Szexi, és a profitot is növeli, de hogyan kapcsolódhat egy kisebb cég ehhez a trendhez?
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
A Westend után a nagykörúton is feltűnik az amerikai Starbucks Coffee.
A Westend után a nagykörúton is feltűnik az amerikai Starbucks Coffee. Úgy jutott újabb budapesti üzlethelyiséghez, hogy a KFC által bérelt egységből leválasztottak neki egy nagyobb részt. A cég a közelmúltban jelezte, hogy folytatja magyarországi terjeszkedését, s meghatározó bérlő lesz a kiskereskedelmi ingatlanpiacon.
Fontos terep Budapest az angol kézen lévő Costa Coffee- nak is, a vállalat itt hozta létre globális láncának legnagyobb egységét. A Nyugati pályaudvar melletti Eiffel Irodaház körúti frontján idén tavasztól – a lánc más egységeitől eltérően – helyi, azaz magyar süteményeket is árulnak. Már négy Costa működik nálunk és újabbak várhatók.
Tavasszal nyitotta első egységét a máltai Café Jubilee. Az étteremként és kávézóként működő hálózat még csak kóstolgatja a piacot, de országosan is terjeszkedni akar. E sajátos kombináció étterem tagját leginkább pubnak nevezhetnénk, hiszen - nyilván a szigetállamot birtokba vevő angolok miatt - a miliő nagyon hasonló. A lánc a térség más fővárosaiban is szeretne megjelenni.
Van, akinek nem jött be Budapest
Nem mindenkinek jött be a magyar piac. Az ausztrál Gloria Jean’s Coffees egy darabig bírta a Mamutban és még két helyszínen, sőt, még más plazában illetve egy-két vidéki nagyváros jól menő bevásárlóközpontjában is nézelődött, de másfél év után bezárt, idén tavasszal felszámolták a céget. Állítólag nem tudott megegyezni a bérbeadókkal, de inkább túlzó árazása lehet az igazi ok.
A helyszín kiválasztása döntő lehet a láncoknál, amelyek felváltva részesítik előnyben a plazákat illetve a belvárosi, nagy forgalmú főutakat és sétálóutcákat. Budapesten egyes divatos kerületrészeket is előszeretettel töltenek meg, ilyen például a Liszt Ferenc tér, a Ráday utca és a nagykörút különböző szakaszai. A plazákon belül többnyire önállóan bérelnek üzlethelyiséget, de például a Cafe Frei több helyütt a Libri területén belül albérlőként van jelen.
A láncok üzleti modelljét évek óta nyomon kísérő Eston International ingatlan tanácsadó cég szakértői szerint rendkívül hangsúlyos a kávézó elhelyezkedésének reklámértéke: a cégek legalább hét méter hosszú portálú, száz négyzetméter körüli üzlethelyiségekről álmodnak, erős gyalogosforgalmú, minél magasabb presztízsű helyen. Néhány hálózat üzlete akár 250 négyzetméteren is működőképes, de tipikusan a 100 négyzetméter körüli helyiség az optimális; bevásárlóközpontokban már a 80-100, saját teraszú üzletek, végső esetben pedig 20-50 négyzetméteres kioszkok is számításba jöhetnek.
Más szakértők szerint az új budapesti alpiacokon nagyobb számban fordulhatnak majd elő a láncok. Ilyen például a Corvin Sétány, a Milleniumi Városközpont, a még csak előkészületben lévő Duna City a ráckevei Duna-ágban, de középtávon az agglomeráció nagyobb irodaparkjai (Tópark, Talentis) is elegendő vonzerőt jelenthetnek.
Üzleti modelljükben a láncok általában az árbevétel 8-13 százalékát kitevő bérleti díjjal kalkulálnak, ez - optimális körülmények között elérhető - 25 ezer eurós havi forgalmat és 100 négyzetméteres üzletnagyságot feltételezve 20-33 euró/m2 havi bérleti díjat jelent. A prémium helyszíneken (Váci utca és környéke, Andrássy út) 40-50, budapesti bevásárlóközpontokban havi 50-100 euróra is felugorhat a bérleti díj.
Dicső múlt
A XIX. században, és a XX. század első felében Budapesten a bécsihez hasonló, pezsgő kávéházi élet volt. Az 1900-as évek elején a magyar fővárosban több mint 500 kávéház üzemelt, hiába, a Monarchia bécsi befolyása nagyon erős volt.
Nem egy kispénzű író, költő vészelte át a szűkösebb napokat a nagy társadalmi megbecsülésben tartott kávéházi pincérek kölcsön krajcárjaiból, koronáiból. Sok irodalmár műveit nem olvashatnánk ma, egy-egy jólelkű kávéházi pincér közreműködése nélkül. Azonban a kávéház nem csupán az írók, művészek találkozóhelye volt, de a „köznépi” politizálás egyik legfontosabb helyszíne is.
A kávéházak virágzó korszakának végét a II. világháború utáni kommunista korszak jelentette. A burzsoázia és a polgári osztály hóbortjának számító kávéházi időtöltést felváltotta a munkásosztály funkcionalista presszóba járása. Így a polgári osztály, az értelmiség, a művészek kiszorultak megszokott helyeikről, fórumaik, találkozási helyeik megszűntek. Újabban néhány felújított kávéházban viszont megint megjelentek kulturális programok is.
Ötlépcsős útiterv a fenntarthatósági célkitűzések az üzleti stratégiába építéséhez.
Összefoglaló az aktív pályázatok legfontosabb feltételeiről: kik pályázhatnak, mekkora összeget lehet igényelni, mire fordítható az elnyert támogatás.
Javult a vállalkozások alkupozíciója: az árak konszolidálódtak, a kockázati prémiumok csökkentek, van verseny. Érdemes élni a lehetőségekkel.
Milyen jogi megfelelési követelményekre kell figyelnie a vállalkozásoknak, ha MI-alapú eszközöket használnak a munkaügyi területeken?
A családja körében hunyt el Ozzy Osbourne 76 évesen. Az egykor zűrös életű rocklegenda alig két hete adta le minden idők második legtöbb bevételt termelő jótékonysági koncertjét. Számos egészségügyi problémája volt, Parkinson-kórban is szenvedett.
Az amerikai elnöknek Jeffrey Epsteinnel kapcsolatban olyan összeesküvés-elmélet ellen kell védekeznie, amilyenekhez korábban ő szoktatta a most dühös táborát.