szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKK az összes meglévő autóbuszsávot felülvizsgálta és az augusztus elején tett ígéretéhez híven tíz helyszínen közös busz- és kerékpársávokat jelölt ki. A kék színű besorolást jelző táblán az autóbusz alá kerékpárt ábrázoló piktogram is került, illetve burkolatjelként is megjelent a buszsávban kerékpáros piktogram.

Mint megírtuk: a Budapesti Közlekedési Központ tíz buszsávot nyitott meg a kerékpárosok előtt augusztusban. Az intézkedés hatására nem csak a kerékpárosok biztonsága javul: eddig a buszsáv és az első forgalmi sáv között kellett egyensúlyozni a kerékpárosoknak, mely az autókra és a buszokra nézve is több forgalombiztonsági kockázatot hordozott magában, mint a most kialakított megoldás - közölte a BKK.

Közös busz- és kerékpársávokat ott lehet kijelölni, ahol arra a szélesség, a forgalmi viszonyok, járatsűrűség, vagy sávhossz lehetőséget adnak. Az alapvető cél az, hogy a buszsáv ne képezzen indokolatlan akadályt, illetve többlet veszélyforrást a kerékpáros forgalom számára.

Az út szélén vezetett buszsávok ugyanis ma sok helyen akadályt jelentenek a kerékpárral közlekedők számára, mivel a KRESZ – külön jelzés hiányában – tiltja a használatukat, miközben a buszsávtól balra lévő forgalmi sávban kerékpározni nem biztonságos. A többség a terelővonalon halad és konfliktus esetén jobbról és balról harapófogóba kerül, ez pedig a bicikliseken túl a buszsávban és a mellette fekvő forgalmi sávban haladóknak is veszélyforrást jelent.

A nemrég megváltozott szabályok szerint a kerékpározás olyan buszsávban már engedélyezhető, amely minimum 4,25 méter széles vagy ahol a csúcsidei buszforgalom nem éri el az óránkénti 30 buszt, vagyis az arra járó menetrendszerű járatok csúcsidei közös követési ideje több, mint 2 perc.

A főváros kerékpárosbarát fejlesztéseinek keretében a BKK az összes meglévő autóbuszsávot felülvizsgálta és az augusztus elején tett ígéretéhez híven tíz helyszínen közös busz- és kerékpársávokat jelölt ki. A kék színű besorolást jelző táblán az autóbusz alá kerékpárt ábrázoló piktogram is került, illetve burkolatjelként is megjelent a buszsávban kerékpáros piktogram.

Az elvégzett munka során 10 helyszínen 23 besorolás rendjét jelző táblát módosítottak és 19 új táblát helyeztek ki. 141 kerékpáros piktogramot két rétegben felfesettek.

Augusztus folyamán az alábbi közös busz- és kerékpársávokat felfestése készült el:

1. I-II. kerület, Fő utca (a Bem József tér és a Clark Ádám tér között), és Árpád fejdelem útja (a Zsigmond tér és a Bem József tér között),

2. V. kerület, József Attila utca és Széchenyi István tér,

3. V-XIII. kerület, Szent István körút (a Nyugati tér és Tátra utca között, onnan kerékpáros nyomként felvezet a Margit hídra),

4. VI. kerület, a Ferdinánd híd lehajtója az Izabella utca felé,

5. VI. kerület, Király utca (az Eötvös utca és a Teréz krt. között),

6. VII. kerület, Wesselényi utca (a Hársfa utca és az Erzsébet krt. között),

7. VII. kerület, Dohány utca (az Izabella utca és a Rottenbiller utca között),

8. VII. kerület, Damjanich utca (a Murányi utca és a Dózsa György út között kifelé),

9. XIII. kerület, Dózsa György út (a Szabolcs utca és a Vágány utca között a Hősök tere felé),

10. XI. kerület, Hengermalom út (a Szerémi út és a Budafoki út között a Duna felé).

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!