Hozz létre egy linket előfizetéssel nem rendelkező barátaid számára

Berzsenyi, Arany és netes nyelvhasználat az idei magyarérettségin

Az internetes és elektronikus nyelvhasználatról, a "netnyelvről", az sms-ek és az e-mailek nyelvezetéről szóló tanulmányrészletet kaptak a diákok az idei középszintű érettségin magyar nyelv és irodalomból. A két és fél oldalas szöveg elolvasására, értelmezésére és a tanulmányhoz kapcsolódó kérdések megválaszolására összesen hatvan perc áll a vizsgázók rendelkezésére – írja az Eduline.

  • hvg.hu hvg.hu
  • +${remainingCount} szerző
Berzsenyi, Arany és netes nyelvhasználat az idei magyarérettségin

Az oktatási portál nyomon követi az érettségi feladatokat, részleteket ide kattintva olvashatnak, az Eduline percről percre tudósítása pedig itt található.

Egy Veszelszki Ágnes-tanulmány részletét kellett elolvasniuk és értelmezniük a középszinten érettségizőknek. A szöveg a "digilektusról", a netnyelvről, az sms-ekben és e-mailekben használt rövidítésekről, az internetes nyelv jellemzőiről szól. A tanulmány a Magyar Nyelvőr című nyelvészeti szaklapban jelent meg, az érettségizőknek természetesen nem a teljes szöveget kellett elolvasniuk, csak egy rövidebb változatát.

Összesen tizenegy feladatot kellett megoldani az első részben: a diákoknak egyebek mellett a "digitális bennszülöttek" és a "kintrekedtek" közötti megértési nehézségekről, az emotikonokról és a csetelésről is írniuk kellett.

Túry Gergely

A második, szövegalkotási részben egy Márai Sándor-idézetet, egy Bródy Sándor-novellát, valamint egy Berzsenyi Dániel- és egy Arany János-költeményt kaptak a diákok a középszintű vizsgán. Ezek közül kellett választaniuk egyet: 500-1500 szavas fogalmazás a követelmény, attól függően, melyik téma mellett döntöttek.

A középszintű magyar írásbeli vizsga délben véget ért, a feladatok megoldása itt olvasható.

Túry Gergely

Emelt szinten Ady, Pilinszky, Szakonyi és a blogok

Az emelt szintű magyarérettségi is 240 perces, egy nyelvi-irodalmi műveltségi feladatsorból és három szövegalkotási feladatból áll. A diákok maguk dönthetik el, melyik feladattal kezdik, mennyi időt szánnak az esszékérdésekre és a rövid feladatok megoldására.

Az Eduline úgy tudja: a nyelvi-műveltségi feladatsor Ady Endre A fehér lótuszok című művéhez kapcsolódott. A diákoknak egyebek mellett a fehér lótusz költői képet kellett értelmezniük, meg kellett magyarázniuk a műben szereplő kifejezéseket, például a mátka és a hajbókol szavakat, francia szimbolista költőket kellett megnevezniük, illetve fel kellett ismerniük öt Ady-versrészletet.

Az emelt szintű magyarérettségi második része három feladatból állt. A diákoknak Pilinszky János Egy arckép alá című művét kellett elemezniük a megadott szempontok alapján, elsősorban a költemény retorikájára és stilisztikai jellemzőire koncentrálva.

A második feladat egy Szakonyi Károly-részlethez kapcsolódott. A diákoknak arról kellett írniuk, hogy a műnem választja-e a témát, vagy pedig a téma a műnemet.

Az érettségizőknek végül arról kellett egy vitaindítót írniuk, hogy kell-e foglalkozni az iskolákban a blogokkal, a Wikipediával és az ehhez hasonló közösségi tartalmakkal.

Túry Gergely

Ma reggel nyolc órakor a magyar nyelv és irodalom írásbeli vizsgákkal kezdődtek meg a tavaszi érettségik. Az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint magyar nyelv és irodalom vizsgatárgyból középszinten 1199 helyszínen 81 496 diák, emelt szinten 48 helyszínen 1848 tanuló érettségizik.