Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
Az Európai Számvevőszék megvizsgálta, hogy az uniós intézkedéseknek milyen hatása van a gyermekszegénység elleni küzdelemben. Kiderült: tulajdonképpen semmilyen.
Az EU elmúlt évtizedre tett egyik fontos vállalása volt a szegénység és a társadalmi kirekesztés csökkentése. A 2010-es Európa 2020 programban megfogalmazták, hogy az évtized végére 25 százalékkal, vagyis húszmillió fővel kell csökkenteni a szegénységben élők számát, a 2008-as adatokat alapul vége. Bár a végleges adatokat még nem ismerhetjük, az egészen valószínű, hogy a célkitűzésnek még a közelében sem fogunk érni. Az Eurostat adatai alapján 2008-ban a 116,1 millió uniós polgárt érintett ez a jelenség, 2018-ban pedig 109,2 milliót. Ezen belül közel 23 millió 18 év alatti gyermeket fenyeget a szegénység vagy a társadalmi kirekesztés. Akkor beszélünk ilyen helyzetről, ha a gyermek olyan háztartásban él, amelyet a jövedelmi szegénység kockázata, a súlyos anyagi nélkülözés és a nagyon alacsony munkaintenzitás közül legalább az egyik jellemez.
Az unióban a gyermekszegénység elleni küzdelem az egyes tagállamok hatáskörébe tartozik, vagyis nem lehet az egész EU-ban kötelező programokról dönteni és azokat végrehajtani. Az uniós számvevők véleménye szerint a „Beruházások a gyermekek érdekében: a hátrányos helyzetből való kitörés” című, 2013. évi bizottsági ajánlás pozitív uniós kezdeményezés volt a gyermekszegénység integrált kezelésére. Annak mérése azonban, hogy a kezdeményezés végrehajtása mennyire sikeresen történt, nincs mód, mivel mérhető célok és részcélok meghatározása nem történt meg. A számvevők arra a következtetésre jutottak, hogy az ajánlás minimális hatást gyakorolt a tagállamok nemzeti szakpolitikáira.
Az egyik hatékony megoldás lehetne az úgynevezett országspecifikus ajánlások hatékony alkalmazása. Ezzel kapcsolatban is két probléma van: ezek az ajánlások nagyon keveset foglalkoznak a gyermekszegénységgel és a tagállamok úgy általában nem sokat törődnek a nem kötelező ajánlásokkal. A számvevők éppen ezért ezen a téren várnak előrelépést, s ez egyaránt feladatot jelent az ajánlásokat összeállító Európai Bizottság, és a címzettek, vagyis a tagállami kormányok számára. Ezen túlmenően azt is tartalmazza az Európai Számvevőszék javaslata, hogy az EU tűzzön ki célul a gyermekszegénység kezelésére irányuló beruházásokat, és kísérje figyelemmel azokat a 2021 és 2027 közötti programozási időszakban.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.