szerző:
Kertész Attila Mihály
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Sokan félreértelmezik a SEO – vagy más néven keresőoptimalizálás - lényegét. A kulcs nem a Google algoritmusának kijátszása, hanem a felhasználók elégedettsége.

Hosszútávon nem akkor ér el jobb eredményt a Google találati oldalán, ha különböző technikai trükkökkel próbálja javítani a helyezését, hanem akkor, ha a felhasználói élményt fokozza. A Google számára ugyanis mindig a felhasználó az elsődleges. Ha ön jó tartalmat biztosít felhasználóinak, és ők megkapják az információkat, amiért odalátogattak, akkor hosszútávon értékessé válik oldala mind a Google mind a látogató szemében. Hogyan kezdjen bele a tartalomfejlesztésbe? Honnan érdemes elindulni? Az alábbi lépésekben megmutatjuk azokat az alapvető technikákat, amelyeket minden vállalkozónak ismernie kell a keresőoptimalizáláshoz.

Egy sales oldal vagy honlap folyamatos fejlesztést igényel. Hozzon létre egy alapot, amely bizalmat kelt a látogatókban, tartalmazza a legfontosabb sales elemeket, ajánlásokat, és eloszlatja potenciális vásárlói aggodalmait. Folyamatosan gyűjtsön visszajelzéseket vásárlóitól, és javítsa a hibákat. Készítse el Rólunk oldalát is, mert ez kulcsfontosságú a látogatók bizalmának megnyeréséhez. Ezentúl azonban ne kezdjen azonnal mindenre kiterjedő tartalomfejlesztésbe. Ne akarja megmondani, mire van szüksége a vevőinek. Az elkészült honlapot tesztelje, és mérje az eredményeket. Majd ezeknek a tükrében fejlessze tovább azt, és hozzon létre újabb aloldalakat. Két úton érdemes elindulni a Google Analytics segítségével.

Állítsa be az oldalon belüli keresést (Site Search)!

Az oldalon belüli keresés segítségével megtudhatja, hogy a látogatók pontosan mire keresnek oldalán. A Site Search beállításával Analyticsben láthatja a listát, amely az oldalon belül indított kereséseket tartalmazza. Ez alapján rögtön láthatja, mi az az információ, amit látogatói nem érnek el azonnal, pedig érdekli őket. A Site Search továbbá azt is megmutatja, hogy a felhasználók melyik oldalról indították a keresést. Ezeket az információkat összekötve már tud következtetéseket levonni, és oldalának tartalmát úgy továbbfejleszteni, hogy az a felhasználói igényeket elégítse ki.

Vizsgálja meg az ingyenes keresési forgalmat (organic traffic)!

Az ingyenes keresési forgalom, pl. Google keresésből beérkező forgalmat jelenti. Több szempontból is érdemes elemeznie az organikus forgalmat, mivel ez az, ami megmutatja, mi érdekli az embereket, miért érkeznek az ön oldalára. Az adatokból kiindulva pedig gondolja végig, miről érdemes még írnia, mi az az információ, amit eddig nem kapott meg a felhasználó.

Első lépésben nézze meg Analyticsben, mely oldalakra érkeznek, azaz “landingelnek” a látogatók. Ezt az Acquisition/Search Engine Optimization/Landing Pages fülön érheti el. Ez már önmagában sokat mondd arról, melyek azok a tartalmak az oldalán, amelyek valóban értékesek látogatói számára, és relevánsak a keresési kifejezésekre.

Hívja segítségül a Google Webmaster Tools-t, ami nagyságrendileg megmutatja, hogy milyen kulcsszavakra keresnek a felhasználók, illetve, hogy a keresőkben mely URL-jeink jelennek meg pontosan. Ebből szintén láthatja, milyen tartalmi elemek teljesítenek már most jól, illetve, hogy min érdemes változtatnia. Azt azonban nem tudja lekövetni, hogy az így beérkező felhasználók hogyan viselkedtek az oldalán.

Ahhoz, hogy közelebb kerüljön a felhasználók oldalán való viselkedésének megértéséhez, kösse össze az eddig vizsgált elemeket! Nézze meg, hogy melyek azok az oldalak, ahová a legtöbb organikus forgalom érkezik, majd a Site Search-nél állítson be egy szűrőt a Landing Page-re, hogy lássa, mire keresnek azon az aloldalon belül. Ezek az oldalon belüli keresések egyértelműen mutatják a látogató szándékát. Ha az oldal, amire érkezett már most jó helyen van a keresési találatok között, az azt jelenti, hogy van rá igény. De ha a látogató megérkezve keresést indít el, akkor valami még hiányzik, nem kapott elegendő információt. Nézze meg, mire keresnek a látogatók, és ennek tükrében fejlessze tovább oldalát.

Egy kiélezett konkrét példa az Állatorvos-tudományi Kar holnapjáról (univet.hu)*. A főoldalon a leggyakoribb keresés az “órarend” kulcsszó, lévén leginkább a hallgatók használják a honlapot. Míg a Kar saját klinikájának aloldalán teljesen eltérő keresések vannak. Itt az “ivartalanítás” a leggyakrabban keresett kifejezés. Ritka, hogy egyes aloldalakat ennyire eltérő csoport használ, viszont mély elemzéssel szinte minden oldalon találhatunk meglepő eltéréséket az aloldalak használói között.

Ezeket az információkat összevetve, már tudni fogja, merre induljon tovább. Hozzon létre újabb aloldalakat és a fenti lépéseket megismételve elemezze teljesítményüket, javítsa őket, majd ismét teszteljen. Az ilyen, iteratív tartalomépítés garantálja, hogy honlapja valóban a lehető legnagyobb felhasználói élményt nyújtsa, és kiszolgálja a látogatók igényeit, ami hosszútávon a keresőből is értékes kattintásokat hoz majd, és jó helyezést ér el a releváns keresésekre.

A szerzőkről
A cikket az Artisan Marketing szakértői írták, akik agilis marketingre specializálódtak. Agilis marketinggel, például tudományosan mért kreatívokkal és matematikára alapozott döntésekkel átlagosan 35-45 százalékkal lehet csökkenteni egy kampány költségeit. Magyarországon is egyre többen alkamazzák, például a Vodafone, Árukereső.hu, Szallas.hu és a McDaniel College Budapest.

*Az adatokat az Állatorvosi-tudományi Kar hozzájárulásával közöljük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!