Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Az amerikai tőzsde- és értékpapír-felügyelet (S.E.C.) hónapokig tartó vacillálás után új javaslattal állt elő a piacok tavalyi összeomlásában sokak szerint nagy szerepet játszó short-ügyletek szabályozásáról. Gyakorlatilag lehetetlenné tennék a shortolást. A felügyelet szerint az új szabályozást gyorsan be lehetne vezetni.
A piaci szereplőknek egyelőre még nem kell attól tartaniuk, hogy egyik napról a másikra életbe lép az új szabályozás, hiszen az amerikai tőzsdefelügyelet egyelőre véleményezteti a javaslatát, ami még legalább egy hónapos intervallumot jelent a változás bevezetéséig.
A S.E.C. új javaslata a short-ügyleteknél megkövetelné, hogy az eladás pillanatában érvényben lévő legjobb árnál csak magasabbat ajánljanak a leendő vevőknek. Az új szabály nagyon hasonlítana az úgynevezett „tick-test”-re, amely 2007. június 6-ig volt érvényben több tőzsdén és a short-ügyletek kötésének módját és mikéntjét határozta meg. A szabályt eredetileg azért vezették be, hogy megakadályozzák az egyébként is lefelé tartó részvényárak hirtelen zuhanását.
A New York-i tőzsdepalota. Volna kereslet a jó szabályozásra © Wikipedia |
A Lehman Brothers tavalyi bedőlése óta – amikor is a pénzügyi piacok majdnem teljesen összeomlottak – egyre nagyobb nyomás nehezedik a felügyeletre, hogy kezdjen valamit a short-ügyletekkel. Sokan ugyanis a piaci zavarokat ezekkel a műveletekkel hozták összefüggésbe. Első következményként néhány pénzügyi részvény esetében átmenetileg meg is tiltották a short-ügyleteket, emellett az amerikai Kongresszus több tagja állandó változtatásokat is szorgalmazott a szabályozásban.
Bár a Wall Street-i szereplők nagy része vitatta, hogy a shortolás okozta volna a piacok zuhanását, sőt akadémiai elemzések sem támasztották alá ezt az elméletet, a nyomás mégsem enyhült a felügyeleten.
A S.E.C. egyrészt arról kért véleményeket, hogy a short-ügyletekre vonatkozó korlátozások azonnal és minden részvényre vonatkozzanak-e, vagy csak abban az esetben lépjenek érvénybe, ha az adott részvény árában bizonyos nagyságú – például 10 százalékos – esés következik be, illetve az összes részvényre akkor, ha egy fő piac átlagos árszínvonalában hasonló csökkenés (például 10 százalék) jelenik meg. A tőzsdék az utóbbit tartanák szükségesnek.
Egyes vélemények szerint a régi szabályozás alkalmazása relatíve könnyű volt, hiszen minden ügylet egy helyen, egy parketten történt, most viszont az adás-vételek egyszerre több helyszínen történnek. Bár a piacok az ügyletek közlését akár 90 másodpercig is késleltethetik, brókercégek szerint pont emiatt szinte lehetetlenség biztosan megmondani, hogy az utolsó ügylet milyen áron köttetett. Emiatt szerintük a régi szabályozás alapján lehetetlen adminisztrálni az ügyleteket.
A S.E.C. erre egy alternatív javaslattal is előállt: eszerint kizárólag az adott pillanatban érvényes legjobb árhoz viszonyítaná a szabály alkalmazását – egy olyan adathoz, amelyet mindig frissítenének és könnyen hozzáférhető lenne. Így például, ha a legjobb árat 20 dollárban határozzák meg, a short-ügylet eladója tesz egy 20.01 dolláros ajánlatot és ezt az ajánlatot valaki elfogadja, akkor az ügylet kivitelezhető lenne. De egyetlen short-ügylet sem lenne azonnal végrehajtható, legalábbis addig nem, amíg minden vevő legjobb árra tett ajánlatát nem teljesítik. Mivel a felügyelet szerint ez utóbbi megoldás valószínűleg a törvényes shortolás előnyeit megnyirbálná, beleértve a likviditás és árazás hatékonyságát, az ügyben is kikérte a piaci szereplők véleményét.
A S.E.C. emellett ahhoz a felvetéséhez is várta a széljegyzeteket, hogy a felvázolt szabályozás bevezetése megakadályozhatná-e az olyan, feltehetően rossz szándékú, manipulatív ügyleteket, amelyek a piac összeomlásához vezetnek, és ez növelné-e a befektetők bizalmát.
Abban az esetben, ha a S.EC. az új szabályozás bevezetése mellett dönt, még az esetleges kivételeket is meg kell határoznia. A Wall Street ugyanis minden olyan piaci szereplőt kivonna e szabályozás alól, amely úgynevezett piacsemleges stratégiákat folytat. Véleményük szerint ezeknek a szereplőknek szükségtelenül nagy kockázatokat kellene vállalniuk ahhoz, hogy a pozíciójukat fenntarthassák egyik napról a másikra, amíg az adott tőzsde zárva tart.
Bár a bevezetendő új szabályozás csillapíthatja a kedélyeket és úgy tűnik a Nasdaq-on és más főbb tőzsdéken véget vetne a shortolás említett formájának, ám egyesek szerint az olyan short-ügyletek, amelyek kölcsönvétel nélkül zajlanak („naked short-selling)”, továbbra is gondot okoznának. A S.E.C. viszont a rá nehezedő nyomás miatt lépéskényszerben van, vagyis tennie kell valamit.
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A meccs végén a Ludogorecnek volt még egy nagy helyzete, de nem született belőle találat.
Kezd kifulladni az orosz hadigazdaság modellje, de látványos összeomlás nem várható.
Matolcsy György volt MNB-elnök még a távozása után öt hónappal is tud meglepetést okozni.
Miért érthető, hogy pont a zebrák zavarják annyira az embereket?
Első dalában a szabadságról és a nyugati jólétről énekel és rappel.