Jogszabályi megfelelés az akkumulátorgyártás hulladékkezelésében – mit ír elő az EU és Magyarország?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Szinte minden az ellen szól, hogy az e-könyvek gyors terjedésnek induljanak Magyarországon, de az NRC piackutató intézet felmérése mégis jelentős piaci potenciált tárt fel. Igaz, az elektronikus könyvek és újságok nem fogják helyettesíteni vagy kiszorítani a nyomtatott vagy a másfajta elektronikus tartalmakat. Lássuk, mit mutat a jelen és mit tartogat a jövő?
A hvg.hu a Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál alkalmából nem olyan régen már foglalkozott az e-könyvek helyzetével. Az NRC felmérése részben megerősíti, részben árnyalja az akkor közzétett megállapításainkat. A piackutató cég megállapította, hogy hazánkban az e-könyv olvasó eszközök penetrációja, vásárlásának hajlandósága és az elérhető tartalmak választéka a nyomtatásban megjelenő címek százalékában egyaránt jellemezhető egy nem túl nagy egyjegyű számmal. A 3,6 milliós, legalább hetente internetező 18-69 évesek mindössze 3,5 százalékának van e-könyv olvasója, s ez az arány a lakosságon belül a 2 százalékot sem éri el. A netpolgárok között a közeli beszerzésre való hajlandóság is csak 3 százalékon áll. A széles körben való elterjedést akadályozza az eszköz drágasága, az új technológiáktól való általános félelem és magának az olvasásnak a csökkenő népszerűsége, az e-kiadványok vérszegény magyar nyelvű kínálatról nem is beszélve.
Az e-könyvekről a rendszeresen internetező felnőtt lakosság 82 százaléka hallott már, s ez közel 3 millió embert jelent. Majd 24 százalék, mintegy nyolcszázezer honfitársunk olvasott is már valamilyen eszközön (például számítógépen, laptopon, táblagépen, stb.) valamilyen elektronikus könyvet, azaz a formátum sem ismeretlen. Pontosabban fogalmazva itt nyilván többféle fájlformátumról van szó, ami leggyakrabban a nem egészen erre kitalált Portable Document Format (pdf). A rendszeresen internetező felnőtt lakosság több mint fele (59 százaléka), körülbelül kétmillió fő kifejezetten érdeklődik is az e-könyvek iránt: ők azok, akik még nem olvastak e-könyveket, de nyitottak a megoldás megismerésére, és szívesen kipróbálnák azt, ha lehetőségük adódna rá. Az netező felnőttek csupán hatoda zárkózik el teljesen a nem papír alapú könyvektől: hatszázezerre tehető azok száma, akik nem érdeklődnek az elektronikus könyvek iránt, és nem is gondolják úgy, hogy a jövőben megváltozna a hozzáállásuk ezekhez a tartalmakhoz.
Al Gore korábbi amerikai alelnök egy jövőbe mutató megjelenésű e-könyben beszél a környzetvédelemről
Azok közül, akik olvastak már elektronikus könyvet, legtöbben magyar nyelven tették azt (73 százalék). Lényegesen kevesebben vannak azok, akik a magyar mellett más idegen nyelven is be tudták fogadni a műveket (18 százalék), a csak idegen nyelvű tartalmakat olvasók aránya pedig ennél is jóval alacsonyabb (9 százalék). A keresleti oldal a magyarul beszélő könyveket preferálja, ezzel szemben a kínálati oldalon erősen dominál az idegen nyelv: külföldi weboldalakon hatalmas mennyiségű tartalom található, ehhez képest a néhány magyar anyagokat (is) tartalmazó oldal párszáz magyar címe cseppnek látszik a tengerben. Hazánkban az elektronikus könyvek piacán a magyar nyelvű tartalmakban egyértelmű a hiány. Jelenleg háromtucat weboldalról lehet ingyenesen elektronikus könyveket letölteni, azonban a legtöbb oldalon az elérhető könyvek száma elég alacsonynak, és a kínálat legtöbbször a lejárt jogdíjú művekre korlátozódik. Fizetős e-könyv tartalmak nagyjából 20 weboldalon találhatók, ahol mód van a valós könyvesboltokhoz hasonlóan a beleolvasásra, vagy akár valódi világban lehetetlen fejezetenkénti vásárlására. Az e-könyveket, főleg a magyar nyelvűeket azonban számos kritika éri szerkesztésüket színvonala miatt: a leggyakoribb probléma a tördeléssel, valamint az ékezetes betűk megjelenítésével akad. Ezek a részletek a felhasználók számára rendkívül fontosak – az adott e-könyv és az egész e-könyvpiac megítélésére is hatással lehet, ha a tartalmat nem támogatja a formai kivitelezés – állapította meg az NRC.
Az e-könyv olvasók közül minden második érdeklődne egy olyan weboldal iránt, ahol széles választékban, kifejezetten e-könyv olvasó eszközökre optimalizált, minden formai és tartalmi követelménynek megfelelő könyveket lehetne anyagi ellenszolgáltatás fejében beszerezni. A művek ára azonban jelentősen a nyomtatott kiadványoké alatt kellene, hogy maradjon. A fogyasztók ugyanis mindenképp részesülni szeretnének a megspórolt nyomdai költségek okozta árelőnyből.
Az okostelefon- és tabletpiacon tapasztaltakkal szemben, az e-könyv olvasók között nincs olyan márka, amelyik behozhatatlan előnyre tett volna szert elterjedtségben, vagy ismertségben. A potenciális felhasználók 70 százalék számára egyik márka vagy típus sem cseng ismerősen. Kivéve azoknak a nagy elektronikai cégeknek a termékeit, amelyek más eszközökről ismertek és elfogadottak a piacon.
Az ismertségi számok ráadásul pusztán a szájról-szájra terjedő információk, megjelenő cikkek, bemutatók eredményei, mivel a forgalmazást támogató kampány legtöbbször hivatalos forgalmazás hiányában hiányzik. A korai elfogadók persze megtalálják a módját, hogy hozzájussanak az eszközhöz.
Az „e-book readereket” kifejezetten elektronikus, írott tartalmak (könyvek, újságok stb.) megjelenítésére fejlesztették ki, megpróbálva a papír alapú irodalom olvasásának élményét minél inkább megőrizni. Ennek érdekében a legtöbb ilyen eszköznek nincs háttérvilágítása, nincs színes kijelzője és néhány kivételtől eltekintve nincsenek beépítve extra funkciók sem, legyen az vezeték nélküli internetelérés, vagy akár videolejátszás. Ezzel szemben a táblagépek multifunkciós eszközök, amelyek alkalmasak internetezésre, zenehallgatásra, képnézegetésre, de akár e-könyvek olvasására is.
Hasonlóan alakulnak az ismertségi számok a tableteknél is, kivéve egyetlen, nem elhanyagolható tényezőt: az Apple az online szférában nagy erőket mozgósító, korszerű marketingeszközökkel hatékonyan kommunikál, amelynek eredményeképpen a tabletpiac mostani állapotában a tablet és az iPad közé gyakorlatilag egyenlőségjelet tehetünk – vélekednek az NRC elemzői. Szerintük a Samsung elég későn ébredt, s bár nem reménytelen a helyzete, az Apple táblagépének előnyét nagyon nehéz lesz ledolgoznia. E folyamat előképe ami az okostelefon-piacon történt, ahol évek alatt sem heverték ki a versenytársak az Apple marketinghengerének hatásait.
Közel ugyanannyian terveznek e-könyv olvasó eszközt vásárolni a közeljövőben, mint ahányan eddig már beszereztek ilyet. Ez a meglévő százezer tulajdonos mellé még egyszer ennyi vásárlót jelentene egy éven belül. A vásárlást tervezők közül mindösszesen 8 százalék (mintegy nyolcezer fő) döntötte már el, hogy milyen márkájú és típusú eszközt fog vásárolni: legtöbben az Amazon Kindle-t preferálják.
Ugyanakkor az e-könyv olvasóknak a tabletek erős konkurenciát támasztanak, még ha más eszközkategóriába is tartoznak. Hasonló és hasonló piaci fázisban lévő eszközökről van szó, ami ráadásul ugyanazt a funkciót is képes ellátni, mint jellemzően csak olvasásra (és igen korlátozottan böngészésre, zenehallgatásra) kitalált olvasók. Másrészt az e-könyv olvasók iránt támasztott elvárások jelentős része a tabletek előretörését sejteti, mivel ott mindössze az akkumulátor üzemideje a sarkalatos pont, melynek megoldása rohamléptekkel halad előre.
Az egydimenziós e-könyv olvasók helyett a legtöbb jövőbeni vásárló valószínűleg a kicsivel drágább, ám összehasonlíthatatlanul többet nyújtó tabletek közül fog választani. Az e-könyv olvasók korlátozott tudása csupán egy szűk réteg számára lesz annyira vonzó, hogy külön eszköz beszerzését erre a célra egyáltalán tervbe vegyék. Ezzel kapcsolatban bátran támaszkodhatunk a navigációs eszközök kontra okostelefonok párhuzamra. A jövő a többcélú, integrált hordozható eszközöké, legalábbis ami a tömeges felhasználást illeti.
Egy szűkebb réteget persze biztosan elvarázsol az e-tinta, de e csoport mérete kis túlzással a tükörreflexes fényképezőgépet, CD-lemezt vagy mechanikus karórát használók táborához lesz majd mérhető. Ráadásul úgy látszik, maga a formátum sem fogja kiszorítani a nyomtatott termékeket – állapította meg az NRC kutatása.
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van egy piaci szegmens, amely feltámadni látszik, de a megrendelő fejével kell gondolkodni.
Számos kedvezményes kamatozású termék érhető el a Széchenyi Kártya Programban, illetve az EXIM Magyarországnál.
A képzések támogatása segíti az alkalmazkodóképességet és a termelékenység javítását – a vállalkozások széles köre számára érhető el ehhez pályázati forrás.
Később biciklivel, motorral, vonattal és gyalog folytatja az ország bejárását.
Az orosz elnök úgy véli, hogy országa gazdasága és hadserege elég erős ahhoz, hogy bármilyen további nyugati intézkedésnek ellenálljon.