Egy éves a magyar válság: nyomorúságos születésnap
Nagyjából egy éve, tavaly október közepén mindenki számára világossá vált, hogy az elhalasztott gazdasági és társadalmi reformok, a magyar gazdaság emiatt csökkenő versenyképessége és a trükkös amerikai bankárok nagy bajt zúdítottak ránk. Csak nagyon keservesen találtunk kiutat, amin ráadásul még nem is mentünk végig. Most a hátunk mögé nézünk.
Egy gazdasági válság kezdőnapját éppen olyan nehéz megmondani, mint egy vihar kitörésének időpontját. Gyülekeznek a sötét fellegek, egyre erősebb a szél, lecsap az első villám, aztán már ömlik az eső is. Mindennek tanúi lehettünk a magyar gazdaságban is, hiszen baljós előjelekben nem volt hiány. Amikor 2008 március 16-án az egyik legnagyobb amerikai befektetési bank, a Bear Stearns a JP Morgan Chase karjaiba hanyatlott, mert az ingatlanpiaci ügyletei miatti tőkeveszteségét képtelen volt rendezni, már biztosra lehetett venni, hogy a pénzpiacokra megérkezett a krízis. Akkor azonban még nem volt világos, hogy milyen súlyos következményekkel jár majd az úgynevezett subprime, azaz nem elsőrendű pénzpiaci válság a világgazdaságra. Akkor még Európában és Magyarországon is úgy gondolták, hogy e válság tovagyűrűző hatásai átérnek ugyan majd az óceánon, de a hatásuk csekély lesz az európai gazdaságokra. Ez a vélemény egészen addig tartotta magát, míg a Lehman Brothers, az amerikai és nemzetközi pénzvilág addig megingathatatlannak tartott oszlopa szeptember közepén csődöt jelentett, s az amerikai kormányzat hagyta bedőlni. De még ezt követően is az volt a vélekedés az európai és a magyar bankárok körében, hogy elsősorban másodlagos hatásokkal kell csak számolni.
A Bear Stearns székháza a New York-i Madison Avenue-n. Sötétség borult rá © commons.wikimedia.org |
Nem sokkal később, egész pontosan október 10-én Gyurcsány Ferenc miniszterelnök bejelentette, hogy Magyarországot is elérte a válság. A hónap végére az is nyilvánvalóvá vált, hogy hazánk képtelen a piacról finanszírozni magát, s kénytelen a nemzetközi pénzügyi szervezetektől hitelt kérni az államcsőd megakadályozása érdekében.
A válság ettől kezdve – köszönhetően az azonnal egekbe csapó politikai kommunikációs hecckampánynak – ott szitált a levegőben, s úgy töltötte el az emberek tudatát, mint a szálló por a tüdejüket, és hasonlóan fullasztónak is érezték. Ehhez persze hozzájárult a pánik és spekulációs támadások miatt zuhanásba kezdő forintárfolyam is. Nemzeti valutánk gyengélkedése az euróhoz, a dollárhoz, a jenhez és különösen a svájci frankhoz képest sokaknak valóságos sorscsapásnak tűnt, hiszen a devizahitelesek törlesztő részletei igen gyorsan emelkedtek a tetemes árfolyamveszteségek miatt. Aki például 2008 nyarán 230-as árfolyam mellett vett fel euró alapú hitelt, 2009 márciusának elején a 315 forintra emelkedő váltási ráta láttán joggal aggódhatott, hiszen 37 százalékkal rosszabb kondíciók mellett kellett törlesztenie. A svájci frankban eladósodottak még rosszabbul érezhették magukat, mert a 140-ről 215-re kapaszkodó árfolyam közel 54 százalékos pluszt jelentett.
Ezzel együtt az is világossá vált, hogy az évek, sőt évtizedek óta elodázott gazdasági szerkezeti reformokat nem lehet tovább halogatni. A túlméretezett szociális rendszer, a kiterjedt és hatékonytalan államigazgatási és önkormányzati szféra, a gyenge foglalkoztatási képesség, a felduzzasztott, de nem eléggé piacképes embereket képző oktatási rendszer átalakításra szorulnak, mert e nélkül az ország utolsó esélyét is eljátssza az uniós átlaghoz való felzárkózásra.
Bajnai Gordon és Demján Sándor. Korábban neki kellett volna fogni © MTI |
Gyurcsány Ferenc, aki nagy ambícióval, de kevés sikerrel abszolválta miniszterelnöki éveit, elveszítette hátországát, hitelességét, a szabaddemokraták koalíciós együttműködését és cselekvőképességét. Kormányának és pártjának bukása csak azért nem vált teljessé, mert az IMF-fel, a Világbankkal és az EU-val kötött hitelmegállapodáshoz csatolt konszolidációs programot valakinek sürgősséggel le kellett vezényelni. Ehhez a karmesteri pálcát Bajnai Gordon, Gyurcsány fejlesztési minisztere kapta meg áprilisban. Bajnai és pénzügyminisztere, az adótanácsadóként nevet szerzett Oszkó Péter kegyetlen költségcsökkentésekbe kezdett, s az állami kiadásokból akkora darabokat faragott le, amelyeket Gyurcsány még hivatali idejének utolsó napjaiban is kivitelezhetetlennek nevezett. Az ellenzék (különösen a Fidesz) szóban hevesen támadta az intézkedéseket, de tulajdonképpen hagyta, hogy a magát szakértői kormánynak aposztrofáló, de a szocialista parlamenti frakció támogatását élvező kabinet elvégezze a piszkos munkát.
Demján prófétai szavai tehát három év múltával kezdtek testet ölteni. Bajnai kétségtelenül eredményesen dolgozott, hiszen az államháztartási hiányt 3,8 százalékon tartotta, s remény van rá, hogy 2010-ben Magyarország az egyik legprudesebb ország legyen az EU-ban. Ami azt is eredményezheti, hogy a válság elmúltával igen jó helyzetből startolhat újra a gazdaság fejlődése. Ennek az azonban igen nagy ára van, amit már jó előre megfizettünk. Magyarországon ugyanis nem anticiklus, hanem prociklus gazdaságpolitika folyt. Amikor ugyanis konjunktúra volt a világgazdaságban, ezt az állam nem tartalékok felhalmozására, s a túlméretezett szociális rendszer leépítésére, az alacsony foglalkoztatottság javítására és a piackonform oktatás kialakítására használta fel, hanem a status quo fenntartását a könnyen hozzáférhető hitelek felvételével finanszírozta. Az állampapírokat persze csak megfelelő hozam mellett vásárolták meg a befektetők. Ez kényszerűen magasan tartotta a jegybanki alapkamatot, ami a hazai kereskedelmi hitelezést is megdrágította. Amikor az állam felhagyott a lakáscélú jelzáloghitelek támogatásával, azonnal jobban megérte devizahiteleket felvenni. Ez valóságos devizahitelezési boomot indított el, ami a lakosság gyors idegen fizetőeszközben való eladósodásához vezetett, s a forint egyre nagyobb veszélybe került. Ilyen körülmények között, amikor a válság miatt olcsó hitelekkel kellett volna élénkíteni a gazdaságot, a magyar kormány és nemzeti bank kezében gyakorlatilag nem voltak ilyen eszközök. Állami költekezés helyett a fenyegetően magas deficitet le kellett faragni, s a kamatvágás helyett a finanszírozás fenntartása és az államcsőd elkerülése érdekében magasan kellett tartani az alapkamatot. Ebből a szorultságból húzott ki bennünket az IMF-hitel.
Bokros Lajos. Mindig megmondja, de túl kellemetlen hinni neki © Stiller Ákos |
A válságkezelésre azonban a legnagyobb hatással egy másik elemzés és javaslatcsomag volt. A hazai gazdasági és tudományos élet legfontosabb szervezeteit és szakértőit felvonultató Reformszövetség február 21-én ismertette azt a javaslatcsomagot, amellyel sok rokon vonást mutat a Bajnai-kormány intézkedéscsomagja. Ami nem is csoda, hiszen Bajnai pénzügyminisztere, Oszkó Péter maga is részese volt e javaslatok kidolgozásának.
Békesi László volt pénzügyminiszter – a Reformszövetség gazdaságpolitikai munkacsoportjának vezetője – a gazdaság akkori helyzetét a következőképpen vázolta: A bajt alapvetően az alacsony teljesítőképesség okozza, amely a versenyképesség romlásából, az alacsony foglalkoztatási szintből, a duális gazdasági szerkezetből és a túlterjeszkedő államból következik. Ráadásul a magyar gazdaságpolitikának a globális recesszió idején egyidejűleg, korlátozott eszköztárral két, egymásnak sok tekintetben ellentmondó feladatot kell megoldania. Menedzselni kell a pénzügyi válság következményeit, megelőzve egy újabb pénzügyi- és valutakrízis kialakulását, tompítani kell a recesszió mélységét, javítva a gazdaság szereplőinek likviditását, hitelképességét, fékezve a munkahelyek tömeges megszűnését. Emellett rövid idő alatt szerkezeti reformokkal kellene megalapozni a kilábalás feltételeit, javítani a magyar gazdaság hitelességét, megteremteni a fenntartható fejlődés esélyét. Ebben a helyzetben a rövid távú válságmenedzselés szükséges, de nem elégséges feltétele a gazdasági kibontakozásnak. A fejlődést akadályozó, megkövesült rendszerek reformjára is szükség van. A Reformszövetség a magyar gazdaság e helyzetéből való fontos kitörési pontot az államháztartás kiadásainak csökkentésében és ezzel párhuzamosan az adóterhek mérséklésének lehetőségében látja – mondta Békesi. A kidolgozott javaslatok szerint a következő öt évben az ország versenyképességének javítása és a gazdasági növekedés gyorsítása végett 2013-ig az állami kiadásokat a jelenlegi 50 százalékról a GDP 42 százalékára kellene csökkenteni, ami több mint 3000 milliárd forintos megtakarítást jelent.
A válság intenzív kezelése (beleértve a végső diagnózis lefektetését és a kormányváltást magába foglaló előkészítő szakaszt) nagyjából hét hónapja tart. Számokban a következő látszik: az államháztartási hiány 4 százalék körül, vagy talán az alatt lesz idén, a GDP 6,7 százalékkal csökkenhet, az ipari termelés az egy évvel korábbi 0,7 százalék helyett a válság pusztítását szemléltetve 19,4 százalékkal esik, a munkanélküliség 7,5-ről 10 százalékra emelkedik egy év alatt. De Magyarország hitelminősítését már nem akarják a nemzetközi szakintézetek leszállítani, s az ország a piacról is képes finanszírozni magát, azaz az IMF-hitel további részeit lehet, hogy nem kell felhasználnunk. A gazdasági versenyképességet nagyban hátráltató magas alapkamat leszállítását megkezdhette a Magyar Nemzeti Bank, mert a forint elleni támadások veszélye elhanyagolhatóra csökkent. A forint árfolyama elfogadható szintre tért vissza, s így a devizahitelesek is megnyugodhatnak. A hitelezés korrekt eljárásáról pedig a pénzintézetek etikai kódexet fogadtak el. Azt azért mégsem mondhatjuk, hogy sínen vagyunk.
© hvg.hu |
„A felméréseinkből az látszik, hogy a harmadik negyedév üzleti aktivitása jóval visszafogottabb a korábbi hónapokban tapasztaltnál: az év elején a megkérdezettek kevésbé aggódtak a recesszió megjósolhatatlan következményei miatt. A tények azonban azt mutatják, hogy a kereskedelemben, illetve a megrendelésekben nem sok minden változott, ami arra utalna, hogy komoly javulás kezdődhetne el 2010 vége előtt” – mondta el Katka Benešová, az ACCA Csehországért, Szlovákiáért és Magyarországért felelős területi igazgatója. A könyvelők szerint tehát még van miért aggódni. Különösen, hogy a választási évek – márpedig az következik – az eddigi tapasztalatok szerint önmagukban is mindig átrendeződést és megtorpanást okoztak a gazdaságban.
Annyit azonban bizton állíthatunk, hogy az IMF számítása, amely szerint a pénzügyi válság első évében a világgazdaság egy évi GDP-je tűnt el, kézzelfogható valósággá vált Magyarországon is. A korábban oly vehemensen költekező, s hitelt hitelre halmozó honfitársaink (felmérések tanúsága szerint) mára takarékos üzemmódra váltottak, s hirtelen tudatos vásárlókká váltak.
MZ