A BKV végre konkrét lépést tett a kisföldalatti kocsijainak cseréje felé

Prototípusokat terveztet a BKV a kisföldalatti- és a fogaskerekű-vonalakra.

A BKV végre konkrét lépést tett a kisföldalatti kocsijainak cseréje felé

Közbeszerzést írt ki a BKV a Millfav- (milleniumi földalatti vasút, vagyis az 1-es metró, a kisföldalatti) és fogaskerekű-járműprototípusok tervezéséhez szükséges előkészítési feladatok ellátására – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetményből. A tender tárgyalásos lesz, jelentkezni július 15-ig lehet.

Ez még nem jelenti, hogy belátható közelségbe került a jelenlegi, borzasztóan előregedett járművek cseréje: egyelőre csak a prototípusok tervezésének előkészítéséről van szó. A kocsik lecseréléséig hátra van még a prototípusok tényleges megtervezése, a prototípusok elkészítése, tesztelése, engedélyeztetése, majd a szériadarabok gyártása. A kocsik lecseréléséről már 2011 óta szó van (akkor a 2020-as céldátumot mondta be Vitézy Dávid BKK-vezér), a BKV most konkrét lépést tett, még ha aprót is.

A vonal és az állomások modernizálása, illetve a vonal meghosszabbítása már folyamatban van, ennek tervezésére 2018 őszén nyerte meg a közbeszerzést a Főmterv 2,5 milliárd forintért. A tervezett három ütemből az elsőben felújítanák a vonalat, és meghosszabbítanák azt a Vigadó térig. A másodikban a Kassai térig bővítenék a pályát, végül pedig a Marcheggi hídi csomópontra kerülne a végállomás. A Főmterv egyebek mellett tervet készít az állomások kapacitásnöveléséhez, a Deák téren egy lift kialakításához, az Oktogonon egy déli irányú, a Hősök terén pedig egy második kijárat megépítéséhez, valamint a fontosabb állomások akadálymentesítéséhez. A társaság feladata továbbá, hogy az új járművek futásához szükséges struktúrákat, valamint a Vigadó téri és a Hungária körúti állomásokat megtervezze.

A kocsik cseréje nemhogy aktuális, de nagyon sürgető: „a Millfav-járművek már jelentős mértékben túllépték a tervezett élettartamot, átlagos életkoruk 44,69 év” – olvasható a BKV problémákat hosszan ecsetelő 2018-as jelentésében.

A fogaskerekű hasonló helyzetben van, a pálya és a kocsik elöregedtek. A felújításra és a meghosszabbításra (a Széll Kálmán tértől a Normafáig járna) a tervek megvannak, csak a pénz hiányzik.

 

 

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek