Miért veszélyes halogatni a digitalizációt? Cégvezetőként ezeket érdemes átgondolnia!
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Évek óta arról hallani, hogy nő a kakaó ára, folyamatosan azzal riogatnak minket, hogy drágul a csoki. A gyártók a drágulásra egyre inkább úgy válaszolnak, hogy változtatnak a csokik összetételén és kisebbre veszik az adagokat.
Évek óta arról hallani, hogy egyre drágul a kakaó, a háttérben ugyanakkor összetett okok állnak – írja a Vox.com. Az ázsiai országok növekvő középosztálya egyre több elkölthető jövedelemmel rendelkezik, az egyre több pénz pedig egyre több csokifogyasztással is jár: Kínában például 2010 és 2013 között 30 százalékkal nőtt a fogyasztás. Emellett az étcsoki egyre népszerűbbé válik, az Egyesült Államokban például kétszer olyan ütemben nő a fogyasztása, mint a tejcsokié. Az étcsokiban pedig sokkal több a kakaótartalom, mint a tejcsokiban. A fő kakaótermelő területen, Afrikában ugyanakkor komoly gondok lehetnek, ha beüt egy szárazság vagy egy betegség, ez szintén nyomja felfelé az árakat. Az ebolajárvány – a fő termelő országokat nem érintette a járvány – pedig a szállítási útvonalakat, munkaerő áramlását akasztotta meg.
A drágulásra ugyanakkor már meg is van a gyártók és a szektor szereplőinek válasza. Bár a kakaó kereslete és a kínálata közötti űr mértéke évente akár 1 millió tonnára is nyílhat 2020-ra, a csokik azonban nem fogynak majd el a polcokról. A vásárlók ugyanakkor komoly változásokat lesznek kénytelenek megtapasztalni a boltokban: ahogy változik majd a kakaó ára, úgy megy felfelé a csokié is, illetve kisebbek lesznek a csokiszeletek, vagy más összetevőket választanak a gyártók az édességhez.
A Hershey's például már áremelést jelentett be a kakaó, mogyoró és a tej árának emelkedése miatt, a Cadbury pedig más összetevőt hozott be egyik termékéhez. A cég Ausztráliában 10 százalékkal csökkentette termékei súlyát, miközben az árak ugyanazok maradtak (a Cadbury a növekvő költségekre hivatkozva vette kisebbre az édességek méretét). A Mars és Snickers hasonló méretcsökkentést hajtott végre 2013-ban az Egyesült Királyságban.
A magasabb árak ugyanakkor az agráriumot illetően nem biztos, hogy rosszat tesznek, ugyanis ilyen árszint mellett többen kezdenek el foglalkozni kakaótermeléssel, és olyan országok is egyre jobban belépnek a piacra, akik eddig kevésbé voltak jelen (Vietnam).
Aki időben cselekszik, hatékonyabban működik és pályázatokhoz, új piacokhoz is hozzáférhet.
Bővült azon fejlesztési lehetőségek köre, amelyekre a Demján Sándor Tőkeprogramban forrást igényelhetnek a vállalkozások.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Már egyetlen, megfelelően kiválasztott MI-eszköz révén is jelentős hatékonyságnövekedést érhetnek el a kisebb cégek is.
A Blinken OSA Archívum most közzétett dokumentumai mindennél beszédesebbek.