szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A BKV elismerte: vannak „üzemszerű, a biztonságos működést nem befolyásoló zavartatások”.

Noha a 3-as metró felújítására 225 milliárd forintot költöttek tíz évvel ezelőtt, gyakran rángatóznak a vonalon futó szerelvények, de az is gyakori, hogy a kocsik fékeznek, majd megállnak két megálló között az alagútban: ilyenkor pihennek egy kicsit, majd továbbindulnak, írja az uralkodó állapotokról a Népszava.

Az ilyen és ehhez hasonló zavarok azért történhetnek, mert a 225 milliárdos felújításba nem fért bele az automata vonatirányítási rendszer (AVR) cseréje. Ezt a harmincéves francia technológiát „házasították” össze az újragyártott orosz kocsikba beépített friss japán fejlesztésekkel. A felújított vonal 2023-as átadása óta dolgoznak azon, hogy ezek összhangba kerüljenek, ám ez egyelőre nem sikerült, írja a lap.

A Népszavának Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke (korábban a BKV Igazgatóságának tagja) azt mondta, hajdani felvetését, hogy a vonatirányítási rendszert is cseréljék le a felújítás során, arra való hivatkozással utasították el, hogy erre nincs fedezet.

A spórolást azzal fokozták, hogy a felújításra kiszállított orosz metrószerelvényekből kiszerelték a régi fedélzeti számítógépeket, majd azt szerelték vissza az újragyártottakba. Csakhogy azokba egy új japán hajtásrendszer került, amelynek a vezérlő szoftvere túl „okos” a régi vonatirányítási rendszerhez, így módosítani kellett. Magyarán le kellett butítani ahhoz, hogy kommunikálni tudjon a régi orosz kocsikból kibányászott fedélzeti masinákkal. Így se értik meg mindig egymást, innen származnak az akadások

– magyarázta a lapnak Bíró, aki szerint a „rángatózásban” a silány minőségben összerakott kocsik saját mozgása is benne van.

A BKV a Népszava kérdésére válaszolva elismerte, hogy vannak „üzemszerű, a biztonságos működést nem befolyásoló zavartatások”, amelyeket a „vonat vezérlési rendszerének és a vonatbefolyásoló rendszernek a precíz együttműködéséhez szükséges egyes rendszerelemek még nem kellően finomhangolt paraméterei okozzák”. Ezeket a 3-as vonali rekonstrukció befejezését követően van lehetőség tesztelni – írták.

Csakhogy az új vonal átadása óta lassan két év telt el, emlékeztet a lap.

Már be is áznak a 3-as metró frissen felújított állomásai

A teljes felújítás 217,5 milliárdba került, de ebből új vízszigetelésre már nem futotta.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!