Sötét idők jönnek a Tescóra?

Nagyon ráfázhatnak a brit áruházláncok a Brexitre, a német hálózatok viszont nagyot nyerhetnek rajta.

  • hvg.hu hvg.hu
Sötét idők jönnek a Tescóra?

Az Egyesült Királyság FMCG-piacának nagy részét uraló, brit gyökerű kereskedelmi cégek rövid távon amiatt aggódhatnak, hogy megdrágul az uniós importáruk beszerzése, a gyengébb font/euró keresztárfolyam következtében. Emiatt rákényszerülhetnek arra, hogy nagyobb hangsúlyt fordítsanak a helyi árubeszerzésre, így jobb kapcsolatokat kell kiépíteniük a helyi gazdákkal, és persze sok esetben bőségesebb kedvezményeket kell nyújtaniuk nekik. Vége lehet a dömpingárnak!

Az Aldi és a Lidl szakíthat

A nagy, kontinentális-európai kiskereskedelmi láncok eddig jellemzően nem tudtak komolyabb befolyást szerezni a brit piacon. Némi kivételt képez a két vezető német diszkont, a Lidl és az Aldi, amelyek, ha nem is tarolták le Britanniát (idén 5,8, illetve 7,5 százalékos FMCG-piaci résszel bírnak ott), hihetetlen nyomulásukkal átformálták az ország kereskedelmi képét. A Brexitet követően óriási előnyük lehet, hogy üzletpolitikájukban a "hazai termék" koncepciót helyezték előtérbe. Az Aldi frisshús-kínálata például már 100 százalékban brit termelőktől származik. Intenzívebb kapcsolatuk a helyi gazdákkal azt is jelenti, hogy rövid távon kedvezőbb helyzetben vannak, mint brit vetélytársaik.

A Tesco fontos érdekeltségekkel rendelkezik Kelet-Közép-Európában, Magyarország mellett Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában is. E leányoknál a pénzeszközök be-, illetve kiáramlására, valamint a beruházási képességre lehet kedvezőtlen hatással a kilépés.

Középtávon aztán a külföldi beszerzés válhat a brit kiskereskedők legkomolyabb problémájává – immár a szabályozás változásai miatt is. Az EU-ból importált friss áruk ára megindulhat felfelé, ami igen érzékenyen érintené a piacvezető Tescót – írja a Napi .hu. Az inflációs nyomás további ösztönzést adhat arra, hogy a kiskereskedők helyi forrásból szerezzék be a termékeket/alapanyagokat. Emellett a magasabb nyersanyagárak valószínűleg megdobják a logisztikai költségeket is.

A brit FMCG-piac negyedik legnagyobbjánál, a Morrison's élelmiszerláncnál pedig az árak elszabadulása miatt szívhatják a fogukat, hiszen a cég tagja a több vezető európai hálózatot tömörítő AMS beszerzési társaságnak. A Marks&Spencer FMCG üzletága javarészt hazai pályán értékesít, kitettsége csak egy francia leánynál van (a ruházati üzletág kockázatait az elemzés nem tárgyalja).

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek

Mikor jó egy céges hitelajánlat?

Már párszáz milliós hitelnagyság esetén is – akár több tízmillió forinttal – többe kerülhet cégünknek, ha csupán a kamatszint alapján döntünk.