szerző:
ingatlanmenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Mit tehet a fogyasztóvédelem?

Mit tehet a fogyasztóvédelem?

A pórul járt vásárolók többnyire tisztában vannak azzal, hogy az építtetővel, eladóval kapcsolatos problémáikat bíróságon keresztül tudják érvényesíteni, hiszen egy hatóság nem ítélheti meg nekik a kártérítést a teljesítés elmaradásáért, a hibás teljesítésért, és az ingatlan cseréjét sem tudják a panaszosnak felajánlani.  Mindezek ellenére meglehetősen gyakran tesznek panaszt a fogyasztóvédelmi hatóságnál az ügyfelek.

- Külön rendelet foglalja össze a jótállási kötelezettségekkel kapcsolatos tudnivalókat.
A 181/2003. kormányrendelet alapján a lakás megfelelő részeire hároméves jótállást kell vállalnia az eladónak.

- Jogszabály értelmében az újonnan épített lakások esetében a jótállási igények akkor is érvényesíthetőek, ha a jótállási jegyet szabálytalanul állították ki, vagy nem is adták át a fogyasztónak, azaz a tulajdonosnak.

- A javításokat a kivitelező köteles a jótállási jegy felmutatása nélkül is elvégezni.

- A javítást, karbantartást végző vállalkozónak is van jótállási kötelezettsége.

- A fogyasztóvédelmi hatóság csak a jótállási jegy átadásának elmulasztása, illetve a panasz felvétele körüli szabálytalanságok miatt szankcionálhat.


Ha menet közben felszívódik a cég

A jogorvoslatot nehezíti, hogy a problémás ingatlanokat építtető cégek a lakások értékesítésére, egy adott „projektre" jöttek létre, és az eladás után a céget eladják, vagy megszüntetik. A panaszosok többsége nem tudja, hogy kit kérhetnek számon: az eladót, a közös képviselőt, az ingatlanközvetítőt, vagy közvetlenül az építő céget?

A jogszabály szerint a jótállási kötelezettség az építési szerződéssel az építési-szerelési munka elvégzésére kötelezettséget vállaló személyt, építési szerződés hiányában pedig az építési-szerelési munka tényleges elvégzőjét, tehát a vállalkozót terheli. Ennek alapján a szerződés bárkit kötelezetté tehet, de ennek hiányában a vállalkozás a beruházót jelenti.

Amennyiben a jótállási jegyet nem adták át, vagy nem fogadják, nem kezelik megfelelően a reklamációt, a panaszosoknak a területileg illetékes, megyei, illetve a fővárosi fogyasztóvédelmi hatóságok célszerű megkeresniük. Ha ez sem segít, nem marad más, mint a pereskedés.

Néhány praktikus tanács

Praktikus olyan lakást kifizetni, amelyik már felépült, mert az igényes, látványos tervek félrevezetőek lehetnek. Nem példanélküli, hogy az épület nem a tervek szerint épül meg; a pénzt utólag nehéz visszaszerezni. A lakásvásárlóknak az ingatlan műszaki tulajdonságait is ismerniük kell. Nem mindegy miből épül az a ház. Érdemes leinformálható, referenciákkal bíró cégtől lakást vásárolni, s tájékozódni a lakóktól, hogy milyenek az épületek. Ne szavazzunk bizalmat a sokak által kritizált építtetőknek!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!