szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Harminckét egyenként negyventonnás teherautóval végeznek terhelési próbát szombaton az M43-as autópálya Móra Ferencről elnevezett Tisza-hídján; az építmény műszaki átadása szerdán kezdődik el.

A próba során azt vizsgálják, miként reagál a hídszerkezet a terhelésre – mondta Dunai László, a műveleteket irányító műegyetemi professzor a vizsgálatok kezdetekor. A járműveket összesen tizenöt pozícióban rendezik el a hídon, eközben mérik a függőleges behajlását, a tartópilonok vízszintes elmozdulását, rögzítik a néhány kiválasztott kábelben fellépő erőket és mintegy nyolcvan ponton a szerkezeti elemekben keletkező feszültséget – közölte az egyetemi tanár.

A tervezést végző Pont-terv Zrt. munkatársainak segítségével előzetesen kiszámították, milyen hatással lehet a terhelés a hídszerkezetre, ezeket az értékeket vetik össze a mért adatokkal – tudatta Dunai László. A 32 teherautó a híd szabványos terhelése 80-90 százalékának felel meg, ez legfeljebb 15-20 centiméteres függőleges elhajlást eredményezhet – mondta a szakember.

Gyöngyösi István, a kivitelező Hídépítő Zrt. projektvezetője elmondta, a Móra Ferenc-híd szerkezete teljesen kész, az építmény „felöltöztetése” van még hátra. Hamarosan elkészül a szegélyek sóvédelme, a híd alatti burkolás, a belső világítás, és kiépítik a hírközlő kábeleket. Európa első, kiemelt kábeles hídjának jobb ártéri íve 374, mederíve 370, bal ártéri íve pedig 52 méter hosszú. A hídpályát 1200-1300 milliméteres átmérőjű, 37-48 méter magas cölöpök tartják.

Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs vezetője az MTI-nek elmondta, hogy az M43-as autópálya és a híd műszaki átadása szerdán kezdődik el. A Szeged és Makó közötti sztrádaszakaszt ideális esetben április végén helyezhetik forgalomba – tette hozzá.

Az M43-as autópálya Szeged és Makó közötti 31,6 kilométeres szakaszából főútvonalként már korábban forgalomba helyezték a régi 5-ös és a 47-es főút közötti, a csongrádi megyeszékhelyet elkerülő részt. Az autósok már használhatják a sztrádát a 43-as főúttal összekötő Makót elkerülő kétszer egysávos utat is. A projekt teljes költsége 85 milliárd forint, melynek kétharmadát az Európai Unió támogatása fedezi.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!