Az utolsó mohikán: Magyarország egyik megmaradt textilüzemében jártunk
Nemcsak Magyarországon, szinte egész Európában jobbára olcsó kínai alapanyagok és a szinte eldobható ruhadarabok dominálnak a divatiparban, ám ennek nem kell feltétlenül így lennie. A Sinka Textilnél, az egyik legutolsó hazai textilüzemnél jártunk.
A Sinka és Társa Kft.-t akkor indította az alapító, amikor a hazai textilgyártás összességében megszűnt. Pedig - emlékszik vissza Sinka József „komoly textiliparunk volt még az 1980-as években Magyarországon, ami 1985-86-ban komoly átszervezésen is átesett. Aztán a rendszerváltás mindent lepusztított, telekár alatt adták el a gyárakat. Az iparág óriási veszteségéből pedig sokan meggazdagodtak”. A piacgazdaságra történő átállás során a legtöbb gépet eladták, a tudás is elkallódott: a cégnél van olyan szakember, aki még a Váci Kötöttárugyárban dolgozott annó, ahol ismert nyugati cégeknek, többek között az Adidasnak is gyártottak kelméket.
„Mondták, hogy a hazai textilgyártás nem felelt meg a világszínvonalnak, főleg a KGST-piacra exportáltak a hazai cégek. De a tudás megvolt, és lehetett volna fejlődni. Semmivel nem voltunk rosszabb helyzetben, mint a portugálok, vagy a lengyelek” – mondja. A lengyelek – velünk szemben - nem hagyták szétesni az iparukat, és ott a belső piac is jelentős, de a német piac közelsége is számított. A textilgyártásban Lengyelország mellett Törökország is erős, ott ugyanis gyapottermesztés és fonalgyártás is van: „A Németországban dolgozó vendégmunkások hazavitték a tudást és a gépeket is. Az állam pedig 2 százalékos hitellel támogatta a textilcégeket” – mondja.
Így a tudást és a termelést Magyarországon, mindenféle támogatás vagy ösztönző nélkül „pár lelkes ember vitte tovább, akinek valami köze volt a szakmához”. A körkötőgépek könnyen mozgathatók,16 négyzetméter egy kötőgép helyigénye, így többen otthon folytatták a kötést, a gyárak megszűnése után. „De aztán magam maradtam. Mára a festödék sorra bezártak, kis kötödék még működnek” – teszi hozzá Sinka József.
Jelenleg húszan dolgoznak a 2 500 négyzetméteres, budapesti textilüzemben: van olyan munkatársuk, aki már 26 éve itt dolgozik. Közülük hatan már nyugdíjasok, a 2008-as válság előtt még ötven embernek adott munkát az üzem. Az egyetlen még aktív textilvegyész is náluk dolgozik, és utánpótlás sincs nagyon a láthatáron: mostanra az OKJ-s textiltisztító-textilszínező tanfolyam is legfeljebb tisztítóba, „patyolatos” embereket képez. „Ha a kötő részen dolgozók közül kiesne valaki, le is állna a munka arra az időre” – sóhajt Sinka József.
A cégnél az egészen egyedi daraboktól az ipari mennyiségig készítenek kelméket, divat-, sport- és munkaruházathoz egyaránt: digitális textilnyomással is foglalkoznak, a kötöde-festöde mellett. 30 nagyméretű kötőgépük van, mindenféle típusból. Egy kötőgép percenként 7 millió mozdulatot tesz: ezek azok a gépek, amiken például a pólók alapanyagát adó, rugalmas, szellőző, kötött pamutdzsörzé készül, ami hengeres formában kerül le a kötőgépről. Egy vég anyag, ami 30-40 méter, alapanyagtól függően 10, de akár 18 órát is festődik.
A kötödében egy hónap alatt 10 tonnányi kelmét készítenek: ez 30-40 ezer folyóméternek felel meg. A festödében pedig, ahol többnyire bérmunkát végeznek, ennek a duplája, 80 ezer folyóméternyi kelme kerül ki a cégtől. „És csak egy műszakban, a kapacitásunk egyharmadát használjuk ki” – teszi hozzá Sinka József.
Miért komplex a textilgyártás?
A legnagyobb probléma a cégnek az import áru, amely az óriási választék és az alacsonyabb árszint miatt is nehezen verhető konkurenciát jelent. A tulajdonos 15-20 éve tudott új gépeket venni, azok egy része azonban mostanra leamortizálódott. Az amortizáció költségét pedig az import kikényszerítette alacsony árrésben nem lehet érvényesíteni.
„Olyan ez, mintha a taxis csak az üzemanyag és a szendvicse árát kérné el a kuncsaftoktól, de az autója karbantartásának költségeit nem. Márpedig ha a tönkremegy az autója, akkor elveszíti a bevételét is. Ugyanez igaz a textiliparra."
Míg mostanra már a legtöbb országban dominál a kínai import alapanyag, Olaszországban 20-30 évvel ezelőtt Prato környékén úgy képzelhettük el a textilipart, hogy a gépgyártók mellett a fonalas, a kötős, a kikészítésre specializálódott cégek, műhelyek egymás mellett működtek. Csak a szomszéd utcába kellett esetleg átmenni a textilgyártás folyamatának a folytatásához. „Volt, aki csak azzal foglalkozott, hogy átnézte a kelméket, vagy bolyhozott. Ezzel szemben mi kénytelenek voltunk, vagyunk mindennel foglalkozni. Áll a 20 millió forintos bolyhozógép a sarokban, a bolyhos anyagok alapból szezonálisak. Nem is tudnám kivel megosztva kihasználni” – teszi hozzá Sinka József.
A ruhadarabok alapanyagát biztosító textilipar rendkívül összetett: fonalgyárak, kötöttárugyártók, festők és kikészítők is részt vesznek abban, hogy egy kelme elkészüljön. „Évről-évre szűntek meg ezek itthon, szépen sorban” – emlékszik vissza Sinka József. „Egy gyárat nem lehet csinálni. Vagy támogatni lehet a meglévőt, vagy nem érdemes kínlódni. Felelős ember bele se kezdene” – mondja. A textiliparban ugyanis minden üzemrész 1-1 külön szakma és külön specializációt igényel: így a kötés, a festés, a kikészítés „és még a kereskedelemhez is érteni kellene a műszaki dolgok mellett” – teszi hozzá a szakember.
Eközben az elmúlt időszakban egyre több, nyugat-európai divatmárka szervezi vissza, közelebbre a ruhaipari gyártást Ázsiából. A textil- és a ruházati ipar stratégiai pozíciójára a Textil- és Ruhagyártók Európai Szervezete (EURATEX) is felhívta a figyelmet, hiszen a világjárvány alatt is megmutatkozott, hogy nem mindegy, ki vagyunk-e téve az elakadó szállításoknak, vagy akár a protekcionizmusnak, vagy éppen van saját, helyi gyártásunk, így mi magunk el tudjuk látni a szükséges szövetekkel, termékekkel, maszkokkal például az egészégügyet.
Sinka József szerint azonban pont a textilipar költségessége és összetettsége miatt is inkább a ruházati ipar és a konfekciógyártás térhet vissza Ázsiából – az alapanyaggyártás már kevésbé. Itthon nem is nagyon tudna hova: „A régi kötöttárugyárak közelében, helyett is, Hódmezővásárhelyen, Mosonmagyaróvárban, Békéscsaba környékén is már konfekcióüzemek működnek. Mindenki nyugati bérmunkát csinál” - hangsúlyozza.
Az előrelépési lehetőségei pedig egy magyar textilipari cégnek nagyon limitáltak: „A fonaltól indul a textilipar. Már az alapfonalakhoz is nehéz hozzájutni, és akkor még az ún. fejlesztett fonalakról nem is beszéltünk” – mondja. Továbbá a piac is beszűkült. „Nehéz követni a fejlődést és beszerezni a legújabb fonalakat. Olyan, mintha mi csak kullognánk az új dolgok után” – mondja.
A tulajdonos szerint feltehetjük a kérdést, hogy mi történne, ha megszűnne a kelmegyártás itthon? „Kitől kérnének mintagallért a mintasorhoz, ha teljesen ellehetetlenedne, vagy megunnám?” – teszi fel a kérdést.
„Moldova írta, hogy a vasútnál a 80-as évek végén csak megszállottak, vagy hülyék dolgoznak. Hát ez a textiliparra is igaz. Ez valahol kényszer is. Ehhez értünk”
– teszi hozzá.
Két dolog motiválja a mai napig Sinka Józsefet: egyrészt, hogy 30-35 évnyi „időt és lemondást” rakott bele egy saját cégbe és 20 embert foglalkoztat, valamint a szakmai elhivatottság. Hisz abban, hogy nem lenne jó nélkülük az országnak, másfelől azt a példát hozza fel, hogy ha egy bolt bezár, átmennek az emberek máshová és áthidalnák a hiányt. A Sinka és Társai készíti ugyanakkor az Országos Mentőszolgálat, a büntetésvégrehajtók, valamint a rendőrök formaruháinak alapanyagát. Emellett biztonsági, lángálló, antisztatikus és antibakteriális anyagokat, egészségügyi textileket is készítenek, így a kórházak számára műtős ruhákat, ágyneműket és lepedők anyagát, valamint „egy pici rész sportruházatot”.
Bár számos hazai divatcégnek ők drágának számítanak, a digitális nyomóüzem révén divatárut is készítenek: például színes, mintás, nyomott anyagokat több neves hazai divattervezőnek. A Sinka Textil számos, most induló hazai divattervezővel is együtt dolgozik: hisznek bennük és bíznak abban, hogy előbb-utóbb „nagyobbak” lesznek. A MOME textil szakával szoros munkakapcsolatban vannak. Azt egyébként abszolút jellemző tendenciának látják a cégnél, hogy a divattervezők, márkák egyre inkább egyedi anyagokkal dolgoznának, hogy ne köszönjön vissza ugyanaz a virágminta náluk, mint ahogy számos más márka kínálatában.
A textilgyártás fenntarthatatlansága
A divatipar ökológiai lábnyoma nagyon jelentős: ennek nagy részét, a McKinsey & Company az iparág kibocsátásra vonatkozó jelentése szerint 70 százalékát pedig maga az alapanyaggyártás, így a textilipar teszi ki. Ez azonban szorosan összefügg azzal is, hogy viszonyulunk a ruháinkhoz és hogy milyen elvárásokat támasztunk a textíliák felé. A ruhadarabok élettartama ugyanis rendkívül lerövidült az elmúlt évtizedekben: „Régebben egy inges, ha már elkopott egy férfiing gallérja, levette, kifordította. Ha az is kikopott, akkor kivett egy részt a hátából, és azt pótolta mással, mert egy zakó úgyis takarta és abból csinált új gallért. És ha az is elkopott, még akkor is kifordították” – mesél egy példát. Mostanra egy ruházatnál használt textíliával kapcsolatban az az elvárás, hogy legyen divatos, a divat pedig gyorsan változik, ez pedig az olcsósággal is együtt jár. Sinka József szerint pontosan fel sem tudjuk mérni, Kínában egyáltalán mennyi textíliát gyártanak, hiszen a belső piac is óriási, amit exportálnak, csak egy szelete a teljes termelésnek.
Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai alapján az európaiak 1996 és 2012 között 40 százalékkal több ruhát vásároltak. Eközben a háztartások ruházatra kiadott költése nagyjából ugyanannyi maradt: ez pedig úgy lehetséges, hogy sokkal olcsóbbá váltak a ruhadarabok, és így értelemszerűen könnyebben eldobhatóvá és olcsóbbá is. „Mivel nincs becsülete a ruházatnak az emberek tudatában, nem is tudják, milyen terhet ró ez a környezetre. Semmi használati értéket nem tulajdonítanak a ruháknak, borzasztó gyorsan leváltják. Nincs az a kampány, amivel rá lehetne venni őket, hogy ne így álljanak hozzá” – véli Sinka József a vásárlók mentalitásáról. „Kicsit olyan, mintha ellenkező irányba futnánk egy futópályán” – fűzi hozzá.
A szakembert is komolyan foglalkoztatja a textilipar ökológiai lábnyoma: „Ott a pamut alapját adó gyapot: rengeteg vízre és vegyszerre van szükség, és akkor még a szállításról nem is beszéltünk, vagy a szintetikus alapanyagokból eredő mikroműanyagokról. A festékek 90 százaléka a csatornákban köt ki. Ha egy ruhadarab legalább pamutból van, akkor előbb-utóbb Afrikában elenyészik” – mutat rá.
Lángálló, antibakteriális kikészítés nem készíthető növényi festéssel
A cég megrendelőinek ugyanakkor szempont mostanra a fenntarthatóság, bár minden vegyi anyagot, már csak a funkcionális textíliák miatt is nem tudnak kiiktatni: egyszerűen nincs természetes alternatíva egyelőre, hiába törekvés az iparágon belül, hogy minél természetesebben „oldják meg a dolgokat”. A szakember rámutat arra is, hogy a lángálló, antisztatikus anyagokhoz mesterségesen előállított, valamint szénszálra is szükség van: „Mindent bele kell rakni, hogy ellássa a funkcióját.”
Nagy jövőt Sinka József az újrahasznosított alapanyagokban, az ún. újraszálakban, valamint a kenderben lát. „A kenderben nagyon bízom, de speciális dolgok kellenek hozzá. Egy kis manufaktúra nem tud egyről a kettőre lépni. Ami fontos lenne, hogy a gyapotot, a pamutot kiváltsuk.
Ha megnézzük az Aral-tavat, mostanra 70 kilométerre van a korábbi parttól a víz. A pamuttermelés áldozatává vált. Befogták ugyanis gyapotültetvényeket locsolni a tavat tápláló folyót”
– mondja. „Ezt ugyanakkor nem látják az emberek, nem kötik a ruháikhoz. Sem az emberek, sem a döntéshozók nem tudatosak" - emeli ki a szakember.
Az újraszálaknak azonban megvannak a korlátai is: ebben az esetében az anyagot újratépik, hogy ismét elemi szálat kapjanak. „Van, hogy az már színesáru és nem lehet például tetszőleges színűre festeni. A pamut esetében is az elemi szál hosszúsága meghatározza a minőségét. Újrahasznosított pamut alapanyag esetében ez fele olyan hosszú, és mosásnál például könnyebben kihullanak a rövidebb szálak, rosszabb minőségű alapanyag lesz belőle” - magyarázza. Miközben a kevert szálas alapanyagok az újrahasznosítás ellenségei, jobb minőségű alapanyagot lehet pamut és poliészter keverékéből készíteni, mert szálszerkezetükből kifolyólag jobban összekapcsolódnak a szálak. „De összességében kevesebb munkafázisból áll az újrahasznosított anyagok gyártása, az pedig mindenképp kevesebb energia és nem új nyersanyag felhasználása” – emeli ki Sinka József.
HVG-előfizetés digitálisan is!
Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!
Megtaláltuk a magyar nőt, aki már most tudja, mi lesz jövőre a divat
Papp Erika látja el a hazai divatszakmát alapanyagokkal, a legelsők között van, aki láthatja a divatcégek féltve őrzött terveit. Bemutatótermében az értő szem könnyen kiszúrhat olyan selymet, amelyet akár a Gucci legújabb kollekciójában is láthattunk.
Egy Nagykátára szakadt német, aki újra kendernagyhatalommá tenné Magyarországot
Valaha kendernagyhatalom voltunk, mára szinte teljesen eltűnő iparágról beszélhetünk Magyarországon. Pedig világszerte felfutó alapanyagról van szó, óriási a kereslet az ipari kenderre. Egy nagykátai vállalkozás ebből igyekszik profitálni – kenderből készült zoknikkal.