Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Magyarország a kezdetektől fogva valós és érdemi béketárgyalásokat sürget, ugyanis minél előbb ülnek tárgyalóasztalhoz a háborúzó felek, annál több emberéletet lehet megmenteni. Mi tehát támogatunk minden a békéért tett erőfeszítést” – válaszolta a Telexnek Paczolay Máté külügyi szóvivő.","shortLead":"Magyarország a kezdetektől fogva valós és érdemi béketárgyalásokat sürget, ugyanis minél előbb ülnek tárgyalóasztalhoz...","id":"20241227_Orbanek-tamogatjak-hogy-Szlovakiaban-legyenek-az-oroszukran-beketargyalasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"c45b0033-27d4-4b7d-b573-1058b59b5b68","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Orbanek-tamogatjak-hogy-Szlovakiaban-legyenek-az-oroszukran-beketargyalasok","timestamp":"2024. december. 27. 21:46","title":"Orbánék támogatják, hogy Szlovákiában legyenek az orosz–ukrán béketárgyalások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"78ea13de-f2e0-4b7f-bb92-81dae0e1ef48","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Rajtaütést hajtott végre az izraeli hadsereg egy gázai kórházban, ahol az IDF szerint a Hamász egyik parancsnoksága működött. ","shortLead":"Rajtaütést hajtott végre az izraeli hadsereg egy gázai kórházban, ahol az IDF szerint a Hamász egyik parancsnoksága...","id":"20241228_Izrael-IDF-Gaza-korhaz-razzia-Hamasz-parancsnoksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ea13de-f2e0-4b7f-bb92-81dae0e1ef48.jpg","index":0,"item":"baa68b15-fb09-4af7-b0f7-34ea240ddebf","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Izrael-IDF-Gaza-korhaz-razzia-Hamasz-parancsnoksag","timestamp":"2024. december. 28. 20:17","title":"Nagyszabású razzia volt egy gázai kórházban, több mint 240 terroristát fogott el az IDF","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc","c_author":"Németh András","category":"tudomany","description":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három évtizeden belül eltünteti az emberi fajt.","shortLead":"Geoffrey Hinton úgy véli, 10-20 százalékos annak az esélye, hogy a gyorsan fejlődő mesterséges intelligencia (MI) három...","id":"20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60882094-64c0-40b0-bcaa-96a81e554dcc.jpg","index":0,"item":"aba844db-aa8d-4189-8c3a-e47f8bcfa79f","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_A-mesterseges-intelligencia-keresztapja-szerint-no-annak-a-veszelye-hogy-az-MI","timestamp":"2024. december. 27. 19:42","title":"Az MI keresztapja szerint nő annak a veszélye, hogy a gépi értelem kiirtja az emberiséget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb kütyüire is érdemes visszatekinteni, igaz, ki-ki más eszközöket tart annak. Az alábbi összeállítás azonban nem akárhonnan, hanem a világ egyik legbefolyásosabb online építészeti, belsőépítészeti dizájnmagazinjától, a Dezeentől érkezett.","shortLead":"Az év végéhez közeledve egyre másra jelennek meg a visszatekintések, összefoglalók. Az év legjobb, leginnovatívabb...","id":"20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8ad68e23-62e7-4e1b-8603-b85264a8a565.jpg","index":0,"item":"b869e621-d981-4acf-a73b-3165aba42f95","keywords":null,"link":"/tudomany/20241228_dezeen-dizajnmagazin-osszeallitasa-az-ev-leginnovativabb-kutyui","timestamp":"2024. december. 28. 20:03","title":"Ezek az év leginnovatívabb kütyüi a világ egyik legbefolyásosabb dizájnmagazinja, a Dezeen szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","shortLead":"Az észt külügyminiszter szerint olyan gyakorivá váltak az efféle rongálások, hogy azokat nehéz balesetnek gondolni.","id":"20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34159877-eb79-482a-bb0b-e16b2a61e080.jpg","index":0,"item":"43a193c3-3f94-4dc5-8d2f-23cbdebb8813","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_esztorszag-balti-tenger-estlink-kabel-haditengereszet","timestamp":"2024. december. 27. 13:10","title":"A haditengerészettel védi Észtország a megmaradt tenger alatti elektromos kábelét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0","c_author":"HVG","category":"360","description":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp karácsonykor indított heves támadássorozatot ukrajnai célpontok ellen. 2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel, most a szomszédban zajló háborúéit.","shortLead":"Orbán Viktor kampánya a karácsonyi tűzszünetért kudarcot vallott, Putyin orosz elnök nemhogy nem hallgatott rá, de épp...","id":"20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/27cb5287-d3e7-49df-adf4-65416b70d6b0.jpg","index":0,"item":"feab8b76-07ce-4cf0-8153-353036ea8956","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-Ukrajna-Oroszorszag-Putyin-Zelenszkij-Trump-2024-kronikaja","timestamp":"2024. december. 27. 12:15","title":"Sok múlik a Nyugaton az ukrajnai háborúban, de nehéz elhinni Trumpnak, hogy egy nap alatt békét teremt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"34a56475-bdc9-432e-9eb1-bcbbfe0ec219","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Ugyanakkor a Fidesz-szavazók többsége szerint a felelősség Magyar Péteré.","shortLead":"Ugyanakkor a Fidesz-szavazók többsége szerint a felelősség Magyar Péteré.","id":"20241228_Felmeres-a-fideszesek-tobbsegenek-sem-tetszett-amit-Menczer-csinalt-Magyarral","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/34a56475-bdc9-432e-9eb1-bcbbfe0ec219.jpg","index":0,"item":"eff1b606-553d-49ae-9f4b-6fca590ce414","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_Felmeres-a-fideszesek-tobbsegenek-sem-tetszett-amit-Menczer-csinalt-Magyarral","timestamp":"2024. december. 28. 08:09","title":"Felmérés: a fideszesek többségének sem tetszett, amit Menczer csinált Magyarral","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó Csecsenföld kormánya bármiféle segítséget nyújtson az Azerbaijan Airlines légitársaság szerencsétlenül járt gépén utazók családtagjainak.","shortLead":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó...","id":"20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"f8db0f3b-7fca-4c23-9b4b-31a4bb31def3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","timestamp":"2024. december. 27. 20:31","title":"Azerbajdzsánnak nem csecsen segítség kell, hanem bocsánatkérés és kártérítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az ország egyharmada, az Alföld egésze ellátatlanul maradhat, ha a kormány nem gondoskodik időben „a nyugdíjba készülő” mentőhelikopterek pótlásáról. A minisztérium azt ígéri, rövidesen kiírják a közbeszerzést, ám az eredeti terv az volt, hogy a honvédséggel együtt vásárolnak gépeket. Ilyen sok pénz viszont nincs a költségvetésben.
„Sajnos az Európai Unió szabályozása miatt ezeket október 28-ával le is kell állítanunk, hiszen városokba egy hajtóműves helikopterekkel már nem repülhetünk be” – mondta a magyar légimentők főpilótája idén februárban a közlekedési szakportálnak, az iho.hu-nak. Rács Tamás hosszan dicsérte az interjúban a Mókusnak becézett gépeket, de elismerte, eljárt felettük az idő, a 2006-2007-ben Magyarországra került kétmotoros Eurocopterek (EC135) minden szempontból jobbak: tágasabbak, gyorsabbak.
Csakhogy a mentőszolgálatnak összesen öt Eurocoptere van, miközben hét légimentőbázison – Budaörs, Debrecen, Miskolc, Szentes, Pécs, Balatonfüred, Sármellék – kell úgy ellátni a szolgálatot, hogy a helikopterek 15 perc alatt mindenhova odaérjenek. Két bázisra tehát csak Mókus (AS-350B) jut. Ha október 28-án kivonják őket a forgalomból, akkor az év végére két régió ellátatlanul maradhat. Ráadásul az Eurocoptereket is béreljük az osztrák légimentőktől, és mint a Népszabadság tavaly novemberben megírta, a szerződések 2016-ban lejárnak.
Debrecen és Szentes a földön marad
Bár a modernebb, két hajtóműves gépek többet fogyasztanak, az uniós szabályozás azért tiltaná meg, hogy mentőhelikopterként használják a Mókusokat, mert lakott terület felett veszélyes egy motorral repülni. A kétmotoros gépek esetén viszont, ha az egyik elromlik, a másikkal még ki lehet repülni a település légteréből, akár a bázisig el lehet jutni velük.
A Mókus Budapest felett - októbertől nem szállhat felé
Túry Gergely
A 2012 októberében született EU-s direktíva leszögezi: egymotoros gépeket csak olyan területek felett lehet használni, ahol garantált, hogy egy esetleges kényszerleszállás nem okoz tragédiát. Magyarország a szabály bevezetésére idén októberig kapott haladékot. Információink szerint – ami egybevág a Blikk által kedden közöltekkel –, amennyiben a két Mókus nem szállhat már fel, a debreceni és szentesi bázis maradhat gép nélkül. Ahogy a lenti térképen is látható, ezzel az ország közel egyharmada maradna mentőhelikopter nélkül.
hvg.hu
Megkérdeztük az Emberi Erőforrások Minisztériumát (Emmi), hogy valóban ki kell-e vonni a két gépet a használatból. A minisztérium egészségügyi államtitkársága elismerte, hogy októberben az egymotoros gépek leállnak, de határozottan leszögezte, a helikopterek pótlásáról októberig mindenképpen gondoskodni fognak. „A tárgyban hamarosan közbeszerzési eljárás indul annak érdekében, hogy a légimentés folyamatosságát továbbra is mindenhol biztosítsuk” – közölte az államtitkárság a hvg.hu-val.
Kérdés, hogy a választásokig hátralévő kevesebb mint egy hónapban kiírják-e a tendert. (A minisztérium ennél részletesebb választ későbbre ígért, amint megérkezik, természetesen közölni fogjuk – a szerk.) Ha nem, akkor az ügy kezelése a következő kabinetre marad, és a pályáztatás áthúzódhat a nyári hónapokra. Cikkünk megjelenése után kaptuk meg a Honvédelmi Minisztérium válaszát. Ebben a HM leszögezte, hogy a kormány továbbra is együtt kezeli a különféle (katonai, rendőrségi, mentési, terrorelhárítási) helikopter-beszerzéseket. A tárca előkészítette a tendert, amelyet "a parlamenti pártok közötti egyeztetés vitathatna majd meg az európai uniós közbeszerzési eljárás kiírását megelőzően". "Az elképzelések megvalósulása további kormányzati döntésektől függ, amelyeket már a 2014-es tavaszi választást követően megalakuló kormányzat lehetősége lesz, hogy meghozzon" - írta válaszlevelében a minisztérium.
„Ez nem egy Suzuki, amit megveszünk a sarki használtautó-kereskedésben” – mondta a hvg.hu-nak Túri Péter, a Magyar Légimentő Kft. 2011-ben menesztett vezetője. Szerinte egy-egy gép üzembe állítása legalább két hónap: fel kell szerelni őket, be kell vezetni a magyar nyilvántartásba (lajstromozni kell a légügyi hatóságnál, fel kell számozni, rá kell tenni a magyar felségjelet). Túri szerint dönteni kell a Mókusok sorsáról is, ráadásul a két régi francia gépre specializálódott 5-6 fős karbantartó személyzetet is át kell képezni.
Felborult gép, felborult tervek
„Én 2010 áprilisában tudtam meg egy konferencián, hogy milyen változás lesz az európai szabályozásban, amit közöltem is a feletteseimmel, a légimentőknél pedig elkezdődött a felkészülés a váltásra” – állította Túri, aki szerint már rég ki kellett volna írni a pályázatot, hiszen az egészségügyi kormányzat már legalább két éve tud az októberi határidőről.
Tavaly januárban az Országos Mentőszolgálat már kísérletet tett egy tartalékgép beszerzésére. A Magyar Közlönyben megjelent pályázati kiírás szerint 393 millió forintért két gázturbinás, használt helikoptert akartak venni, ám végül a tender eredménytelenül zárult. Az OMSZ korábbi vezetője, Mártai István 2012 végén még azt ígérte, 4 légibázist fel fognak újítani, és „a jelenlegi 8 mellé egy újabb mentőhelikoptert szereznének be”. Csakhogy Mártai bejelentésekor már nem működött a nyolcadik gép sem: Túri szerint az még 2009-ben felborult, a biztosító pedig 240 millió forintot fizetett érte a mentőszolgálatnak (részben ebből a pénzből írták ki a pályázatot tavaly).
Egy a légimentés gondjait ismerő, neve elhallgatását kérő forrás szerint a légimentők vezetője nemrég tárgyalt az osztrákokkal, hogy adjanak még két gépet Magyarországnak, ám időközben felismerték, nemzetközi közbeszerzés nélkül nem lehet problémát megoldani. Forrásaink szerint a pilóták is amellett lobbiztak, hogy az általuk kedvelt Eurocopterből szerezzenek be két darabot – akár használtan az osztrákoktól.
Botrány botrány hátán
Ha a Mókusok pótlását nem oldják meg, akkor komoly gondokat okozhat a két egymotoros gép nyugdíjazása. A 15 perces előírást ugyanis már most sem tudják minden esetben megoldani – éppen ezért tervezték korábban újabb bázisok kialakítását. Egy a Nemzeti Közszolgálati Egyetemen tavaly készült tanulmány szerint „az északnyugati és északkeleti országrészben vannak még kritikus területek, ahová a menetidő több mint 15 perc”.
Mókus végveszélyben
MTI / Donka Ferenc
2010-ben abból lett botrány, hogy a pénzhiánnyal küszködő légimentők pluszbevételért betegszállítást vállaltak ügyeleti időben, de az is előfordult, hogy egy balesethez két gép vonult. A minisztérium vizsgálatot indított, de annak eredményét nem hozták nyilvánosságra, hónapokkal később viszont indoklás nélkül menesztették Túrit, aki azóta külföldön dolgozik a légimentésben.
Az állami tulajdonban lévő légimentő cég évek óta gondokkal küszködik. Januárban az okozott botrányt, hogy a társaság felkerült az adóvégrehajtás alatt álló cégek NAV-os listájára (márciusban már nem szerepeltek az adóhatóság adatbázisában, vélhetően kifizették a tartozásukat). Az elmúlt három évben háromszor cserélt vezetőt a légimentés élén az OMSZ – Túrit is beleértve a 2010-es kormányváltás óta négy ügyvezetőt emésztett fel a társaság.
Hende megcsúszott
A Honvédelmi Minisztérium (HM) – mely cikkünk megjelenéséig még nem válaszolt a kérdéseinkre – tavaly ősszel azt közölte a Népszabadsággal, hogy a mentőhelikoptereket együtt szerzik majd be a katonai és rendőrségi gépekkel, azaz egy nagy, közös tendert fog majd kiírni a kormány. A HM novemberben jelezte - cikkünk megjelenése után küldött levelében pedig újból megerősítette -, hogy „szakértői munkacsoportja felmérte az igényeket, egyeztetett a fegyveres társszervekkel, valamint az Országos Mentőszolgálattal. Tavaly még azt közölték a napilappal, hogy a kiírás télre csúszik, most viszont leszögezték, hogy a beszerzést már a következő kormány fogja levezényelni.
Ám a pályázatot azóta sem írták ki, a közel 100 milliárdos tételnek nincs nyoma a 2014-es költségvetésben. Pedig a Világgazdaság novemberben arról írt, a közös tendernek köszönhetően a magyar állam jelentős árengedményt tudna kiharcolni. A tavalyi bejelentés után az olasz Agusta Westland, az orosz MIL, az amerikai Sikorsky, a szintén amerikai Bell, a dél-koreai Korean Aerospace Industries és a francia-német Eurocopter (új nevén: Airbus Helicopter) is nagy érdeklődést mutat a beszerzés iránt.
Balesetet szenvedett a honvédelmi minisztert szállító autó csütörtök délután Nógrád megyében. Hende Csabát mentőhelikopterrel vitték a budapesti Honvédkórházba, ahol kiderült, kificamodott és el is tört a válla, ezért bent tartják a kórházban. A balesetben hárman súlyosan, ketten könnyebben sérültek meg.
Több munkakörrel, végzettséggel bővítették ki az egészségügyi béremelésre jogosultak körét. Az erről szóló kormányrendelet a Magyar Közlöny csütörtöki számában jelent meg.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.