szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A linkkapcsolatok építése az internetes hatékonyságnövelés azon területe, amelyre a hazai vállalkozások talán a legkevesebb figyelmet fordítják, pedig egy weboldal látogatottságnövelése szempontjából fontos terület.

Külföldön ennek a részterületnek már komoly jelentőséget tulajdonítanak, a nagyobb vállalatok külön kollégát alkalmaznak erre, sőt, csak a linkkapcsolatok építésére szakosodott cégeket is szép számmal lehet találni. Ha a gyakorlati oldalról nézzük, akkor a linkkapcsolat-építés nem más, mint a vállalati webszájt linkjeinek regisztrálása, illetve linkcsere formájában való kihelyezése más weboldalakra.

Miért fontos a linkkapcsolatok építése egy vállalkozás online stratégiájában?

Egyrészt azért, mert egy olyan ingyenes megoldásról van szó, ami a megfelelő odafigyeléssel és energia-befektetéssel látogatókat hoz, ráadásul minőségi látogatókat, hiszen ideális esetben a vállalkozás csak minőségi és releváns oldalakra regisztrálja magát. A terület másik hatalmas előnye, hogy minél több olvasott webszájt hivatkozik egy webes felületre, a keresők annál „értékesebbnek” ítélik meg az oldalt, annál gyorsabban találják meg a felhasználók által keresett tartalmat, ezáltal jobb találati pozícióval jutalmazva a munkálatokat.

A linkapcsolatok építésének lehetőségei

1. Az egyirányú linkelés esetén egy vállalkozás regisztrálja a webszájt egy aloldalát a legnagyobb hazai, illetve nemzetközi keresőkbe (pl.: www.dmoz.org), valamint a nagy katalógusokba. Ezekről az adott vállalkozás webes felülete elérhető, viszont cserébe nem szükséges semmit felkínálni. A katalógusok közül célszerű kiindulni például a www.startlap.hu, a www.linkcenter.hu vagy a www.linkpark.hu oldalakból, viszont arra érdemes odafigyelni, hogy egy-egy tevékenységi körhöz ezeken belül is több olyan oldal található meg, ami megéri a ráfordított energiát.

Példának okáért, ha egy cipőkereskedelmi vállalkozás szeretne mondjuk a startlap katalógusába regisztrálni, akkor nem csupán a cipo.lap.hu oldalra teszi ki a linkjét, hanem a divat.lap.hu-ra és a gyerekcipo.lap.hu oldalakra is. Minden katalógusnak van egy linkajánló felülete, itt lehet a szerkesztő figyelmét felhívni a vállalkozás webszájtjára. Ha a regisztrálást hatékonyság szempontjából vizsgáljuk, akkor mindenképpen fontos kiemelni, hogy a link szövege ne a cégnév, esetleg a tevékenység legyen, fel kell hívni a felhasználók figyelmét azért, hogy kattintsanak. Maradva a cipős példánál, a „Kiss Bt. Cipőkereskedés” szöveg helyett célszerűbb egy „2500 fajta férfi bőrcipő nagy kedvezménnyel” típusú megfogalmazás. Emellett az is fontos, hogy ne egy főoldal linkje legyen megadva, hanem azé a tematikus aloldalé, ahol az adott témakör megtalálható.

2. A kétirányú linkelés, azaz a linkcsere a vállalkozás és a partnercégei között történik. Érdemes olyan cégeket, valamit a média azon képviselőit összegyűjteni, akik érdekesek lehetnek ebből a szempontból. Egy megkeresést mindenképpen megér, természetesen egy vezető hírportál nem fogja egy kisvállalkozás linkjét megjelentetni, de „hasonló súlycsoportú” cégeknél jól működhet egy-egy ilyen együttműködés. Ha tényleg minőséget képviselünk, akkor a partnercégek a legtöbb esetben örömmel fogják venni a megkeresést, hiszen nekik is érdekük, hogy kiszolgálják a célcsoportjuk igényeit.

Az alapszabály: relevancia

Ez az a szabály, amit minden cégnek be kell tartania akkor, ha eredményeket is akar elérni. A relevancia figyelmen kívül hagyásával nem csak az eredmények fognak elmaradni, de a „felbőszült” felhasználók is ronthatják a cég webes hitelét, ami manapság romboló hatású is lehet. Emellett a relevancia fontos azért is, mert segítségével a felhasználó már „felkészült” az információk befogadására, hiszen olyan weboldalról került az adott vállalkozás felületére, ahol az őt érdeklő témával foglalkoznak. A lényeg, hogy úgy találkozik a céggel, hogy semmit sem kényszerítettek rá, ő volt az, aki a témával kapcsolatban információt keresett az interneten, és végül ő volt az, aki az oldalra kattintott. Ez meghagyja a felhasználók számára fontos szabadságot, viszont minden úgy történik, ahogy a vállalkozásnak ideális.

Linkkapcsolatok és humánerőforrás

Ma már hazánkban is van lehetőség arra, hogy egy vállalkozás külső céget bízzon meg a linkkapcsolatok építésével. Ez csábító lehet olyan esetben, ha a vállalkozásnak nincs erre külön embere, viszont szeretné, ha ez a terület is kezelt lenne. Egy megbízott cég azonban - még a legalaposabb igényfelmérés mellett - sem biztos, hogy lesz tisztában annyira az adott terület sajátságaival, mint az a vállalkozó, aki nap mint nap e területen dolgozik, így a hatékonyság csökkenhet. Ez leginkább a kétirányú linkelésre igaz, egy katalógust a megfelelő egyeztetéssel nem nehéz megtalálni, viszont a partnercégek kiválasztásához elengedhetetlen az a rutin, amivel az adott vállalkozás bír.

Bogshütz Dániel
Forrás: http://www.webcomm.hu/


HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Vállalkozás

Honlapok kulisszatitkai, azaz mire kattintanak az olvasók?

Egyes felmérések szerint csupán a felhasználók 42 százaléka találja meg az interneten, amit keres, és az ott vásárlók 62 százaléka feladja a keresést a konkrét vásárlás előtt. Mitől tántorodnak el a látogatók? Mi az optimális betűméret, képek és szöveg aránya egy honlapon? Összeszedtük a felhasználóbarát vállalati honlap legfontosabb kritériumait!

Vállalkozás

Tíz tipp, amitől jobb lehet egy honlap

Egy honlapot ajánlott 2-3 évente felújítani és újra bevezetni a piacra. Miért? Mert ennyi idő elteltével mind technológiailag mind üzletileg célszerű változtatni az oldalon. De mit is kell vele tennünk pontosan?

hvg.hu Vállalkozás

Hangeffektek a honlapon - mikor melyik a hatásos?

Miután napjainkban már az összes számítógép hangkártyával felszerelt minden feltétel adott hozzá, hogy kipróbáljunk egy új eszközt honlapunkon: a hangot. De miként válasszuk ki a legmegfelelőbb hangot? Egyáltalán milyen hanghatással próbálkozzunk?