szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Magyarországon aktív pénzintézetek és befektetési vállalkozások esetében is költséges, mélyreható változtatásokat tehet szükségessé az USA-ban tavaly elfogadott, az amerikai adózók nemzetközi azonosítását célzó törvény (Foreign Account Tax Compliance Act, FATCA) - hívja fel a figyelmet a Deloitte.

Veszprémi István, a Deloitte Zrt. adópartnere a cég közleményében ismerteti: a FATCA egy, a nem egyesült államokbeli (külföldi) számlákra vonatkozó jelentéstételi kötelezettséget előíró törvény, amelyet az amerikai adójog új fejezeteként fogadtak el 2010 márciusában. A szabályozás célja az amerikai adózók külföldön - adott esetben titokban - tartott jövedelmeinek feltérképezése, az amerikai adóztatás hatékonyságának növelése érdekében.

Ezt a FATCA úgy kívánja elérni, hogy az egyesült államokbeli pénzügyi intézményeket arra "ösztönzi", hogy az amerikainak minősülő ügyfeleiket azonosítsák, és számlájuk egyenlegéről rendszeresen tegyenek jelentést az amerikai adóhatóságnak, az IRS-nek (Internal Revenue Service).

A törvénybe épített "ösztönző" egy 30 százalékos forrásadó, amely az Egyesült Államokból származó - a pénzügyi intézmény, illetve a számlatulajdonosok által realizált - jövedelmet és bruttó bevételt sújtja a jogszabályban előírt azonosítási és jelentéstételi kötelezettség elmulasztása esetén. A forrásadó nemcsak az amerikai ügyfelek amerikai forrású jövedelmeit terheli, hanem a külföldi pénzügyi intézmény saját portfóliójában tartott összes amerikai befektetésből származó jövedelmet is.

A FATCA értelmében külföldi pénzügyi intézménynek minősül minden olyan nem egyesült államokbeli társaság, amely betéteket fogad, pénzügyi eszközöket (például értékpapír, részvény) kezel, vagy azok kereskedelmével foglalkozik - vagyis a törvény hatálya alá tartozik minden bank, brókercég, biztosító, befektetési alap vagy befektetési társaság.

Az új szabályozás következményeként minden olyan külföldi pénzügyi intézménynek, amely amerikai befektetéseket birtokol vagy kezel, új, az egész vállalatra kiterjedő átvilágítási és nyilvántartási rendszert kell bevezetnie annak érdekében, hogy azonosítani tudja az amerikai számlákat, és hogy az azokra vonatkozó információkat az amerikai adóhatóság felé jelenteni tudja. Az azonosítási és jelentéstételi kötelezettség az amerikai ügyfelekkel nem rendelkező pénzügyi intézményekre is vonatkozik, amennyiben amerikai befektetéseket kezelnek, vagy tartanak saját portfóliójukban.

A FATCA szabályozásnak való megfelelés érdekében a pénzügyi intézményeknek megállapodást kell kötniük az IRS-szel  ügyfélazonosítási és (az amerikai számlatulajdonosokra kiterjedő) jelentéstételi kötelezettségükre vonatkozóan. A megállapodások várhatóan kiterjednek majd a külföldi (USA-n kívüli) pénzügyi intézmények által alkalmazandó, az ügyfelek azonosítására és átvilágítására vonatkozó, IRS-előírásoknak megfelelő eljárások részleteire, valamint rögzítik az amerikai számlatulajdonosok azonosításához szükséges információk szolgáltatására vonatkozó kötelezettséget.

Az IRS-szel kötendő megállapodás értelmében a külföldi pénzügyi intézmények vállalják, hogy az ügyfélátvilágítási eljárás során szerzett, amerikai számlatulajdonosokra vonatkozó információról - legalább évente - tájékoztatják az IRS-t, illetve kötelezettséget vállalnak arra, hogy az olyan számlatulajdonosokhoz irányuló kifizetésekből, akik megtagadják az IRS által előírt információk kiadását, levonják a 30 százalékos forrásadót. A pénzügyi intézmény forrásadó-levonási kötelezettsége kiterjed a más külföldi pénzügyi intézmény felé teljesített amerikai forrású kifizetésekre is, amennyiben utóbbi nem kötött megfelelő megállapodást az IRS-szel.

Várhatóan Magyarországon sem engedheti meg magának egyetlen jelentős piaci szereplő sem, hogy ne csatlakozzon a FATCA rendszerhez, hiszen ez azt jelentené, hogy sem ügyfelei, sem maga nem tarthat amerikai befektetéseket a számláin anélkül, hogy az ilyen eszközökből származó jövedelmet ne terhelje 30 százalékos forrásadó - emeli ki a közleményben Szép Péter, a Deloitte üzletviteli tanácsadás üzletágának partnere. Egy ekkora teher üzletileg nehezen lenne vállalható, illetve komoly versenyhátrányt jelentene a "kimaradó" pénzintézetek számára, ráadásul a FATCA szabályozásnak megfelelő intézmények könnyen egyfajta elitklubot alkothatnak, a kívül maradókat pedig reputációs és egyéb üzleti hátrányok is érhetik.

A FATCA-nak való megfelelés a magyar pénzügyi intézményeknek nagy, és várhatóan költséges feladatot fog jelenteni. A FATCA előírásai jelentősen befolyásolni fogják az ügyfél-átvilágítási eljárásokat, a számlanyitási folyamatokat és a tranzakció-kezelési rendszereket. A pénzügyi intézményeknek fel kell készülniük a FATCA-nak való megfeleléssel kapcsolatban felmerülő esetleges kockázatok kezelésére, valamint olyan új adatnyilvántartó rendszert kell kialakítaniuk - vagy a meglévő rendszerüket átalakítaniuk -, hogy az alkalmas legyen az IRS által előírt, összes releváns információ kezelésére - tette hozzá a szakértő.

A végleges FATCA részletszabályok még nem ismertek, az ezekre vonatkozó tervezetek várhatóan az év vége felé fognak napvilágot látni. Bár az új szabályokat csak 2013. július 1-jétől kell alkalmazni, a banki rendszerek ilyen léptékű átalakítása általában rendkívül időigényes folyamat, így azok a pénzintézetek, amelyek nem kapcsolnak időben, a későbbiekben kapkodásra kényszerülhetnek. A Deloitte tapasztalatai szerint a felkészülést több magyar bank megkezdte már, ám ez a legtöbb esetben egyelőre kimerül a szabályozás várható hatásainak felmérésében és elemzésében.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!