Tetszett a cikk?

Ismét úgy fest, hogy a honvédség végleg bezárja a jelenleg csak vegetáló pápai katonai repülőteret. A létesítményéről három éve hasonlóképpen döntöttek, ám egy politikai pengeváltás következtében a reptér megmenekült. Ám jelenleg is üresen áll. De vajon érdemes-e továbbra is "lélegeztető gépen" tartani?

Levitézlett, minden évben búcsúkoncertet tartó öreg rockzenekarhoz kezd hasonlítani a pápai katonai repülőtér története, hiszen bezárásának gondolatát időről-időre megpendíti a honvédség, de a bázis még mindig nyitva van, jóllehet közel három éve már elbúcsúztatta szebb napokat is megélt Mig-21-es vadászgépeit. A légikikötő első végleges búcsúja 2000-re datálható: az Orbán-kormány ideje alatt a haderőreform-párti Fodor Lajos záratta volna be a repteret, ám az egykori vezérkari főnök szembetalálta magát a létesítményt elszántan védő fideszes, szocialista és kisgazda politikusokkal. Bár a hadsereg-átalakítás kérdésében a politikusok és katonai vezetők közötti látszategységet felborító vitában Fodor mellé állt az akkori honvédelmi miniszter, a pápai repülőtér körüli huzavona végül vezéráldozatot követelt, mégpedig a posztjáról távozó Wachsler Tamás akkori közigazgatási államtitkár személyében. Ráadásul, noha a repülőtér túlélte a politikai harcokat, az ott lévő személyzet már csak a kevésbé költség-hatékony állagfenntartást végzi, nem repül.
Az újabb pápai búcsúkoncertet idén július 7-én harangozta be Szenes Zoltán, az új vezérkari főnök, amikor James L. Jones tábornok, a NATO európai legfelsőbb főparancsnokával tartott közös sajtótájékoztatóján közölte: a Magyar Honvédség bezárja a pápai repülőterét. Szenes altábornagy bejelentése némiképp meglepő, hiszen a vezérkari főnök májusban - a Magyar Katonai Repülők szolnoki találkozóján - még arról beszélt, hogy a honvédség a szolnoki és a szentkirályszabadjai repülőterek bezárását tervezi, míg a pápai reptér – a kecskemétivel együtt - a hazai légtér védelmét látja el. Most mégis a szentkirályszabadjai mellett a pápainak mondanak búcsút, míg a Mig-29-es és az Albatrosz kiképzőgépeknek helyt adó kecskeméti, valamint a szállítógépekkel felszerelt szolnoki repülőtér továbbra is használatban marad.
A hvg.hu megkísérelte megtudni, hogy a HM végül miért változtatta meg a bezárásokkal kapcsolatos korábbi álláspontját, de a minisztérium sajtóosztályán elzárkóztak attól, hogy ez ügyben a kormány szerdai üléséig – amikor a kabinet a védelmi felülvizsgálat koncepciójáról tárgyal - bárminemű információt adjanak. A pápai légikikötő bezárása mellett érvelők szerint a bezárás a haderőreform szempontjából indokolt, hiszen a hadseregnek jelenleg egy repülőezrede van, s ez bőven elférne akár a szakmai körökben elitnek számító kecskeméti repülőtéren is. Ráadásul a pápai bázis a békés nyugati és északi szomszédokhoz van közelebb, így ésszerű, hogy nem a biztonságpolitikai szempontból "rázósabb" országokhoz közel álló kecskeméti vagy szolnoki létesítményeknek mond búcsút a hadsereg. Mások szerint azonban nem az a kérdés, hogy bezárják-e a pápai bázist, hanem az, hogy mi lesz a bezárt létesítmény sorsa. Sokan ugyanis úgy vélik, a pápai reptér méregdrágán kiépített és még működő infrastruktúrája, valamint a nyolcvanas években felújított, jó állapotban lévő kifutópályája újrahasznosításért kiált.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Már közel 160 lóerős egy átlagos új autó Németországban

Már közel 160 lóerős egy átlagos új autó Németországban

Vasárnaptól vége a 140 km/h-s száguldásnak az osztrákoknál

Vasárnaptól vége a 140 km/h-s száguldásnak az osztrákoknál

Samsung: meg tudnánk csinálni, de a világ még nem áll készen a három részbe hajtható telefonra

Samsung: meg tudnánk csinálni, de a világ még nem áll készen a három részbe hajtható telefonra