Ezt akarja az Origo? A portál szerda óta hirdetésekben kampányol a Fidesznek

Elvesztette média jellegét a Matolcsy-klán tulajdonába került Origo, a portál ugyanis szerda óta ismeretlen eredetű videókkal hirdeti a Facebookon a kormány világképét. A kampányköltés szabályainak kijátszását látnánk? Az Origónál nem válaszolnak kérdéseinkre.

  • hvg.hu hvg.hu
Ezt akarja az Origo? A portál szerda óta hirdetésekben kampányol a Fidesznek

Választás 2018

Diadalmámor és totális összeomlás - ez maradt a 2018-as parlamenti választás után. Magyarország tehát egyrészt olyan, mint volt immár nyolc évig, eközben mégis egészen más lett, mint április 8-án reggel volt. A nagy kérdés most az: hogy jutottunk idáig, és mi jön most. Igyekszünk válaszokat találni.

A szerdai nap folyamán öt videót tett ki az Origo a Facebook-oldalára, amelynek 400 ezernél valamivel több követője van (részint rég megtagadott örökségből). Az idegen forrásból származó, a jelek szerint mobillal rögzített felvételeken állítólag migránsok bántalmaznak másokat. A forrásmegjelölés azonban nem erőssége ezeknek. Nem tudjuk meg sem a felvételek pontos időpontját, helyét, születésének körülményeit, a látott jelenet előzményeit. A néző kap egy hozzávetőleges lokációt (Franciaország, Nagy-Britannia, Párizs belvárosa stb.) és egy évszámot.

A videókon erőszakos jelenetek láthatóak, van, ahol egy nőt ütnek le egy templomban Allah Akbar felkiáltással, máshol egy metróbeli erőszakos jelenet látható. Semmi információ arról, milyen körülmények között készültek. Az egyik felvételt megtaláltuk az Napi Migráns nevű oldalon is, amely a hvg.hu 2015-ös gyűjtése alapján álhíroldalnak minősül.

A másik furcsa dolog, hogy manipuláltnak is tűnik a videók legalább egyike. A templomos jelenetsornál kétszer látjuk a támadást egymás után, de a hangsáv nem ismétlődik. Szintén a kiabálás későbbi beillesztésére utal, hogy egy ipari kamera felvételét láthatjuk. Annak meg nem szokott mikrofonja lenni. Azóta kiderült, hogy a képsorok ráadásul nem Európában készültek 2017-ben, hanem Nebraskában 2015-ben. Minden erőszakos támadás elítélendő, de a szándékos torzítás is az.

Az igazán érdekes, hogy a videók végén egy kérdés jelenik meg:

Ezt akarja? / Ezt akarják?

Ez pedig nem újságírói, hanem politikai üzenet. Ráadásul az Origo pénzt is költ arra, hogy ezek hirdetésként a célcsoport falán megjelenjenek. A hvg.hu munkatársai többször is látták saját falukon a tartalmat.

Megpróbáltunk elérni egy kompetens embert a szerkesztőségben, hogy kérdéseinket feltegyük. A szerkesztőségi telefon nem működik, a titkárhoz írt levelünkre még nem kaptunk választ, ahogy a főszerkesztőnek írt levelünkre sem. Pedig jó lenne tudni, mi késztette az oldalt, hogy az öt archív felvételt pontos forrásmegjelölés nélkül kitegye? Miért ez a kattintást nem hozó tartalom az, amelyet hirdetni érdemesnek tartanak? Mit kéne tennie az olvasónak, ha "nem akarja", hogy a városában migránsok verekedjenek?

A képek alapján nem tudunk másra gondolni, mint hogy a Fidesz választási kampányát segítik azzal, hogy a hivatalos költés felett biztosítanak reklámokat a kormánypártnak. Az Origo tulajdonos-vezérigazgatója Matolcsy Ádám, a jegybankelnök fia (és szállásadója).

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Tíz évbe telt, mire rájöttünk, hogyan lehet tökéletes a bécsi szelet – Wolfgang Puck és fia a HVG-nek

Budapesten is kitart a jó minőség mellett Wolfgang Puck és fia, Byron Lazaroff-Puck – deklaráltan meg is kérik az árát. A világ egyik legismertebb séfje ma is töretlenül aktív a globális étteremhálózatának ügyeiben, de a Spago éttermeket már fiára bízza. Apát és fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.