Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A NASA vizsgálata szerint a mikrogravitáció nem egyformán hat a csontokra: van, amelyik gyorsabban épül le a többinél.","shortLead":"A NASA vizsgálata szerint a mikrogravitáció nem egyformán hat a csontokra: van, amelyik gyorsabban épül le a többinél.","id":"20250401_urutazas-hatasa-csontok-leepulese-nasa-egerkiskerlet-nemzetkozi-urallomas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fe0ff12-7295-4ac4-9326-51af517e3668.jpg","index":0,"item":"4eeceee0-f734-42f3-9b58-383bf6f62582","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_urutazas-hatasa-csontok-leepulese-nasa-egerkiskerlet-nemzetkozi-urallomas","timestamp":"2025. április. 01. 14:03","title":"Furcsa dolog történt az egerekkel, amelyek 37 napig voltak a Nemzetközi Űrállomáson","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a60d364a-8210-469e-bf9a-6c0f2cbc46b8","c_author":"HVG Állásbörze","category":"kkv","description":"Már csak egy hét, és április 9-én elindul a HVG Állásbörze. A legnagyobb karrierfórum nemcsak a munkatapasztalattal rendelkezőket várja, hanem azokat is, akik még tanulnak, vagy a közeljövőben lépnek ki az álláspiacra. Összegyűjtöttük, hogyan juthatnak közelebb első szakmai gyakorlatukhoz, vagy akár állandó munkahelyükhöz az állásbörzén.","shortLead":"Már csak egy hét, és április 9-én elindul a HVG Állásbörze. A legnagyobb karrierfórum nemcsak a munkatapasztalattal...","id":"20250401_hvg-allasborze-2025-diakoknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a60d364a-8210-469e-bf9a-6c0f2cbc46b8.jpg","index":0,"item":"f12fcd75-c82b-42de-8329-6e3d467e4018","keywords":null,"link":"/kkv/20250401_hvg-allasborze-2025-diakoknak","timestamp":"2025. április. 01. 16:10","title":"Ezt adja a diákoknak a legnagyobb állásbörze","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ha bűnösnek találják, akár halálbüntetést vagy életfogytiglani börtönt is kiszabhatnak rá.","shortLead":"Ha bűnösnek találják, akár halálbüntetést vagy életfogytiglani börtönt is kiszabhatnak rá.","id":"20250401_Del-Korea-felfuggesztett-elnoke-alkotmanybirosag-rendkivuli-allapot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c9dfbde-b3ce-4647-ab62-78ff7ed6f98d.jpg","index":0,"item":"0eec53b1-af55-462b-a6f0-c69e5ba3d9dc","keywords":null,"link":"/vilag/20250401_Del-Korea-felfuggesztett-elnoke-alkotmanybirosag-rendkivuli-allapot","timestamp":"2025. április. 01. 07:49","title":"Napokon belül dönt az alkotmánybíróság Dél-Korea felfüggesztett elnökének sorsáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92795b71-47be-445d-86d9-1d501b72dac8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okosórák és fitneszkarkötők után az okosgyűrűk jelenthetik a viselhető eszközök újabb népszerű kategóriáját. A finn Oura Health idejében felismerte ezt a trendet, és sikerült is betörnie az intelligens gyűrűk piacára. A Samsung úgy gondolta, talán érdemes egy váratlan húzással elejét venni a finn céggel való esetleges pereskedésnek.","shortLead":"Az okosórák és fitneszkarkötők után az okosgyűrűk jelenthetik a viselhető eszközök újabb népszerű kategóriáját. A finn...","id":"20250401_samsung-oura-megelozo-per-okosgyuru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92795b71-47be-445d-86d9-1d501b72dac8.jpg","index":0,"item":"6b20d501-39d4-4596-920d-30d50424cf0c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250401_samsung-oura-megelozo-per-okosgyuru","timestamp":"2025. április. 01. 06:03","title":"„Egy gyűrű mind fölött, egy gyűrű kegyetlen”: Megelőző csapást mért volna a Samsung az Ourára, de nem úgy sikerült, ahogy elképzelte","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b","c_author":"Kovács Gábor","category":"360","description":"Az amerikai elnök zavaros fenyegetése alapján az USA az orosz olaj vevőin keresztül büntetné Moszkvát. Magyarország az orosz olaj egyik vevője, nem mellesleg pedig az Egyesült Államok fontos, több mint 9 milliárd eurós exportpiac Magyarországnak. Így az esetleges vámok és büntetőintézkedések hatalmas pofont jelentenének.","shortLead":"Az amerikai elnök zavaros fenyegetése alapján az USA az orosz olaj vevőin keresztül büntetné Moszkvát. Magyarország...","id":"20250331_Trump-masodlagos-vam-kozvetlen-fenyegetes-Magyarorszag-orosz-olaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f2ae0e1-be05-441c-92c0-291a4c7dd46b.jpg","index":0,"item":"94a99dcd-dd14-45c8-94ea-f9a0646fa539","keywords":null,"link":"/360/20250331_Trump-masodlagos-vam-kozvetlen-fenyegetes-Magyarorszag-orosz-olaj","timestamp":"2025. március. 31. 16:30","title":"Trump közvetlenül megfenyegette Magyarországot az orosz olaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c948807-ea5e-49f3-afd2-691b1c60459b","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Az egész katasztrófa két óra leforgása alatt történt.","shortLead":"Az egész katasztrófa két óra leforgása alatt történt.","id":"20250401_gorogorszag-parosz-mikonosz-vihar-aradas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c948807-ea5e-49f3-afd2-691b1c60459b.jpg","index":0,"item":"013d0baa-6975-4e74-ac68-ab92657cc9b4","keywords":null,"link":"/elet/20250401_gorogorszag-parosz-mikonosz-vihar-aradas","timestamp":"2025. április. 01. 14:26","title":"Autókat sodort el az özönvíz több görög szigeten – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az orbáni poloskázás után jött Lázár kullancsozása, amire Magyar Péter vámpírozással válaszolt.","shortLead":"Az orbáni poloskázás után jött Lázár kullancsozása, amire Magyar Péter vámpírozással válaszolt.","id":"20250331_magyar-peter-Lazar-janos-vampir-kullancs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c251ed4-d67e-4772-ac2b-b86764cc30f5.jpg","index":0,"item":"7447457d-3f6c-41c7-8cb0-9138db1d6b81","keywords":null,"link":"/itthon/20250331_magyar-peter-Lazar-janos-vampir-kullancs","timestamp":"2025. március. 31. 18:16","title":"Magyar Péter levámpírozta Lázár Jánost","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f4c1d6ab-90fc-44bd-8c57-76913da6304e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az állam közel 1,2 milliárdos pluszbevételt vár belőlük.","shortLead":"Az állam közel 1,2 milliárdos pluszbevételt vár belőlük.","id":"20250401_Majustol-ujabb-gyorsforgalmi-utszakaszok-lesznek-fizetosek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f4c1d6ab-90fc-44bd-8c57-76913da6304e.jpg","index":0,"item":"7df15ed6-dc40-4127-b55d-060c24dff057","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_Majustol-ujabb-gyorsforgalmi-utszakaszok-lesznek-fizetosek","timestamp":"2025. április. 01. 20:49","title":"Májustól újabb gyorsforgalmi útszakaszok lesznek fizetősek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak az önkormányzati választások után járhatnak napközben is a Combinók, amelyeket a mindennapos meghibásodások ellenére biztosan nem lehet visszaküldeni a gyártó Siemensnek.
Egyre jobban kiterjed a Combino-botrány, amely hovatovább a vasutat is elérte: Kóka János szabaddemokrata gazdasági miniszter ugyanis szeretné visszavonni a MÁV üzemi mobiltelefon-hálózatának (GSM-Rail) kiépítésére kiírt 80 milliárd forintos tenderét, részben anyagi okokra, részben pedig arra hivatkozva, hogy jelenleg mindössze két versenyző tudja felmutatni a szükséges referenciákat. Márpedig az egyes számú esélyes éppen a fővárossal a Combinók meghibásodása miatt csatába vagy látszatösszetűzésekbe keveredett Siemens.
A megrendelő MÁV-ot pedig a szocialisták által támogatott Heinczinger István képviseli, akit tavaly októberben neveztek ki általános vezérigazgató-helyettessé, előzőleg pedig öt évig a Siemens ügyvezető igazgatója és a fővárosnál a Combino villamosok legnagyobb lobbistája volt.
Ami pedig a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) és a Combino villamosokat gyártó német Siemens AG közti szerződést illeti, a sorozatos leállásokra hivatkozva nemhogy visszaküldeni nem lehet az egyterű óriáshernyókat, de még a kötbérkövetelés feltételei is meglehetősen szigorúak. Ahhoz, hogy a BKV akár egyetlen fillérre is igényt tarthasson a gyártótól, a forgalomban lévő villamosok legalább egytizedének működésképtelennek kellene bizonyulnia délelőtt 10 és délután 2 óra között, mégpedig 24 órán belül helyre nem hozható hiba miatt. A 2003 áprilisában szignált megállapodás ugyanis mindössze 90 százalékos "rendelkezésre állást" írt elő a Combinók esetében, miközben például a 2004-ben beszerzett Volvo buszoktól 96 százalékos mutatóban egyeztek meg a szerződő felek. "A hibalehetőségek forrása a kötöttpályás járműveknél bővebb" - magyarázták a különbséget a HVG-nek a BKV közbeszerzési osztályán. Tény, ezt a Combinók jócskán igazolták az elmúlt hónapokban.
"Amennyiben valamelyik Combino a következő időszakban akárcsak öt percre is meghibásodik, visszaküldjük a Siemensnek" - jelentette be két héttel ezelőtt Demszky Gábor főpolgármester, megelégelve a villamossal kapcsolatban a forgalomba állítás óta felmerült sorozatos malőröket. Mint ismert, a botrányos júliusi felsővezeték-szakadások után (HVG, 2006. július 29.) a Combinók ajtaja romlott el szinte napi gyakorisággal, ezért a Siemens augusztus 1-jén visszahívta a világon elsőként Magyarországon forgalomba állított "egyterűket", és egy hónapig vizsgálta, majd tesztelte azok ajtaját. Akkor maga Dirk Rösler, a Siemens AG projektigazgatója is elismerte: a Magyarországra küldött első két villamost - a 2001-es és 2002-es pályaszámú prototípust - nem futtatták előzőleg a cég németországi próbapályáján, márpedig "az utasforgalom más terhet jelent az ajtókra", mint a homokzsákokkal elvégzett kísérletezgetés. Később az is napvilágra került, hogy az első Combinókat valamiféle régi, ideiglenes hajtóművel indították útjukra, és csak később látták el őket a speciálisan e típusra gyártott alkatrésszel.
A sietség oka a múlt héten a sajtó nyomására nyilvánosságra hozott szállítási szerződésből is kiderül: a két említett járműnek mindenáron meg kellett érkeznie 2006. március 22-éig. Még úgy is, hogy 2004 júliusában a BKV és a Siemens módosította az eredeti megállapodást és az abban szereplő határidőket. A változtatásokra azért volt szükség, mert időközben több európai városból vissza kellett hívni a műszaki hibás, alumíniumvázas Combinókat, ezért Budapestre már új, rozsdamentes acél kasztnis változatot gyártott a Siemens, ehhez pedig újra kellett tárgyalni a feltételeket. Érdekesség, hogy - mint a megállapodásból kiderül - a BKV még bónuszt is ígért a szállítónak arra az esetre, ha a villamosok határidő előtt elkészülnének. Ezzel igazolódik a fővárosi ellenzék korábbi vádja, miszerint a városvezetés presszionálta a BKV-t, tegyen meg mindent, hogy a koalíció még a parlamenti választások előtt nagy csinnadrattával felavathassa az első Combinót, az önkormányzati választásokig pedig az új villamospark nagy része fusson a Nagykörúton.
Kampányberuházás (Oldaltörés)
Csakhogy a 40 milliárd forintos kampányberuházással beszerzett villamosokból korántsem sikerült politikai tőkét kovácsolnia a városvezetésnek, így az utóbbi hetek már kizárólag arról szóltak, hogyan lehetne október 1-je utánra halasztani az esetleges további malőrök napvilágra kerülését. Meglehetősen átlátszó azonban az a kifogás, amellyel a BKV az elmúlt hetekben rövidített üzemmódra kényszerítette a Combinókat: a rongálásokra hivatkozva csak a csúcsforgalmon kívüli órákban - bilinccsel, gázsprayjel és gumibottal felszerelt biztonsági őrök kíséretében - közlekedteti a járműveket. Holott a garázdálkodást nem napközben, hanem éppen a Budapest Parádé éjjelén követték el.
"Amíg ilyen felfokozott a hangulat, addig próbáljuk óvni a járműveket" - érvelt Donáth László, a BKV vezérigazgató-helyettese, aki Aba Botondot helyettesíti; a BKV-vezér ugyanis az önkormányzati választásokig, csaknem egy hónapra szabadságra ment. Donáth azzal a további hibák előfordulását feltételező megjegyzéssel toldotta meg kijelentését, hogy "a vezető mögött egy laptoppal ellátott Siemens-mérnök figyeli a jármű viselkedését". E feltételezést igazolja az is, hogy a korlátozott üzemmódot állítólag maga a Siemens javasolta. Donáth egyébiránt kifejezetten büszke arra, hogy az éjszakai üzemmód bevezetése óta mindössze egyszer hibásodott meg Combino. Igaz, a szerződés szerinti negyvenből eddig megérkezett 17 jármű közül egy éjszaka mindössze hat jár, azaz egyazon villamosra mindössze háromnaponta kerül sor.
Demszky Gábor is kénytelen lesz beérni azzal a sikerélménnyel, hogy - mint egy múlt heti sajtónyilatkozatában közölte - amióta a fenyegető bejelentést tette, "a Combinók járnak", és ez számára elfogadható. Az általa is nyilván pontosan ismert szállítási szerződés szerint ugyanis egyetlen lehetősége volna a fővárosnak arra, hogy megszabaduljon a Combinóktól: ha a BKV felmondja a megállapodást. Csakhogy a már Magyarországra érkezett villamosokat ebben az esetben is ki kellene fizetni. Sőt a felmondástól számított 28 napon belül elkészülő villamosok előállítását, valamint "az eladó által korábban már beszerzett alapanyagokra és alkatrészekre megállapított összeget" is meg kell téríteni. Ami pedig az augusztusi ajtó-felülvizsgálatot illeti, a BKV csak ezután készül benyújtani kötbérigényét, ami villamosonként és naponként a beszerzési ár 0,05 százaléka, de legfeljebb a szerződéses ár 10 százaléka, azaz kevesebb mint 4 milliárd forint lehet.
Félő, hogy a választásokig nem lesz felelőse a felsővezeték-hibáknak sem. Az ezzel megbízott szakértők már több mint egy hónapja elkészítették ugyan az üzemzavarok okát feltárni hivatott jelentést, ám abban nem nevezték meg egyértelműen a hibát elkövetőket, így Székely Gábor, a BKV felügyelőbizottságának (fb) elnöke kiegészítést kért. Utóbbi el is készült, ám azt - Székely a HVG-nek megerősítette - a következő két hétben biztosan nem tárgyalja meg az fb, ahogyan az előzőleg beharangozottal ellentétben a fővárosi közgyűlés a Combino-ügy szemé.lyi következményeiről sem döntött augusztus végén. Aba Botondhoz állítólag már csak a szocialisták ragaszkodnak, az SZDSZ megvonná tőle a bizalmat.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.