szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A MarketWatch összegyűjtötte, hogy mi az a 10 dolog az Egyesült Államokban, amit a légitársaságok nem igazán mondanak el, nem feltétlenül szeretnek közölni az utasokkal.

A MarketWatch összegyűjtötte, hogy mi az a 10 dolog az Egyesült Államokban, amit a légitársaságok nem igazán mondanak el, nem szeretnek közölni az utasokkal.

A lista első helyén az árdrágulás áll, tavaly egy országon belül retúr repülőjegy 3,6 százalékkal került többe, mint egy évvel korábban, az üdülési célú utazás pedig egy év alatt 7,5 százalékkal drágult. A légitársaságok azt mondják, hogy azért kell árat emelniük, mivel drágul az üzemanyag, és más költségeik is vannak. Az egyik légitársaság közgazdásza szerint a repülőjegyek, inflációval korrigálva, olcsóbbak, mint 2000-ben. Egy repülőjegyárakat monitorozó szervezet szerint ugyanakkor még inflációval számolva is 10 százalékkal voltak 2012-ban magasabb a repülőjegyek árai, mint 2005-ben.

A légitársaságok sokszor túlfoglalják a rendelkezésre álló helyeket, mivel el akarják kerülni, hogy üres ülések maradjanak. Az idei év első kilenc hónapjában az Egyesült Államokban több mint 43 ezer utas nem fért fel a megvásárolt helyére, és bár nekik a légitársaságok vouchereket, illetve szállást kell, hogy biztosítsanak, az el nem utazás esetleges további kellemetlenségeiért – például az ünnepek előtt lehet, hogy több napig sem tud elutazni a leszállított utas – ez minden bizonnyal nem jelent nagy kárpótlást. A légitársaságok szerint 10 ezer utasból ez a probléma mindössze 1-et érint, és a túlfoglalás nélkül a repülőjegyek árai drágábbak lennének, mivel a társaságoknak ugyanazt a bevételt kell elérniük, csak kevesebb utas után.

Az USA-ban az idei év első 10 hónapjában a járatok 19-20 százaléka indult, vagy landolt késéssel, ez 2008 óta a legmagasabb arány. A légitársaságok arra panaszkodnak, hogy telített a légtér, illetve a légiirányítók kapacitása is szűkösebb. 6,4 százalékkal megugrott azon utasok száma is idén – 1,5 millióra –, akik elveszett csomagról tettek jelentést. Ez különösen annak tükrében érdekes, hogy 2008 és 2012 között 212 százalékkal nőtt a feladott poggyászok utáni díj, a légitársaságok 15-100 dollárt is elkérnek egy feladott, belföldi járatú csomagért. A feladott csomag mellett szép lassan már a kabinba felvihetőkért is fizetni kell, a légitársaságok szerint ugyanakkor ezzel a módszerrel is igyekeznek megtartani alacsony áraikat és az utasok csak olyan szolgáltatások után fizessenek, amit tényleg igénybe is vesznek.

A légitársaságok törzsprogramjai sem olyan vonzóak már, mint régebben. Sok esetben például a törzsutaskártya nem jár azzal, hogy ingyen át tudjuk váltani jegyünket business osztályúra, illetve pontjaink beváltásáért is fizetnünk kell. Mindezek mellett az utóbbi évek során a légitársaságok leértékelték a törzsutasok pontjait is, például több pontra van szükség egy repülőjegy kiváltására. A légitársaságok közlése szerint ugyanakkor folyamatosan értékelik a piacon zajló folyamatokat és ahhoz igazítják az árazást.

Az utóbbi években a légitársaságok elkezdték az ülés megválasztásáért is pénzt kérni az utasoktól, van olyan amerikai légitársaság, mely egy jobb helyért 75 dollárt is elkér. A légitársaságok szerint az utasok ezt úgy tudják elkerülni, hogy ha egészen a járat indulásának napjáig várnak a helyfoglalással, így talán meg lehetne spórolni ezt a díjat.

Két évvel ezelőttig a légitársaságok az üzemanyagárak 60-70 százalékát dolgozták bele a jegyárakba, ez ma már 80 százalék feletti arányú, a cégek ráadásul gyorsabban érvényesítik is az üzemanyagok árának változását, mint korábban. Ha egy légitársaság árat emel, akkor a többiek követik a példáját, nem lehet belőle kimaradni. A vállalatok arra hivatkoznak, hogy az üzemanyagárak teszik ki költségeik jelentős részét, ha nem hárítanák át ez emelkedéseket a fogyasztókra, akkor a szolgáltatásaikból kellene visszavágni, vagy nem tudnának például új gépeket beszerezni.

Végezetül pedig arról sem szoktak igazán az utasok tudni, hogy az összeolvadások nem feltétlenül jelentenek számukra is kedvezőbb helyzetet, sok esetben a repülőjegyek árának növekedése érkezik. A légitársaságok szerint ugyanakkor az üzemanyagárak volatilitása, illetve az emelkedő költségek hajtják a szektor cégeit az egyesülés irányába.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!