Kiberbiztonság: Meddig kell elkészülnie a kötelező auditnak?
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Felsült a kormány az állam átalakításával. Hiába faragja öt éve egyre nagyobb változtatásokkal, az államapparátusban dolgozókra költött összeg, és valószínűleg a dolgozók létszáma is folyamatosan nő.
Az Orbán-kormány egyik fő ígérete az volt, hogy radikálisan átalakítja az államot. Már a 2010-es kormányprogram is a bürokráciacsökkentést tűzte ki célul, és azóta szünet nélkül folyik az átalakítás. Megtörtént az önkormányzati rendszer és a területi közigazgatás átszabása, a kormányhivatalok kialakítása, a járási rendszer létrehozása, az iskolák és egészségügy államosítása.
Lázár János júniusban beismerte, hogy az állam átalakítása kudarcot vallott, az állam riasztó állapotban van. Ezt sok színes történettel megerősítették nekünk a bürokráciában dolgozók is, de már jól látszik a kudarc a számokon is. A Policy Agenda átnézte az éves költségvetések zárszámadását, hogy adott évben mennyien dolgoztak a kormányzatnak, és ez mennyibe került az adófizetők számára. A kutatóintézet szerint hiába hozott létre Államreform Bizottságot a kormány, a túlzott állami növekedést nem tudja/akarja feltartóztatni.
Önkormányzattól el, kormányba be
Az állam átalakításának kulcsszava az elmúlt években a központosítás volt. Az Orbán-kormány több területen átalakította a fenntartói, „üzemeltetői” viszonyokat, és a kormányhoz került az egészségügyi intézmények egy része, az oktatási rendszer jelentős része, az önkormányzati államigazgatási feladatok egy része.
Emiatt az önkormányzatoknál dolgozók száma csökkent, a központi kormányzatnak dolgozók száma viszont nőtt:
Az önkormányzatoknál dolgozók létszámának pontos változását sajnos nem tudjuk, ugyanis ezt 2009 óta nem teszik bele a zárszámadásokba. Azt lehet tudni, hogy 2009-ben még 486 ezer ember dolgozott nekik, ami a Policy Agenda becslése szerint 280 ezer főre csökkenhetett. Ennek alapján az államapparátusban dolgozók összlétszáma (önkormányzatok + központi aparrátus) nőtt az öt éve tartó bürokráciacsökkentés alatt. Ennek megfelelően az önkormányzatoknál kevesebbet költenek már a bürokráciára, a központi költségvetési szerveknél viszont megugrott a kiadás, és évek óta folyamatosan nő:
A Policy Agenda számításai alapján nem egyszerűen az történt, hogy az önkormányzatoktól átpakolták a dolgozókat a központi kormányzatba, a kiadásnövekedés oka főleg az, hogy 2009-hez képest 11,5 százalékkal nőtt a létszám is. Így nőtt a bürokráciára elköltött közpénz is: 2009-ben még csak 2048 milliárd forintot költöttünk a dolgozókra az önkormányzatoknál és a központi kormányzatnál, 2014-ben pedig már 2444 milliárd forintot, majd 20 százalékkal többet.
Sok a fejes, sokba is kerül
Mégpedig nagyon: 2010-ben a köztisztviselők, kormánytisztviselők és közalkalmazottak között 12 584 vezető volt, 2014-ben már 17 708. A növekedés mögött részben az áll, hogy bővült a közszféra, részben pedig az, hogy az önkormányzatoktól átvettek is növelték a vezetők számát.
Ahol sikerült lefaragni a költségeket, az a választott tisztségviselők köre. Ide tartoznak az országgyűlési képviselők, a köztársasági elnök, alkotmánybírák, Kúria elnöke, és a legfőbb ügyész, ombudsman és helyettesei. Az ő számuk
A sokat reklámozott „kisebb parlament” viszont valójában drágább, mint a nagyobb volt:
A kormány fejesein (miniszterelnök, miniszterelnök-helyettesek, miniszterek, kormánybiztosok, miniszterelnöki biztosok és miniszteri biztosok, sem spórolt a kormány, közigazgatási államtitkárok, helyettes államtitkárok) se sikerült a spórolás
A kiberbiztonsági követelmények teljesítése érdekében további fél év felkészülési időt kaptak az érintett szervezetek.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
A forint árfolyamingadozása feladja a leckét – különösen, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
Van lelkifurdalásom, lehettem volna vagányabb vagy harciasabb, de évekig tudomásul vettük, hogy az MNB alapítványait és ingatlanfejlesztéseit nem ellenőrizhetjük – ismeri el Nyikos László felügyelőbizottsági tag.
Sikerült megállapodniuk a találkozó helyszínéről is.
Szamos Miklós 78 éves volt, szívinfarktus végezhetett vele, miután az önkormányzat rátette a kezét legendás cukrászdájára.
A Nagy Márton által csak „borospincés háznak” nevezett ingatlanhoz jakuzzi is tartozik.
A kiérkező mentősök sem tudták megmenteni a fiú életét.