Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"140857fa-8921-4c3e-a12a-a6108c21cc76","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Status KPRIA vezette konzorcium építi az új gázturbinás blokkokat az erőmű területén.","shortLead":"A Status KPRIA vezette konzorcium építi az új gázturbinás blokkokat az erőmű területén.","id":"20250225_Meszaros-Lorinc-cege-mvm-matrai-gazeromu-visonta-szerzodes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/140857fa-8921-4c3e-a12a-a6108c21cc76.jpg","index":0,"item":"621db751-c0c9-4e22-99f4-5b34afd1c572","keywords":null,"link":"/kkv/20250225_Meszaros-Lorinc-cege-mvm-matrai-gazeromu-visonta-szerzodes","timestamp":"2025. február. 25. 12:55","title":"Mészáros Lőrinc cége és az MVM aláírta a mátrai gázerőműről szóló szerződést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c96b8ca-4025-4103-8f16-601dc56b792b","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Arne Slot olyat mondott a liverpooli derbi játékvezetőjének, hogy az azonnal felmutatta neki a piros lapot. Az angol szövetség illetékesei most döntöttek a büntetéséről.","shortLead":"Arne Slot olyat mondott a liverpooli derbi játékvezetőjének, hogy az azonnal felmutatta neki a piros lapot. Az angol...","id":"20250226_arne-slot-liverpool-everton-piros-lap-eltiltas-buntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c96b8ca-4025-4103-8f16-601dc56b792b.jpg","index":0,"item":"802b235d-abd1-412f-ba48-1f771817e900","keywords":null,"link":"/sport/20250226_arne-slot-liverpool-everton-piros-lap-eltiltas-buntetes","timestamp":"2025. február. 26. 12:57","title":"Két meccses eltiltást kapott Szoboszlaiék edzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55ca870d-2fde-4b15-bb27-ba212d1841f5","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Idén 2,1 millió tonna nyersolaj érkezhet a Janaf vezetékrendszerén keresztül.","shortLead":"Idén 2,1 millió tonna nyersolaj érkezhet a Janaf vezetékrendszerén keresztül.","id":"20250226_mol-horvatorszag-adria-koolajvezetek-janaf-megallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55ca870d-2fde-4b15-bb27-ba212d1841f5.jpg","index":0,"item":"985bc5d7-0e16-46f5-a2ec-a72fbebdb503","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250226_mol-horvatorszag-adria-koolajvezetek-janaf-megallapodas","timestamp":"2025. február. 26. 21:11","title":"Sajnálkozva számolt be a Mol a horvát olajmegállapodásról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A terrorszervezet négy izraeli túsz holttestét ajánlotta a foglyokért cserébe.","shortLead":"A terrorszervezet négy izraeli túsz holttestét ajánlotta a foglyokért cserébe.","id":"20250226_izrael-hamasz-tuszok-fogolycsere-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c10c39a3-b899-47e9-a78b-4f8954b25bc5.jpg","index":0,"item":"3626df48-74d0-416d-8e66-740788eea053","keywords":null,"link":"/vilag/20250226_izrael-hamasz-tuszok-fogolycsere-tuzszunet","timestamp":"2025. február. 26. 09:56","title":"Megállapodott a 620 visszatartott palesztin fogoly elengedéséről Izrael és a Hamász","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a8bb49f-0d83-4066-83ee-14653a2b6441","c_author":"HVG","category":"360","description":"Minden jel szerint életeket mentett Angliában az a szabály, amelyet egy 13 éves lány, Martha Mills halála után, a szüleinek sürgetésére vezettek be.","shortLead":"Minden jel szerint életeket mentett Angliában az a szabály, amelyet egy 13 éves lány, Martha Mills halála után...","id":"20250225_hvg-martha-szabaly-korhaz-surgossegi-ellatas-masodik-orvosi-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a8bb49f-0d83-4066-83ee-14653a2b6441.jpg","index":0,"item":"15e44a13-4212-4481-af98-a8f6b0252fed","keywords":null,"link":"/360/20250225_hvg-martha-szabaly-korhaz-surgossegi-ellatas-masodik-orvosi-velemeny","timestamp":"2025. február. 25. 16:00","title":"Ahol már bevezették a kórházakban a Martha-szabályt, ott 57 életet sikerült vele megmenteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77d96768-49b4-4c7e-8562-fd5051ca713b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz éve dolgozik Orbán Viktor közelében, mégis kevesen ismerik Máté Jánost, aki Havasi Bertalan feladatainak java részét átveszi. Máté 2015 óta nemcsak szervezi a kormányfő programjait, a java részükön ott is van. Sok szál köti Békés megyéhez, cége, szántói vannak arra, vagyonnyilatkozataiból pedig az is kiderül, hogy egy év alatt el tud költeni 43 milliót nyom nélkül.","shortLead":"Tíz éve dolgozik Orbán Viktor közelében, mégis kevesen ismerik Máté Jánost, aki Havasi Bertalan feladatainak java...","id":"20250226_Havasi-Bertalan-utodja-Mate-Janos-kenderesi-foldbirtokos-vagyonnyilatkozat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77d96768-49b4-4c7e-8562-fd5051ca713b.jpg","index":0,"item":"e6e37908-f851-4891-b136-d9c2ac1a770f","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Havasi-Bertalan-utodja-Mate-Janos-kenderesi-foldbirtokos-vagyonnyilatkozat-ebx","timestamp":"2025. február. 26. 17:08","title":"Havasi Bertalan utódja, Máté János kondorosi földbirtokos titokzatosabb, mint Columbo felesége, vagyonából pedig tízmilliók tűntek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d8cb097-0004-484a-94a4-048db96a9cc7","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hitelminősítő szerint az államadósság nőni fog, az EU-tól továbbra is alig jön majd pénz, míg a költségvetési hiányt nehéz lesz tartani.","shortLead":"A hitelminősítő szerint az államadósság nőni fog, az EU-tól továbbra is alig jön majd pénz, míg a költségvetési hiányt...","id":"20250225_sp-kormany-valasztasi-osztogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d8cb097-0004-484a-94a4-048db96a9cc7.jpg","index":0,"item":"24e5bf00-fd6f-4b5c-b8ef-d54a3839d9d7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_sp-kormany-valasztasi-osztogatas","timestamp":"2025. február. 25. 18:09","title":"Az S&P szerint kockázatos a kormány bejelentett választási osztogatása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41644bd6-5f74-423a-aacf-4bf64aa2c5da","c_author":"Domokos László","category":"gazdasag","description":"Ha megvalósul a kormányfő által megígért intézkedés, a személyi jövedelemadó (szja) újabb nagy csökkentési hulláma nyomán tovább gyengülhet az öngondoskodás Magyarországon. Mi lehet a megoldás az újabb problémák ellen?","shortLead":"Ha megvalósul a kormányfő által megígért intézkedés, a személyi jövedelemadó (szja) újabb nagy csökkentési hulláma...","id":"20250225_no-oposz-nyugdij-nyugdijpenztar-egeszsegpenztar-szja-csokkentes-orban-ongondoskodas-oposz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41644bd6-5f74-423a-aacf-4bf64aa2c5da.jpg","index":0,"item":"27c6f81d-358b-449e-aa4d-32f4d5d54ea7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250225_no-oposz-nyugdij-nyugdijpenztar-egeszsegpenztar-szja-csokkentes-orban-ongondoskodas-oposz","timestamp":"2025. február. 25. 09:43","title":"Nagy orbáni szja-csökkentés: mi lesz a nyugdíjjal és az egészséggel? Fontos javaslat érkezett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Csak az önkormányzati választások után járhatnak napközben is a Combinók, amelyeket a mindennapos meghibásodások ellenére biztosan nem lehet visszaküldeni a gyártó Siemensnek.
Egyre jobban kiterjed a Combino-botrány, amely hovatovább a vasutat is elérte: Kóka János szabaddemokrata gazdasági miniszter ugyanis szeretné visszavonni a MÁV üzemi mobiltelefon-hálózatának (GSM-Rail) kiépítésére kiírt 80 milliárd forintos tenderét, részben anyagi okokra, részben pedig arra hivatkozva, hogy jelenleg mindössze két versenyző tudja felmutatni a szükséges referenciákat. Márpedig az egyes számú esélyes éppen a fővárossal a Combinók meghibásodása miatt csatába vagy látszatösszetűzésekbe keveredett Siemens.
A megrendelő MÁV-ot pedig a szocialisták által támogatott Heinczinger István képviseli, akit tavaly októberben neveztek ki általános vezérigazgató-helyettessé, előzőleg pedig öt évig a Siemens ügyvezető igazgatója és a fővárosnál a Combino villamosok legnagyobb lobbistája volt.
Ami pedig a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV) és a Combino villamosokat gyártó német Siemens AG közti szerződést illeti, a sorozatos leállásokra hivatkozva nemhogy visszaküldeni nem lehet az egyterű óriáshernyókat, de még a kötbérkövetelés feltételei is meglehetősen szigorúak. Ahhoz, hogy a BKV akár egyetlen fillérre is igényt tarthasson a gyártótól, a forgalomban lévő villamosok legalább egytizedének működésképtelennek kellene bizonyulnia délelőtt 10 és délután 2 óra között, mégpedig 24 órán belül helyre nem hozható hiba miatt. A 2003 áprilisában szignált megállapodás ugyanis mindössze 90 százalékos "rendelkezésre állást" írt elő a Combinók esetében, miközben például a 2004-ben beszerzett Volvo buszoktól 96 százalékos mutatóban egyeztek meg a szerződő felek. "A hibalehetőségek forrása a kötöttpályás járműveknél bővebb" - magyarázták a különbséget a HVG-nek a BKV közbeszerzési osztályán. Tény, ezt a Combinók jócskán igazolták az elmúlt hónapokban.
"Amennyiben valamelyik Combino a következő időszakban akárcsak öt percre is meghibásodik, visszaküldjük a Siemensnek" - jelentette be két héttel ezelőtt Demszky Gábor főpolgármester, megelégelve a villamossal kapcsolatban a forgalomba állítás óta felmerült sorozatos malőröket. Mint ismert, a botrányos júliusi felsővezeték-szakadások után (HVG, 2006. július 29.) a Combinók ajtaja romlott el szinte napi gyakorisággal, ezért a Siemens augusztus 1-jén visszahívta a világon elsőként Magyarországon forgalomba állított "egyterűket", és egy hónapig vizsgálta, majd tesztelte azok ajtaját. Akkor maga Dirk Rösler, a Siemens AG projektigazgatója is elismerte: a Magyarországra küldött első két villamost - a 2001-es és 2002-es pályaszámú prototípust - nem futtatták előzőleg a cég németországi próbapályáján, márpedig "az utasforgalom más terhet jelent az ajtókra", mint a homokzsákokkal elvégzett kísérletezgetés. Később az is napvilágra került, hogy az első Combinókat valamiféle régi, ideiglenes hajtóművel indították útjukra, és csak később látták el őket a speciálisan e típusra gyártott alkatrésszel.
A sietség oka a múlt héten a sajtó nyomására nyilvánosságra hozott szállítási szerződésből is kiderül: a két említett járműnek mindenáron meg kellett érkeznie 2006. március 22-éig. Még úgy is, hogy 2004 júliusában a BKV és a Siemens módosította az eredeti megállapodást és az abban szereplő határidőket. A változtatásokra azért volt szükség, mert időközben több európai városból vissza kellett hívni a műszaki hibás, alumíniumvázas Combinókat, ezért Budapestre már új, rozsdamentes acél kasztnis változatot gyártott a Siemens, ehhez pedig újra kellett tárgyalni a feltételeket. Érdekesség, hogy - mint a megállapodásból kiderül - a BKV még bónuszt is ígért a szállítónak arra az esetre, ha a villamosok határidő előtt elkészülnének. Ezzel igazolódik a fővárosi ellenzék korábbi vádja, miszerint a városvezetés presszionálta a BKV-t, tegyen meg mindent, hogy a koalíció még a parlamenti választások előtt nagy csinnadrattával felavathassa az első Combinót, az önkormányzati választásokig pedig az új villamospark nagy része fusson a Nagykörúton.
Kampányberuházás (Oldaltörés)
Csakhogy a 40 milliárd forintos kampányberuházással beszerzett villamosokból korántsem sikerült politikai tőkét kovácsolnia a városvezetésnek, így az utóbbi hetek már kizárólag arról szóltak, hogyan lehetne október 1-je utánra halasztani az esetleges további malőrök napvilágra kerülését. Meglehetősen átlátszó azonban az a kifogás, amellyel a BKV az elmúlt hetekben rövidített üzemmódra kényszerítette a Combinókat: a rongálásokra hivatkozva csak a csúcsforgalmon kívüli órákban - bilinccsel, gázsprayjel és gumibottal felszerelt biztonsági őrök kíséretében - közlekedteti a járműveket. Holott a garázdálkodást nem napközben, hanem éppen a Budapest Parádé éjjelén követték el.
"Amíg ilyen felfokozott a hangulat, addig próbáljuk óvni a járműveket" - érvelt Donáth László, a BKV vezérigazgató-helyettese, aki Aba Botondot helyettesíti; a BKV-vezér ugyanis az önkormányzati választásokig, csaknem egy hónapra szabadságra ment. Donáth azzal a további hibák előfordulását feltételező megjegyzéssel toldotta meg kijelentését, hogy "a vezető mögött egy laptoppal ellátott Siemens-mérnök figyeli a jármű viselkedését". E feltételezést igazolja az is, hogy a korlátozott üzemmódot állítólag maga a Siemens javasolta. Donáth egyébiránt kifejezetten büszke arra, hogy az éjszakai üzemmód bevezetése óta mindössze egyszer hibásodott meg Combino. Igaz, a szerződés szerinti negyvenből eddig megérkezett 17 jármű közül egy éjszaka mindössze hat jár, azaz egyazon villamosra mindössze háromnaponta kerül sor.
Demszky Gábor is kénytelen lesz beérni azzal a sikerélménnyel, hogy - mint egy múlt heti sajtónyilatkozatában közölte - amióta a fenyegető bejelentést tette, "a Combinók járnak", és ez számára elfogadható. Az általa is nyilván pontosan ismert szállítási szerződés szerint ugyanis egyetlen lehetősége volna a fővárosnak arra, hogy megszabaduljon a Combinóktól: ha a BKV felmondja a megállapodást. Csakhogy a már Magyarországra érkezett villamosokat ebben az esetben is ki kellene fizetni. Sőt a felmondástól számított 28 napon belül elkészülő villamosok előállítását, valamint "az eladó által korábban már beszerzett alapanyagokra és alkatrészekre megállapított összeget" is meg kell téríteni. Ami pedig az augusztusi ajtó-felülvizsgálatot illeti, a BKV csak ezután készül benyújtani kötbérigényét, ami villamosonként és naponként a beszerzési ár 0,05 százaléka, de legfeljebb a szerződéses ár 10 százaléka, azaz kevesebb mint 4 milliárd forint lehet.
Félő, hogy a választásokig nem lesz felelőse a felsővezeték-hibáknak sem. Az ezzel megbízott szakértők már több mint egy hónapja elkészítették ugyan az üzemzavarok okát feltárni hivatott jelentést, ám abban nem nevezték meg egyértelműen a hibát elkövetőket, így Székely Gábor, a BKV felügyelőbizottságának (fb) elnöke kiegészítést kért. Utóbbi el is készült, ám azt - Székely a HVG-nek megerősítette - a következő két hétben biztosan nem tárgyalja meg az fb, ahogyan az előzőleg beharangozottal ellentétben a fővárosi közgyűlés a Combino-ügy szemé.lyi következményeiről sem döntött augusztus végén. Aba Botondhoz állítólag már csak a szocialisták ragaszkodnak, az SZDSZ megvonná tőle a bizalmat.