hogy nakja, illetve a szabályozással foglalkozó PSZÁF nem képes hatékonyan korlátozni a devizahitelek felvételét. A Magyar Nemzeti Bank vezetője előadásában a nemzetközi kockázatkezelés egységes szabályozását és egységes uniós pénzügyi felügyelet felállítását szorgalmazta.
Simor úgy vélekedett, hogy a szabályozásban növelni kell az átláthatóságot, meg kell jeleníteni a rendszerszintű kockázatokat. Szorgalmazta, hogy szükség esetén a felügyelet tilthasson be banki termékeket. Felvetette: a PSZÁF-nek legyen joga meghatározni bizonyos mutatókat, így a hitel/betét arányt, és úgy korlátozni a kockázat alapú versenyt, hogy hitelfelvételnél minimális önrészt határozzon meg, adott esetben pedig a tulajdonosi jogokat is képes legyen hatékonyabban korlátozni, amint arra a Postabank esetében is szükség lett volna.
Veres János pénzügyminiszter viszont azt fejtegette, hogy helye van az kormányzati segítségnek mindazokban a gazdasági ágazatokban, amelyekben az állam hatékonyan képes beavatkozni a válság átvészelése érdekében. Szerinte az állami támogatás azt célozza, hogy a magyar gazdaság képes legyen megőrizni teljesítőképességét, és a válság elmúltával újra növekedésnek indulhasson.
Drámaian nő a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. Lépni kell! Nem csak a józan üzleti megfontolás, hanem a jogszabályoknak való megfelelés érdekében is.
Költséghatékony és magas minőségű szolgáltatások érhetők el, akár a teljes munkavállalói körre, akár csak a kulcspozícióban lévő alkalmazottakra.
Az elektronikus aláírásoknak egyre nagyobb a szerepe, de a különböző típusok közötti különbségek nem mindig egyértelműek.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Ketogén, 90 napos, mikrobiom- és kortizolcsökkentő: a divatdiéták akár be is válhatnak, de legalább egy baj biztosan van velük. Hogyan válasszuk ki a nekünk megfelelő módszert? Mennyi időt adjunk magunknak, ha a testsúlyunk 5-10 százalékát akarjuk leadni? Miért tartják még mindig a mediterrán típusú étrendeket a legjobbnak? Szűcs Zsuzsanna, a Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének elnöke válaszolt.
Közel 36 millió eurót, azaz mintegy 14 milliárd forintot kér a felszámoló a Dunaferr padlót fogott hengerművének életképes részeiért.
Az viszont még nem dőlt el, meddig lesz elérhető.
A magyar miniszterelnök hatalma veszélyben van, de nem úgy, ahogyan azt várnánk.