Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A GE 4,3 milliárd dollárért (3,3 milliárd euróért) felvásárolja az Avio S.p.A. repüléstechnikai üzletágát. Az olaszországi székhelyű cég polgári és hadi repülőgépekhez gyárt meghajtórendszereket és alkatrészeket.
A GE az Avio repüléstechnikai üzletágát az Aviót 2006 óta tulajdonló Cinven vezető európai magántőke-befektető cégtől, valamint az űriparban tevékenykedő olasz Finmeccanica csoporttól tervezi felvásárolni. Az ügylet az illetékes szabályozó hatósági és kormányzati jóváhagyások után válik véglegessé. Az Avio űrtechnikai részlegét nem vásárolja meg a GE.
A GE Aviationt (a GE repüléstechnikai üzletágát) és más hajtóműgyártó cégeket alkatrészekkel ellátó Avio felvásárlásával a GE tovább növeli jelenlétét a sugárhajtású hajtóművek szegmensében, mely a repüléstechnikai iparág egyik legvonzóbb szektora.
Az Avio a GE globális ellátási láncának lehetőségeit is kibővíti, ami azért előnyös, mert a cég hajtóműgyártási volumene az egyre növekvő igények miatt folyamatosan nő. Az ügylet azzal az előnnyel jár az Avio és ügyfelei számára, hogy a GE beruházni tervez az Avio által kínált termékek és szolgáltatások körének bővítésébe. Emellett a GE az Avio felvásárlását kiváló lehetőségnek tekinti az árrés növelésére is.
Az 1908-ban alapított torinói székhelyű Avio négy kontinensen működtet gyárakat, és mintegy 5300 alkalmazottat foglalkoztat, ezek közül 4500-at Olaszországban. Az alkalmazottak közül mintegy 800-an az űrtechnikai üzletágnál dolgoznak. Az Avio sugárhajtómű-gyártó iparágban végzett tevékenysége alacsony nyomású turbinarendszerek, áttételházak, erőátviteli rendszerek, égőterek és egyéb alkatrészek gyártására terjed ki. Az Avio repüléstechnikai szektorban elért 2011. évi árbevétele 1,7 milliárd eurót tett ki. Az árbevétel több mint fele a GE és a GE vegyesvállalatai számára gyártott hajtóműalkatrészek értékesítéséből származott.
Az Avio 1984 óta szállít alkatrészeket a GE Aviation számára, kezdve az utasszállító gépekben használt nagy GE90-es és GEnx turbólégcsavaros-gázturbinás hajtóművektől a polgári és hadi helikopterekben használt kisebb CT7/T700-as szabadtengelyes gázturbinás hajtóműcsaládig. Ezek a GE-hajtóművek a repülési ipar legkeresettebb hajtóművei, melyek várhatóan hosszú távon is jövedelmező bevételi forrást biztosítanak a cég számára.
A GE Aviation anyavállalata, a GE már jelentős jelenléttel rendelkezik Olaszországban: a cég hét üzletága több mint 7000 embert foglalkoztat több mint 20 helyszínen az országban, egy kutatás-fejlesztési és egy oktatási központot is beleértve. A GE csaknem 20 éve vásárolta fel a firenzei Nuovo Pignonét, mely azóta a GE olaj- és gázipari üzletágának globális központja lett.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A ZAZ-trió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk. És persze a Csupasz pisztoly 4-ről, amiből kihagyták.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
Vajon eljön az idő, amikor a boltok nekünk fizetnek majd azért, hogy náluk vásároljunk? Nem tudni, de tény, történelem során volt néhány furcsa példa arra, mi miért került kevesebbe és ennek mi lett a következménye. Elek Péter hozott is párat a Duma Aktuál közönségének.