szerző:
Kovács Gábor
Tetszett a cikk?

Prototípusokat terveztet a BKV a kisföldalatti- és a fogaskerekű-vonalakra.

Közbeszerzést írt ki a BKV a Millfav- (milleniumi földalatti vasút, vagyis az 1-es metró, a kisföldalatti) és fogaskerekű-járműprototípusok tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok ellátására – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A tender tárgyalásos lesz, jelentkezni július 15-ig lehet.

Ez még nem jelenti, hogy belátható közelségbe került a jelenlegi, borzasztóan előregedett járművek cseréje: egyelőre csak a prototípusok tervezésének előkészítéséről van szó. A kocsik lecseréléséig hátra van még a prototípusok tényleges megtervezése, a prototípusok elkészítése, tesztelése, engedélyeztetése, majd a szériadarabok gyártása. A kocsik lecseréléséről már 2011 óta szó van (akkor a 2020-as céldátumot mondta be Vitézy Dávid BKK-vezér), a BKV most konkrét lépést tett, még ha aprót is.

A vonal és az állomások modernizálása, illetve a vonal meghosszabbítása már folyamatban van, ennek tervezésére 2018 őszén nyerte meg a közbeszerzést a Főmterv 2,5 milliárd forintért. A tervezett három ütemből az elsőben felújítanák a vonalat, és meghosszabbítanák azt a Vigadó térig. A másodikban a Kassai térig bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídi csomópontra kerülne a végállomás. A Főmterv egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren egy lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a fontosabb állomások akadálymentesítéséhez. A társaság feladata továbbá, hogy az új járművek futásához szükséges struktúrákat, valamint a Vigadó téri és a Hungária körúti állomásokat megtervezze.

A kocsik cseréje nemhogy aktuális, de nagyon sürgető: „a Millfav-járművek már jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamot, átlagos életkoruk 44,69 év” – olvasható a BKV problémákat hosszan ecsetelő 2018-as jelentésében.

A fogaskerekű hasonló helyzetben van, a pálya és a kocsik elöregedtek. A felújításra és a meghosszabbításra (a Széll Kálmán tértől a Normafáig járna) a tervek megvannak, csak a pénz hiányzik.

 

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!