szerző:
Arató László (EUrologus)
Tetszett a cikk?

Az Európai Számvevőszék megvizsgálta, hogy az uniós intézkedéseknek milyen hatása van a gyermekszegénység elleni küzdelemben. Kiderült: tulajdonképpen semmilyen.

EUrologus
Sosem volt fontosabb Magyarországon az érthető és pontos tájékoztatás az Európai Unióról, mint most. Az EUrologus brüsszeli újságíró csapatának célja, hogy az Európai Unióval kapcsolatos hírekről és eseményekről közérthetően, pontosan és ha kell, kritikusan számoljon be, illetve elemzéseivel segítse az olvasót a tájékozódásban. Az EUrologus Magyarország legolvasottabb független európai uniós hírforrása, amely nem csak az EU és a magyar kormány csatározásairól, de az unió jövőjét leginkább meghatározó európai vitákról is tudósít.
Friss cikkek a témában

Az EU elmúlt évtizedre tett egyik fontos vállalása volt a szegénység és a társadalmi kirekesztés csökkentése. A 2010-es Európa 2020 programban megfogalmazták, hogy az évtized végére 25 százalékkal, vagyis húszmillió fővel kell csökkenteni a szegénységben élők számát, a 2008-as adatokat alapul vége. Bár a végleges adatokat még nem ismerhetjük, az egészen valószínű, hogy a célkitűzésnek még a közelében sem fogunk érni. Az Eurostat adatai alapján 2008-ban a 116,1 millió uniós polgárt érintett ez a jelenség, 2018-ban pedig 109,2 milliót. Ezen belül közel 23 millió 18 év alatti gyermeket fenyeget a szegénység vagy a társadalmi kirekesztés. Akkor beszélünk ilyen helyzetről, ha a gyermek olyan háztartásban él, amelyet a jövedelmi szegénység kockázata, a súlyos anyagi nélkülözés és a nagyon alacsony munkaintenzitás közül legalább az egyik jellemez.

Az unióban a gyermekszegénység elleni küzdelem az egyes tagállamok hatáskörébe tartozik, vagyis nem lehet az egész EU-ban kötelező programokról dönteni és azokat végrehajtani. Az uniós számvevők véleménye szerint a „Beruházások a gyermekek érdekében: a hátrányos helyzetből való kitörés” című, 2013. évi bizottsági ajánlás pozitív uniós kezdeményezés volt a gyermekszegénység integrált kezelésére. Annak mérése azonban, hogy a kezdeményezés végrehajtása mennyire sikeresen történt, nincs mód, mivel mérhető célok és részcélok meghatározása nem történt meg. A számvevők arra a következtetésre jutottak, hogy az ajánlás minimális hatást gyakorolt a tagállamok nemzeti szakpolitikáira.

Az egyik hatékony megoldás lehetne az úgynevezett országspecifikus ajánlások hatékony alkalmazása. Ezzel kapcsolatban is két probléma van: ezek az ajánlások nagyon keveset foglalkoznak a gyermekszegénységgel és a tagállamok úgy általában nem sokat törődnek a nem kötelező ajánlásokkal. A számvevők éppen ezért ezen a téren várnak előrelépést, s ez egyaránt feladatot jelent az ajánlásokat összeállító Európai Bizottság, és a címzettek, vagyis a tagállami kormányok számára. Ezen túlmenően azt is tartalmazza az Európai Számvevőszék javaslata, hogy az EU tűzzön ki célul a gyermekszegénység kezelésére irányuló beruházásokat, és kísérje figyelemmel azokat a 2021 és 2027 közötti programozási időszakban.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Kiszállhat az Uber, repülő taxit már nem fognak fejleszteni

Kiszállhat az Uber, repülő taxit már nem fognak fejleszteni

182 koronavírusos beteg halt meg, majdnem 7700-an vannak kórházban

182 koronavírusos beteg halt meg, majdnem 7700-an vannak kórházban

Kazahsztán elkezdi az orosz vakcina gyártását, jövőre tömegesen oltanak is

Kazahsztán elkezdi az orosz vakcina gyártását, jövőre tömegesen oltanak is