szerző:
Király Bernadett
Tetszett a cikk?

Csak a pénz ma már nem elég a jó alkalmazottak megtartásához. A jó szándék is kevés. Egy kis figyelem azonban csodákat művelhet.

Akár fénymásoló lapra filctollal írt “Eladót felveszünk!”-felirat, akár a hipermarketek bejáratánál lévő színes állvány “Tartozz a csapatunkhoz!” – lépten-nyomon álláshirdetésbe botlunk. De nem csak ebből vesszük észre, hogy a kiskereskedelem komoly munkaerőhiánnyal küzd: sok helyen láthatóan kevés az áru, az eladó. Akad cég, amelyik fizetésemeléssel csábítja a dolgozókat, de ez már kevés: belső tanfolyamoktól a biztosításig sok mindent kell kínálni egy dolgozónak, hogy maradjon.

Munkásszálló a felső szinten, nagyfőnök a soron

Hogy az IT-szektorban lasszóval fogják a nyelveket is beszélő informatikusokat, régóta köztudott dolog. Komócsin Laura business coach szerint azonban már a gyártó cégek is panaszkodnak. A nagyvállalatokkal dolgozó szakember szerint egészen bizarr példák is előfordulnak. “Annyira nincs munkaerő, hogy az út mentén mennek kisbusszal és behozzák a hajléktalant és a drogost is, hátha 2-3 napnál tovább tud maradni. Máshol hónapok óta a fehérgalléros középvezetők is beállnak kékgalléros munkát végezni, azaz a sorra dolgozni, hogy menjen a gyártás. Először ez példaértékű és csapat-összekovácsoló, de mára már elfáradtak.”

AFP / DPA / Marius Becker

Már nem számít szélsőségnek, hogy buszokkal szállítják a munkásokat más megyékből, vagy akár Romániából és Szlovákiából, és az is előfordul, hogy az irodaházat eleve úgy tervezik, hogy a legfelső szinten el tudják szállásolni az ingázókat.

12 ezer dolgozó hiányzik a kiskereskedelemből

Bár a szektor nyereséges, a vasárnapi boltzár miatt sok dolgozótól meg kellett válniuk. Érdekes azonban, hogy az Opten céginformációs szolgáltató adatai szerint az alkalmazottak létszáma a boltzár áprilisi eltörlése óta sem állt vissza a korábbi szintre. Az ágazatban 2015 elején csaknem 275 ezren dolgoztak, az alkalmazottak száma majdnem 4,5 százalékos csökkenés után 263 ezer fő volt 2016 augusztusában.

Növekvő munkaerőhiányról számoltak be az Auchannál is. “Áruházláncunknál is tapasztaljuk, hogy az elmúlt 1-2 évben kevesebb jelentkezés érkezik a betöltetlen pozíciókra, éppen ezért nagy figyelmet fordítunk a munkatársaink megtartására, illetve folyamatos fejlesztésére” – mondta a hvg.hu-nak Samu Zsófia kommunikációs vezető. A hipernél leginkább a fizikai munkakörökben, mint pénztár host és hostess, eladó és árufeltöltő érzékelik a hiányt. (A kép azonban kissé csalóka, legalábbis – mint ahogyan arról korábbi cikkünkben olvashattak – nem mindig látszik a munkaerőhiány olyan drámainak a kiskereskedelemben.)

Szórólaptól hr-felhőig 

Samu Zsófia szerint sok álláskereső preferálja a szórólapos vagy újságos álláshirdetést, emellett álláskereső portálokon is hirdetnek. “Minden olyan csatornát igyekszünk felkutatni és használni a toborzáshoz, amely látogatott és keresett az álláskeresők körében” – mondta a kommunikációs vezető. Használják a LinkedInt és a Facebookot is, sőt, saját felhőalapú karrieroldalt is működtetnek, ahol a jelölt nyomon követheti a beadott pályázata alakulását. 

Komócsin Laura is arról számolt be, hogy minden platformon keresik a munkavállalókat: nyílt napokat tartanak, akár busszal hozzák a potenciális jelölteket az állásbörzékre.

Vannak olyan vezetők, akik akár szombaton is felvételiztetnek, ha a jelölt csak akkor tud eljönni.

Nem festeni, beszélgetni!

Tavaly 763 középiskolás töltötte az Auchannál a szakmai gyakorlatát, akik közül többen ma is ott dolgoznak. “2016-ban több mint 1000 tanuló fogadására készültünk fel, de a nyári gyakorlatukat töltő főiskolai hallgatók is szerezhetnek nálunk tapasztalatot” – említette Samu Zsófia a toborzás egy másik ágát. A több kereskedelmi cégnél is működő belső fejlesztési programok is mind ugyanazt a célt szolgálják: megtartani a képzett, értékes dolgozót. 

Fülöp Máté

“Sokkal olcsóbb megtartani egy már meglévő munkaerőt, mint felvenni valakit, akiről nem is tudjuk, hogy mennyire válik be” – erősítette meg Komócsin Laura. Ugyanakkor a felsővezetők jó szándéka kevés a dolgozó megtartásához. Volt olyan főnök, aki kifestette a munkások öltözőjét, ám ők ahelyett, hogy örültek volna, morogtak, hogy büdös festékszag van. 

A business coach szerint a beszélgetés kulcsfontosságú, mert van, ahol sokkal olcsóbb és hatékonyabb megoldások vannak, mint amit a vezetők gondolnak. “Mást akar az X és mást az Y-generáció, mást akar minden egyén, azaz nagyon fontos lenne, hogy beszélgessenek. Már önmagában az odafigyelés is megtartó erejű” – tette hozzá. 

Európa is bajban van

Az Európai Bizottság foglalkoztatási szolgálata jelenleg csaknem 2 millió álláshirdetést sorol fel, ennek több mint negyedét német cégek töltötték fel a rendszerbe. Magyar vállalkozások 5427 állást hirdetnek itt.

Eladói pozícióba csak Németországba 25 ezer embert keresnek, ezt követi az Egyesült Királyság 7 ezer, majd Franciaország 5,5 ezer eladóra vadászva. A magyar boltok is aktívak, 522 eladót keresnek az oldalon keresztül. A tagállamokban összesen 51 ezer kereskedelmi dolgozót keresnek az áruházak az uniós portálon. Bár ez nem egy hivatalos statisztika, mivel nem kötelező itt hirdetni, de jól tükrözi az európai állapotokat.

A fizetésemelés nem elég 

Az új dolgozók felvételén túl a megtartásra kell fókuszálniuk a cégeknek – és nem csak a béremeléssel. Komócsin Laura szerint annál a cégnél, amelyet 2-3 ezer forinttal több bérért otthagynak a dolgozók, általában más bajok is vannak, így az egymásra licitálás önmagában nem megoldás. 

Hasonlóan látják az Auchannál is, ahol októberben átfogó béremelést hajtottak ugyan végre, de az átlagosan 14%-os növekedés mellett béren kívüli juttatásokkal és szociális védőhálóval próbálják megakadályozni az elvándorlást. “Emellett a munkavállalók csatlakozhatnak a vállalati részvényesi programhoz, melynek keretében részesülnek a vállalat teljesítményének eredményéből” – ismertette Samu Zsófia.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!