szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Már működik Sopronban az autóbusz-hálózat elektronikus tájékoztatási rendszere, Győrben pedig megkezdték a buszmegállókba kihelyezett információs oszlopok és a helyi járatú autóbuszokra telepített informatikai eszközök tesztüzemét.

Sopronban a napokban fejezték be a háromhetes tesztüzemet, amelynek végére a jegyforgalom tizede az újonnan kihelyezett automatákon keresztül zajlott, a vásárlások harmadában pedig bankkártyával fizettek az utazók – mondta Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója.

A buszok külsejére és belsejébe telepített utastájékoztató rendszer része a kijelzők mellett a hangos információs szolgáltatás. A berendezések bármikor használhatóak utasszámlálásra, eközben folyamatosan nyomon tudják követni a járművek hét fontos adatát, köztük a fogyasztást és az olajnyomást - tette hozzá.

Pócza Mihály megemlítette: több magyarországi városban működnek már a soproni rendszer egyes elemei, de ilyen teljességében sehol nem építették ki a szolgáltatást.

Korábban azt közölték, hogy a 370 millió forintos összköltségű, részben európai uniós forrásokból finanszírozott fejlesztéssel tíz jegy- és bérletárusító automatát állítanak fel, amelyeknél bankkártyával is lehet fizetni, és 28 buszon helyeznek el fedélzeti számítógépet, belső utastéri kijelzőt valamit a hangos tájékoztatást lehetővé tevő rendszert.

Sopronban - korábbi tájékoztatás szerint - hét jármű kapott "zöldútkérő rendszert", öt pedig olyan utasszámláló berendezést, amely segítheti a forgalomtervezést. Emellett ötven elektronikus tájékoztató táblát szerelnek fel olyan gombbal, amely azt segíti, hogy azokat vakok, gyengén látók is használhassák.

Az utazók a megállókban mobil interneten vagy WAP-on keresztül is tájékozódhatnak arról, mikor ér oda a következő busz. Üzemzavar esetén a sofőr azonnal jelezheti a problémát az irányító központnak.

Győrben is elindult az utastájékoztató rendszer éles tesztüzeme. December elejéig azt a szakemberek már a mindennapi működésben ellenőrzik. A jegykiadó automaták is működésre készek, de ezeket csak pár napos belső tesztelés után használhatják az utasok.

Győrben a szakemberek több mint száz, helyi járatú autóbuszba szerelték be a szükséges technikai eszközöket, valamint a GPS-alapú fedélzeti számítógépeket, így a központ mindig tudja, hogy az egyes járművek merre haladnak. Az utasok hangos és képes tájékoztatást kapnak a következő megállóról, az átszállási lehetőségekről. Huszonnégy megállóba kerültek ki digitális információs oszlopok, amelyek a járművek mindenkori földrajzi helyzete és sebessége alapján jelzik, mikor érkezik meg az adott helyre a következő busz.

A jövő héten indul a "zöldútkérés" éles tesztelése is Győrben, a város öt kereszteződésében - olvasható az erről szóló közleményben.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!