A nyomozók szerint a kevésbé sérült hajtóművet állították le Dél-Korea történetének legsúlyosabb légi katasztrófájakor
A 181 utast szállító repülőgép még tavaly decemberben gyulladt ki landoláskor.
HVG
A dél-koreai hatóságok nyomozása szerint egyértelmű bizonyítékok utalnak arra, hogy a Jeju Air tavaly decemberi repülőgép-balesetének egyik fő oka az volt, hogy a pilóták a kevésbé sérült hajtóművet állították le, miután egy madárrajjal ütköztek – értesült a Reuters bennfentes forrásra hivatkozva.
A forrás szerint a pilótafülke hangrögzítője, a számítógépes repülési adatok és egy a roncsban megtalált motorvezérlő kapcsoló is alátámasztja, hogy a gép személyzete a bal oldali hajtóművet kapcsolta ki, pedig a jobb oldali sérült meg súlyosabban a becsapódó madarak miatt, közvetlenül a tervezett leszállás előtt.
A tragédia tavaly december 29-én történt: a Jeju Air légitársaság egyik repülőgépe 181 emberrel a fedélzetén landolás után kicsúszott a muani nemzetközi repülőtér futópályájáról, és egy betonfalnak ütközött. A Boeing 737-800 ezt követően darabokra szakadt és kigyulladt. Dél-Korea történetének legsúlyosabb légi katasztrófáját csupán a személyzet két tagja élte túl.
A vizsgálatok szerint a hajtóművekkel a baleset előtt nem volt műszaki hiba.
A nyomozók szombaton tájékoztatták az áldozatok családjait a jelentésben szereplő megállapításokról. A tervezett sajtótájékoztatót azonban lemondták, miután az áldozatok hozzátartozói tiltakoztak, mondván: a jelentés túl korán tesz felelősökre utaló megállapításokat, miközben más tényezőket, például a futópálya végén található betonfalat nem vizsgálták elég átfogóan.
A Jeju Air pilótáit képviselő szakszervezet szerint a nyomozás félrevezető, mivel madármaradványokat mindkét hajtóműben találtak, és nem bizonyított, hogy a gép képes lett volna biztonságosan landolni egy hajtóművel. A szakszervezet attól tart, hogy a hatóságok a pilótákra hárítják a felelősséget, miközben a szervezeti és infrastrukturális hibák továbbra sem kerültek napvilágra.
A balesetek kivizsgálásáról szóló nemzetközi szabályozás értelmében a végleges jelentésnek egy éven belül kell elkészülnie. Az előzetes, januárban közzétett jelentés annyit közölt, hogy kacsamaradványokat találtak mindkét motorban, de a károk mértékéről nem adtak részletes információt.
Kötelezettségszegési eljárás indult Magyarország ellen az ingyenes szén-dioxid-kvótákat terhelő különadó miatt. A teherrel sújtott külföldi cégek visszafogják termelésüket, dolgozókat küldenek el, vagy egyszerűen távoznak, például Romániába. Közben egyre agresszívebben hódítanak az indiai és kínai szállítók.