szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Megtorpanni látszik a karácsonyi édességek népszerűsége – legalábbis ez derül ki GfK Hungária Piackutató Intézet adataiból. A felmérések tanúsága szerint az elmúlt három évben a magyar háztartások nem egészen harmada vásárolt csokimikulást és valamivel több mint a fele fogyasztott szaloncukrot. Hogy mi áll a tendencia hátterében, kiderül a Gfk felméréséből.

© sxc.hu
Az elmúlt néhány év során a magyar fogyasztók nem egészen harmada vásárolt csokoládéból készült figurát az év végi ünnepek alkalmával. Míg az eladott csokimikulás-mennyiség 2003-ban 9 százalékkal, 2004-ben pedig 6 százalékkal emelkedett, addig 2005-ben már 0,5 százalékkal csökkent. Történt mindez a vásárlói hatókör meglehetős állandósága mellett.  Ebben az időszakban egyre nagyobb volt az akciós vásárlások aránya: míg 2003-ban az összes mennyiségi forgalom 15 százalékát tették ki, addig tavaly már minden negyedik csokoládémikulás valamilyen akciós ajánlat kapcsán került a vásárlók kosarába. 

Az értékesített mennyiséget tekintve továbbra is a hipermarketek vezetnek, bár piacrészük csökkent a 2004. évi közel 40 százalékhoz képest. Náluk nagyobb mértékben csupán a szupermarketek estek vissza a Mikulás csokoládéfigurák mennyiségi forgalmát tekintve – a kereslet legnagyobb arányban a diszkontokhoz és a független kisboltokhoz áramlott.

A karácsonyi csokifigurákhoz hasonlóan a szaloncukor-piacon is fokozatos visszaesés volt tapasztalható az elmúlt három évben. A mennyiségi és az értékbeli forgalom évről évre csökken – a fogyasztók 2005-ben már 8 százalékkal kevesebb szaloncukrot vásároltak mintegy 5 százalékkal kisebb értékben mint egy évvel korábban.

Szaloncukor-eladás
2003 2004 2005
Hipermarket 19 25 29
Szupermarket 9 7 8
Diszkont 8 7 12
C&C 4 5 3
Kisbolt-lánc 16 19 15
Független kisbolt 25 20 20
Egyéb 20 16 14
E tendencia hátterében elsősorban a zsugorodó vásárlói bázis áll. Bár a háztartásoknak több mint a fele vásárol szaloncukrot, ez az arány egyre csökken. Éves szinten átlagosan 1,5 kilogramm szaloncukrot vásárol egy család, egy vásárlás alkalmával pedig nem egészen 1 kilogrammnyi szaloncukor kerül a bevásárlókosárba. Ezek a mennyiségek nem változtak érdemben az előző évhez képest.

Az elmúlt három évben fokozatosan nőtt az általában alacsonyabb áron kínált sajátmárkás termékek forgalmi részesedése, és 2005-ben már az értékesített mennyiség egytizede ebből a kategóriából került ki. A karácsonykor a fára, és fa alá kerülő szaloncukor több mint negyede valamely hipermarketből származik – e kereskedelmi csatorna piacrésze évről évre növekszik, elsősorban a kis vegyesboltok kárára.  
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Megverték a mikulást

Annyira ideges lehetett a karácsonyi vásárolgatástól két férfi, hogy megvert egy mikulást.

hvg.hu Vállalkozás

Mikor adómentes a vállalati Mikulás-csomag?

A látszatra ugyanolyan tartalmú mikuláscsomag éppúgy minősülhet adómentes reprezentációnak, mint csokiban, cukorkában kifizetett bérnek, netán adóköteles természetbeni juttatásnak is. Hogy mikor melyik az nemcsak az alkalom jellegén, hanem a vállalkozó élelmességén is múlik.

hvg.hu Shake

A Coca-Cola (majdnem) mindenkit beugrat a Mikulás-sztorival

Még a Magyar Távirati Iroda is elhitte, hogy a Mikulás piroskabátos figuráját először egy Haddon Sundblom nevű amerikai művész alkotta meg a The Coca-Cola Company számára. A legenda azonban nem igaz. A joviális, kövérkés, nagy zsákot cipelő, piros-fehér ruhás Mikulás képe már jó néhány évvel azelőtt kialakult, hogy Sundblom megrajzolta volna első téli reklámját.