szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) átvilágítását végző szakemberek szerint a vállalatot a felszámolás közvetlen veszélye fenyegette, Pécs a huszonnegyedik órában vette át az irányítását, megelőzve a cégvagyon elvesztését, és esélyt hagyva a kiszervezett járműpark visszaszerzésére.

Szabó Iván, a város jogi képviselője kedden a baranyai megyeszékhelyen tartott sajtótájékoztatón azt mondta: a PK járműparkját birtokló PK Busrent Kft. még tavaly szeptemberben 1,8 milliárd forintos tartozásra hivatkozva fizetési felszólítást küldött a PK-nak, melyre a cég nem reagált.
   
A PK Busrent tizenöt nap után bármikor felszámolási eljárást kezdeményezhetett volna a vállalat ellen, s ennek során a városi többségi tulajdonú közlekedési cég elveszíthette volna a helyi buszközlekedés szempontjából elengedhetetlen ingatlanait, és nem lenne lehetősége visszaszerezni korábban kiszervezett járműveit. Hangsúlyozta: tudomásuk szerint ez nem történt meg.
   
Szabó Iván szólt arról is, hogy a város megbízásából a cég átvilágításán dolgozó ügyvédek és közgazdászok már több "gyanús szerződést" találtak. A jelenlegi adatok szerint az anyagi nehézségekkel küszködő, mintegy 700 millió forintos adótartozást és egyebek mellett a Pannon Volán Zrt.-nek üzemanyag-vásárlás miatt 100 millió forinttal tartozó PK milliárdos nagyságrendben vállalt olyan kötelezettségeket, melyek a működéséhez nem voltak feltétlenül szükségesek.
   
A jogi képviselő példaként említette, hogy a vállalat személyautókat bérelt a menedzsment tagjainak, kommunikációs és tanácsadói szerződéseket kötött, s egyebek mellett 15 millió forintot fizetett ki egy társaságnak előlegként buszok beszerzésére, de az üzletből semmi sem lett. Volt egy egyszemélyes kft., amely 30 százalékos hasznot könyvelhetett el a járművek karbantartásából úgy, hogy az érdemi munkát nem a társaság végezte.
   
Csizi Péter, Pécs fideszes alpolgármestere arról szólt, hogy a város büntetőfeljelentéseket tesz, ugyanakkor biztosítja a közlekedési cég zavartalan működését. Ennek érdekében több részletben félmilliárd forintot utalnak át a társaságnak.
   
A politikus örömének adott hangot, hogy erősödik a bizalom a cég iránt. Ennek jeleként értékelte, hogy a Pannon Volán hat hónapos haladékot és részletfizetési lehetőséget adott az üzemanyag-tartozás rendezésére.
   
Pécs március 31-én vette át a PK irányítását. Páva Zsolt fideszes polgármester akkori magyarázata szerint azért, hogy biztosítsák a helyi buszközlekedés fenntartását.
   
A vállalat aznapi közgyűlésén leváltották Keczer László vezérigazgatót, s a helyére Bata Lászlót, a PK eddigi forgalmi és kereskedelmi igazgatóját választották. A lépést a város a Pécs Holding Zrt. és a Mecsekbusz Kft. tulajdonában lévő PK-nál uralkodó rossz viszonyok, a cég adósságai miatt kialakult "kritikus helyzet" miatt látta indokoltnak, és úgy látták, e nélkül a tömegközlekedés heteken belül összeomlott volna Pécsen.
   
Szabó Iván, a város jogi képviselője a döntés hátteréről akkor elmondta, hogy a Pécs Holding a szindikátusi szerződésben foglalt részvény-visszavásárlási jogával élve 381 ezer forintot fizetett a PK 562, egyébként összesen 560 millió forint névértékű részvényéért. Azért csak ennyit, mert a város kalkulációi alapján - a Mecsekbusz által okozott károk és költségek okán - ennyit érnek. Hozzátette: a pénzt átutalták a Mecsekbusznak, s ezzel a Pécs Holding kétharmados tulajdonra tett szert a PK-ban. A közgyűlésen ennek alapján kezdeményezték Keczer László visszahívását. Szólt arról is, hogy a Mecsekbusz tiltakozott az eljárás ellen, ezért a város perek sorozatára számít az ügyben.
   
Jahn Péter, a Mecsekbusz ügyvezetője az MTI-nek azt mondta: jogszerűtlennek tartják az eljárást, és jogi lépéseket tesznek. Hozzátette, szerinte a PK anyagi gondjai abból adódnak, hogy az önkormányzat másfél milliárd forinttal tartozik a cégnek és ezt még nem fizette meg.
   
A Mecsekbusz Kft. 2008-ban lett a helyi járatú autóbusz-közlekedést fenntartó önkormányzati társaság, a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. kisebbségi tulajdonosa, majd a vállalat irányítását biztosító menedzsmentjogok birtokosa is.
   
A PK Zrt. néhány hónap múlva a vagyonkezelő és a városi közgyűlés megkerülésével 2,2 milliárd forint plusz áfáért eladta mintegy 150 buszból álló járműparkját a PK Zrt. és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek, amellyel megállapodott, hogy a járműveket egyenként havi 1,2 millió forintért visszabérli, és 10 évre egy összegben 2 milliárd forint plusz áfa rendelkezésre állási díjat is fizet.
   
Páva Zsolt büntetőfeljelentést tett az ügyben, a nyomozást követően pedig az ügyészség jelentős vagyoni hátrányt okozó hűtlen
kezelés bűntette miatt vádat emelt Keczer László vezérigazgató ellen. A per a vádlott betegsége miatt még nem kezdődhetett meg.
   
Szabó Iván elmondta, Pécs a Baranya Megyei Bírósághoz fordult a buszeladásokról és a járművek bérléséről szóló megállapodások semmisségének kimondásáért és az eredeti állapot visszaállításáért.
   
Az ügyhöz tartozik, hogy a Mecsekbusz tavaly szeptemberben "az együttműködés ellehetetlenülésére, hiányára, a bizalmi légkör megbomlására" hivatkozva felmondta a városi vagyonkezelővel kötött szindikátusi szerződést.
   
Páva Zsolt akkori értékelése szerint ez válasz volt egy korábbi sajtónyilatkozatára, melyben jelezte: a céggel kötött szerződés felbontását sem tartja kizártnak a város részéről, ha nem oszlatják el az önkormányzatnak az új buszok beszerzésével kapcsolatos kételyeit. A Mecsekbusz Kft. ugyanis azt vállalta, hogy új járművek vásárlásával a buszok átlagéletkorát a következő években tíz év alá csökkenti, az első buszok pedig már 2010-ben megjelennek Pécsen.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!