szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

Német zsidó műkincskereskedők leszármazottjai a Guelf-kincseket szerették volna visszakapni, magyar holokauszttúlélők pedig deportálásukkor elkobzott javakért kértek kárpótlást. Az amerikai legfelsőbb bíróság mindkét ügyben kimondta saját illetéktelenségét.

Az amerikai legfelsőbb bíróság a nemzeti szuverenitás elvére hivatkozva kimondta saját illetéktelenségét, ily módon visszautalt az alsóbb bíróságokra két olyan pert, amit a náci vészkorszak túlélői és leszármazottaik indítottak Magyarország, illetve Németország ellen.

Előbbi ügyben (Hungary v. Simon, 18-1447) 14 magyar holokauszttúlélő perelte be még 2010-ben egy washingtoni bíróságon a magyar államot kárpótlásért azokért a javaikért, amiket deportálásukkor koboztak el tőlük vagy családjuktól.

Utóbbi középpontjában a 250 millió dollár (74 milliárd forint) értékre becsült Welfenschatz-, vagy Guelf-kincsek tulajdonjoga áll. A kincseket német zsidó műkereskedőktől vette meg a náci porosz kormány még 1935-ben. A tulajdonosok a leszármazottak szerint áron alul és kényszerből adták el azokat, ezért indítottak pert az USA-ban még 2015-ben.

A felperesek most legfeljebb azt tehetik, hogy újra alacsonyabb fokú bírósághoz fordulnak, és új érvekkel állnak elő követeléseik alátámasztására.

(Címlapi képünkön a Guelf-kincs egy darabja látható.)

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Csatlós Hanna Élet+Stílus

Az On the Spot alkotói: Be kellett látnunk, hogy létezik a holokausztfáradtság

Európa-szerte vetítik az On the Spot első egész estés dokumentumfilmjét, amely egy Auschwitzban született magyar nő és a lánya kapcsolatáról szól. Bár kettejük története a haláltáborral kezdődik, univerzális kérdéseket feszeget a Born in Auschwitz: hogyan adjuk önkéntelenül is tovább a traumáinkat a gyerekeinknek, és miként dolgozhatjuk fel az efféle családi örökséget? A film kapcsán, melyet hamarosan bemutatnak a Spektrumon, a dokumentumfilm készítőivel, Cseke Eszterrel és S. Takács Andrással beszélgettünk.