Így sarcolják meg a fapadosok a "hülyéket" és az óvatlanokat

Mélyen a zsebébe nyúlhat, aki többet szeretne egy fapados légitársaságtól, mint eljutni egyik reptérről a másikra, egy apró táskával. Kiszámoltuk, mennyit kérnek el az olyan extra igényekért, mint például az, hogy egy család tagjai egymás mellett ülnének, vagy nagyobb csomagot is magukkal vinnének.

  • hvg.hu hvg.hu
Így sarcolják meg a fapadosok a

„Fizessenek csak 60 eurót, amiért hülyék voltak.” Ilyen egyszerűen intézte el Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója a kérdést, miért csak méregdrágán adják ki a repülőtéren a beszállókártyát annak, aki előtte nem nyomtatta ki. Azt mindenki tudja, aki valaha is utazott fapados légitársaság gépén, hogy az alapárnál jóval többet is fizethet a jegyért, akár akkor is, ha csak egy kicsit többet szeretne, mint eljutni A pontból B-be. Megpróbáltunk utánaszámolni, pontosan mennyivel.

Nézzük, a fedélzeten vásárolható ételeken és italokon túl miért kérnek extra pénzt még a felszállás előtt a fapados légitársaságok:

  • maga szeretné kiválasztani, hol üljön
  • több lábhelyet szeretne
  • nagyobb vagy több kézipoggyászt vinne fel magával, vagy poggyászt adna fel
  • a repülőtéren nyomtatná ki a beszállókártyáját
  • gyorsabban menne át a biztonsági ellenőrzésen
  • előbb szállna fel a gépre, mint mások
  • a repülőtéren veszi észre, hogy nagyobb a csomagja, mint amit ingyen fel lehet vinni
A fapados légitársaságok becsekkolási váróterme
Stiller Ákos
Nagyot kaszálnak az extra költségeken
A cégek nem szívesen beszélnek az alapjegyáron felüli extra költségekről, de az már a beszámolóikon is látszik, hogy nem kevés pénzt költenek el így az utasok. A Ryanairnél például az elmúlt három évben a jegyáron felüli bevételek az összes bevétel legalább negyedét tették ki, és az arány folyamatosan növekszik. Még látványosabb a Wizz Air adata: náluk tavaly 915 millió euró folyt be a jegyeladásokból, minden más bevételük pedig összességében 655 millió euró volt. Ez utóbbi ráadásul 22 százalékkal emelkedett egyetlen év alatt, míg a jegyárbevétel alig 2,3 százalékkal.

De mennyit jelent ez az átlagos utas számára? Ahogy az az Eurostat frissen közzétett összesítéséből kiderül, Budapestről a legtöbben Londonba utaznak. Két lehetséges utazást vettünk példának a szigetországba: egy egyedül utazó repülését, valamint egy kis családét, ahol a két szülő egy gyerekkel szeretne eljutni Budapestről a brit fővárosba. Az utazás időpontjának csak annyit jelöltünk meg, hogy valamikor októberben legyen, és feltételeztük, hogy a lehető legolcsóbb megoldást szeretnék megtalálni, valamint hogy egy 20 kilós csomagot is vinnének magukkal.

A légitársaságok persze folyamatosan változtatják az árajánlataikat, egy-egy akcióba némi szerencsével bele lehet futni, mindenesetre cikkünk írásakor a lehetséges legolcsóbb ár a Wizz Airnél és a Ryanairnél 6-7 ezer forint körüli volt, az easyJet viszont már csak közel 20 ezerért kínált jegyet. A spórolás viszont náluk jelentős, ha a hagyományos légitársaságokkal hasonlítjuk össze: a British Airwaysnél októberre 26 ezer forint feletti a legolcsóbb jegy. Érdemes persze számolni azzal, hogy a fapadosok Londontól messzire szállnak le, onnan még 5-15 font bejutni a belvárosig – de a példából ezt most hagyjuk ki, ez a pénz ugyanis nem a légitársaságokhoz kerül.

ORFK / H. Szabó Sándor

Egymás mellett ülne a család? Nem lesz olcsó

A légitársaságok bevett módszere, ha többen vesznek jegyet, nem egymás melletti helyekre adják el ezeket, így aztán ha egy család vagy baráti társaság együtt szeretne ülni, fizethet. A magányos utazónak ilyen kívánsága a példánkban nincs, ő kibírja azt a kicsit több, mint két órát egy kényelmetlenebb helyen is, a családról viszont feltételezzük, hogy szeretnének egymás mellett ülni. Itt az extra költség fejenként 1400-1500 forint a Wizz Airnél és az easyJetnél, a Ryanair viszont már 3500 forintot kér az egymás melletti helyekért.

A példánkban azt feltételeztük, hogy a legolcsóbb székeket választják az utasok. Ha valaki extra lábhelyet szeretne magának, vagy épp a szárny fölé vagy a gép elejébe ülne, ezt is megteheti, 3-5 ezer forintért.

Okosan kell csomagolni

Nem mindegy, hogy az utas mekkora kézipoggyászt vinne fel magával, ahogy az sem, adna-e fel poggyászt. A British Airways fejenként két kézipoggyászt is felenged a gépre. A Wizz Airnél egy kis kézipoggyászt fel lehet vinni az utastérbe ingyen, nagyobbat már csak 5650 forintért – ha ez nem elég, akkor 8300-ért lehet feladni. A Ryanair a normál viteldíjnál 9 ezer forinttal drágábban engedi egy 20 kilós poggyász feladását, igaz, ezért már elsőbbségi beszállás is jár, az utas pedig jó előre kiválaszthatja, hova ülne. Ilyet persze csak a család akar, a magányos utazónak, akinek nem kell a helyfoglalós extra csomag, 7600 forintért jár a poggyász szállítása. Az easyJet pedig 10 ezret kér el egy húszkilós csomagért, itt nincs ehhez extra helyfoglalás.

 

Novembertől több társaságnál is változik a helyzet. Ryanairnél már csak egyetlen kézipoggyászt lehet felvinni a gépre, ráadásul abból is csak a kisebbet. Aki még egyet szeretne felvinni magával, az megteheti, de ehhez az elsőbbségi beszállás 5 euróját ki kell fizetnie. Még egy csomagot fel lehet adni ingyen, a többi ára viszont már darabonként 50 eurótól indul. A Wizz Air is új árazást vezet be: a jegyárban foglalt kézipoggyász mérete a nagyobb ridikülméretről náluk is a több társaságnál bevett bőröndméretre és 10 kilós csomagra nő. Ha viszont valaki a kapunál veszi észre, hogy túl nagy a kézipoggyásza, október 29-ig 35 euróért felküldheti a gépre, utána viszont már egységesen 55 euró lesz a poggyászdíj.

Az easyJetnél minél később veszi észre valaki, hogy túl nagy a poggyásza, annál többet fizethet: attól, aki a csomagfeladási pultnál kapcsol, 14 ezret, attól pedig, aki csak a beszállókapunál jön rá, hogy túl nagy a pakk, már 15 800 forintot kérnek el.

Fazekas István

Újabb extra költséggel találkozhat az utas akkor, amikor fizetni szeretne. A Wizz Air nem számol fel plusz díjat ekkor, a Ryanair viszont egyes bankkártyáknál már 2 százalékot rátesz az árra. Az EasyJetnél a bankkártyás tranzakció ingyenes, a hitelkártyás fizetésért 1 százalékkal kell többet fizetni. Egyedi extraként a vásárláskor a Wizz Air felajánlja azt, hogy 1900 forintért 48 órára biztosítja az aktuális ajánlatban szereplő viteldíjat.

Szép pénzeket fizethet az, aki szeretne előbb felszállni a reptéri kisbuszra, mint a többiek, esetleg kihagyni a sorban állást a becsekkolásnál. A Ryanairnél 5 eurót kérnek el ezért. A Wizz Airnél még többet fizethet az ember, ha erre vágyik: a soron kívüli biztonsági ellenőrzés 4 euróból kijön, az elsőbbségi beszállás 5-10-be kerül, de utasonként 20 euróért exkluzív váróterembe is beülhet az ember.

A Ryanair egyik gépe felszállás közben
AFP / Josep Lago

Nagy ára van a feledékenységnek

De mi a helyzet azokkal, akik a Ryanair vezetője szerint valóban "hülyék"? A túl nagy csomaggal érkezőkről már írtunk, de vannak olyanok is, akik a becsekkolásról feledkeznek meg. Velük a Ryanair a legszigorúbb, igaz, azoktól, akik nem a neten csekkolnak be, a cégvezér szavaival ellenben már nem 60, hanem csak 50 eurót kérnek el. A Wizz Air 30 euróért kínálja ugyanezt.

Útmutató cégvezetőknek

Útmutató cégvezetőknek