szerző:
hvg.hu

Az Európai Bizottság javaslatcsomaggal állt elő, minden eddiginél hatékonyabb védelmet ígér. A magyarországi fogyasztóvédőknek ez sem elég: több tájékoztatást követelnek, és azt, hogy a bevezetni kívánt intézkedések a facebookos, a twitteres és más közösségi vásárlásokra is terjedjenek ki.

40 munkanap után sem érkezik meg a Facebookon rendelt ruha, hiába az előrefizetés és a panaszra még csak egy reagálás sem jön? Töretlen a közösségi oldalak népszerűsége, sokan a Facebookot már nem csak kapcsolattartásra, hanem vásárlásra is használják. Csakhogy könnyen pórul járhat az, aki nem figyel.

Előfordul, hogy az oldalak megnevezéseként sokszor csak egy kitalált fantázianév szerepel, tele jogszabály- és a fogyasztók érdekeit sértő általános szerződési feltételekkel. Arra is akad példa, hogy az eladó megváltoztatja a nevét a profilján azért, hogy ne lehessen vele kapcsolatba lépni. Ezért az Európai Bizottság kidolgozott egy új javaslatcsomagot („New Deal for Consumers”), amelyben az eddiginél hatékonyabb fogyasztóvédelmet ígér Európa-szerte, például így:

  • az online piacokon jobb, részletesebb tájékoztatást kapnak a fogyasztók, hogy magánszemélytől vagy kereskedőktől vásárolnak-e, és megilletik-e őket a szigorúbb fogyasztóvédelmi jogok vagy sem,
  • megfelelőbb védelem jár majd a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokkal szemben: például pontosítják az uniós jogot annak egyértelműsítése érdekében, hogy tilos az élelmiszereket a fogyasztókat megtévesztő módon, kétféle minőségben forgalmazni,
  • a fogyasztóknak minden tagállamban joguk lesz egyéni jogorvoslattal élni (pl. pénzügyi kártérítést és a szerződés megszüntetését kérni), ha tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok – például agresszív vagy megtévesztő marketing – áldozataivá váltak,
  • erőteljesebb szankciókra hatalmazzák fel a tagállamok fogyasztóvédelmi hatóságait,
  • internetes kereséskor a fogyasztók egyértelmű információt kapnak arról, ha a kereskedő által fizetett keresési találatról van-e szó,
  • a fogyasztók a felhőalapú tárolási szolgáltatások, a közösségi média vagy az e-mail-fiókok igénybe vétele során is tizennégy napon belül indokolás nélkül elállhatnak a szerződéstől (hiszen ilyenkor tulajdonképpen a személyes adataikkal „fizetnek” a szolgáltatásért).
A javaslatcsomag azonban nem mindig terjed ki a facebookos vagy épp a twitteres, esetleg a más közösségi oldalról történő vásárlásokra. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint indokolt, hogy a fogyasztók ez esetben is jobb tájékoztatást kapjanak, és kiderüljön számukra, kereskedőként vagy magánszemélyként jár-e el a másik személy a közösségi oldalon, akinek az adatlapjáról vásárolnak! Ugyanis, ha egy magánszemélytől vásárolnak a fogyasztók az interneten, akkor például nincs tizennégy napos elállás, nem gondolhatják meg magukat később. A szövetség ezért már eljuttatta javaslatait a fogyasztóvédelemért felelős Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz.
Egyebek közt azt javasolják, hogy a fogyasztók rendelés előtt ellenőrizzék, milyen adatokat ad meg magáról a másik fél. Az sem mindegy, hogy a profilt egy magánszemély vagy egy vállalkozás regisztrálta. Ha nem kereskedőről van szó, akkor jobb, ha tudják, hogy bármi probléma esetén nem küldhetik vissza tizennégy napon belül a terméket (kivéve, ha ezt a másik fél önként vállalta). A testület szerint azt sem szabad elfelejteni, hogy ma már pár ezer forintért cserébe bárki készíthet webáruházat előre kidolgozott sablonok szerint, pusztán néhány kattintással. Hogy valóban ilyen rögtönzött weboldalról van-e szó, az könnyen kiderül a különböző internetes keresők segítségével, ezért érdemes ezeket is használni – figyelmeztetnek.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Nemrég adták át, máris ledarálta egy busz az egri állomás tetejét

Nemrég adták át, máris ledarálta egy busz az egri állomás tetejét

Valamivel kevesebb tartós adósa van a NAV-nak, mint az előző negyedévben

Valamivel kevesebb tartós adósa van a NAV-nak, mint az előző negyedévben

Beismerte a Google: tényleg cenzúrázott keresőt épít Kínának

Beismerte a Google: tényleg cenzúrázott keresőt épít Kínának

Harminc embert nem engedtek ki a lakásából, akkorát hibáztak a szomszéd építkezésen

Harminc embert nem engedtek ki a lakásából, akkorát hibáztak a szomszéd építkezésen

Ez már talán sok lesz: "bekamerázná" a tévénket a Facebook

Ez már talán sok lesz: "bekamerázná" a tévénket a Facebook

Nézze meg: listába szedték Mészáros Lőrinc cégeit – és jó hosszú lett

Nézze meg: listába szedték Mészáros Lőrinc cégeit – és jó hosszú lett