szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az internetes és elektronikus nyelvhasználatról, a "netnyelvről", az sms-ek és az e-mailek nyelvezetéről szóló tanulmányrészletet kaptak a diákok az idei középszintű érettségin magyar nyelv és irodalomból. A két és fél oldalas szöveg elolvasására, értelmezésére és a tanulmányhoz kapcsolódó kérdések megválaszolására összesen hatvan perc áll a vizsgázók rendelkezésére – írja az Eduline.

Az oktatási portál nyomon követi az érettségi feladatokat, részleteket ide kattintva olvashatnak, az Eduline percről percre tudósítása pedig itt található.

Egy Veszelszki Ágnes-tanulmány részletét kellett elolvasniuk és értelmezniük a középszinten érettségizőknek. A szöveg a "digilektusról", a netnyelvről, az sms-ekben és e-mailekben használt rövidítésekről, az internetes nyelv jellemzőiről szól. A tanulmány a Magyar Nyelvőr című nyelvészeti szaklapban jelent meg, az érettségizőknek természetesen nem a teljes szöveget kellett elolvasniuk, csak egy rövidebb változatát.

Összesen tizenegy feladatot kellett megoldani az első részben: a diákoknak egyebek mellett a "digitális bennszülöttek" és a "kintrekedtek" közötti megértési nehézségekről, az emotikonokról és a csetelésről is írniuk kellett.

Túry Gergely

A második, szövegalkotási részben egy Márai Sándor-idézetet, egy Bródy Sándor-novellát, valamint egy Berzsenyi Dániel- és egy Arany János-költeményt kaptak a diákok a középszintű vizsgán. Ezek közül kellett választaniuk egyet: 500-1500 szavas fogalmazás a követelmény, attól függően, melyik téma mellett döntöttek.

A középszintű magyar írásbeli vizsga délben véget ért, a feladatok megoldása itt olvasható.

Túry Gergely

Emelt szinten Ady, Pilinszky, Szakonyi és a blogok

Az emelt szintű magyarérettségi is 240 perces, egy nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három szövegalkotási feladatból áll. A diákok maguk dönthetik el, melyik feladattal kezdik, mennyi időt szánnak az esszékérdésekre és a rövid feladatok megoldására.

Az Eduline úgy tudja: a nyelvi-műveltségi feladatsor Ady Endre A fehér lótuszok című művéhez kapcsolódott. A diákoknak egyebek mellett a fehér lótusz költői képet kellett értelmezniük, meg kellett magyarázniuk a műben szereplő kifejezéseket, például a mátka és a hajbókol szavakat, francia szimbolista költőket kellett megnevezniük, illetve fel kellett ismerniük öt Ady-versrészletet.

Az emelt szintű magyarérettségi második része három feladatból állt. A diákoknak Pilinszky János Egy arckép alá című művét kellett elemezniük a megadott szempontok alapján, elsősorban a költemény retorikájára és stilisztikai jellemzőire koncentrálva.

A második feladat egy Szakonyi Károly-részlethez kapcsolódott. A diákoknak arról kellett írniuk, hogy a műnem választja-e a témát, vagy pedig a téma a műnemet.

Az érettségizőknek végül arról kellett egy vitaindítót írniuk, hogy kell-e foglalkozni az iskolákban a blogokkal, a Wikipediával és az ehhez hasonló közösségi tartalmakkal.

Túry Gergely

Ma reggel nyolc órakor a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal kezdődtek meg a tavaszi érettségik. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1199 helyszínen 81 496 diák, emelt szinten 48 helyszínen 1848 tanuló érettségizik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!