Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5e06f719-9fac-424e-85c3-e4f66b59e5cf","c_author":"Eduline","category":"elet","description":"Két téma közül lehetett választani: az egyik a bethleni konszolidáció volt, míg a másik a Rákóczi-szabadságharc.","shortLead":"Két téma közül lehetett választani: az egyik a bethleni konszolidáció volt, míg a másik a Rákóczi-szabadságharc.","id":"20250507_tortenelem-erettsegi-hosszu-essze-megoldas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e06f719-9fac-424e-85c3-e4f66b59e5cf.jpg","index":0,"item":"3a72ee81-558c-4712-b1e0-26b6cde65765","keywords":null,"link":"/elet/20250507_tortenelem-erettsegi-hosszu-essze-megoldas-ebx","timestamp":"2025. május. 07. 13:31","title":"Itt vannak a töriérettségi hosszú esszéinek megoldásai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","shortLead":"A lelkesedés persze érthető egy ilyen retró járgány visszatérésének hírére.","id":"20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/25a40570-0c4a-4494-8214-727d4c61e8a4.jpg","index":0,"item":"ab6b376e-695f-4dfb-9b3d-8db3bad18651","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Yugo-elektromos-auto-visszater","timestamp":"2025. május. 07. 10:36","title":"Makett már van a visszatérő Yugóból, de nagyban már nehezebb lesz megvalósítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők 52 százaléka venne biztosan megint elektromos autót. A legtöbben keveslik a hatótávolságot.","shortLead":"Már több igény érkezett be, mint amire a 30 milliárdos keret elég lenne. A cégek számára kiírt pályázaton részt vevők...","id":"20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2c1eef2-077e-4769-9a0a-1a1e64814db2.jpg","index":0,"item":"994ffd8e-db45-4bbb-aef5-bb7e62960e8c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250507_elektromos-autos-palyazat-vallalkozasok-szamara-felmeres-jovo-mobilitasa-szovetseg","timestamp":"2025. május. 07. 14:21","title":"Kimerült az e-autós pályázat kerete, a pályázók több mint fele újabb járműveket is venne","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5c3055-5f5f-4622-a75f-21d93a9e66ee","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az énekes tanácsadóként dolgozott a kormánypárti csatornánál, és mint elmondta, a megbízatása a TV2-től távozó Pavel Stanchev vezérigazgatóhoz kötődött.","shortLead":"Az énekes tanácsadóként dolgozott a kormánypárti csatornánál, és mint elmondta, a megbízatása a TV2-től távozó Pavel...","id":"20250507_Vastag-Csaba-sem-dolgozik-mar-a-TV2-nel-ahonnan-tavozott-a-vezerigazgato-pavel-stanchev-megasztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5c3055-5f5f-4622-a75f-21d93a9e66ee.jpg","index":0,"item":"3318b4c1-a606-4aab-b871-ca53d360490e","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Vastag-Csaba-sem-dolgozik-mar-a-TV2-nel-ahonnan-tavozott-a-vezerigazgato-pavel-stanchev-megasztar","timestamp":"2025. május. 07. 10:11","title":"Vastag Csaba sem dolgozik már a TV2-nél, ahonnan távozott a vezérigazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","shortLead":"A szedán és kombi formában támadó új Audi RS5-nek már javában zajlik a Nordschleifén történő tesztelése.","id":"20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ece36359-7f6b-4bfd-b5ed-fc420185cac0.jpg","index":0,"item":"490fdecf-100f-4bb3-8e57-93b0eb6a5d86","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_videon-a-v6-mellett-kitarto-vadonatuj-audi-rs5","timestamp":"2025. május. 08. 06:41","title":"Videón a V6 mellett kitartó vadonatúj Audi RS5","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","shortLead":"Az indok valahol jogos volt, túl veszélyes az autó közúton.","id":"20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2d8383d3-64ec-4050-8941-7376d5569f2a.jpg","index":0,"item":"ae4e3227-2612-461e-98ba-12ca4ad3b56f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_Xiaomi-SU7-Ultra-teljesitmenykorlatozas","timestamp":"2025. május. 07. 08:08","title":"Botrány lett a szoftverfrissítésből, a Xiaomi megpróbálta lekorlátozni 1500 lóerős kocsija teljesítményét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eebe390e-286a-4d50-897b-149b032c36be","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A francia elnök és a német kancellár védelmi kérdésekről egyeztetett, és közös nyilatkozatban állt ki Ukrajna szuverenitása mellett.","shortLead":"A francia elnök és a német kancellár védelmi kérdésekről egyeztetett, és közös nyilatkozatban állt ki Ukrajna...","id":"20250507_Parizsban-talalkozott-Merz-es-Macron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eebe390e-286a-4d50-897b-149b032c36be.jpg","index":0,"item":"4bf47ff0-216b-4aed-8fda-f3bc75153b16","keywords":null,"link":"/vilag/20250507_Parizsban-talalkozott-Merz-es-Macron","timestamp":"2025. május. 07. 16:36","title":"Párizsba vezetett az új német kancellár első útja, Macronnal találkozott","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7b66f2d-fb1d-4fde-b8a4-9a274a808729","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Karácsony Gergely szerint ez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú MVM-hez tartozó Gázgyár kármentesítését már nem lehet tovább halogatni.","shortLead":"Karácsony Gergely szerint ez azt jelenti, hogy az állami tulajdonú MVM-hez tartozó Gázgyár kármentesítését már nem...","id":"20250507_A-fovaros-pert-nyert-az-Obudai-Gazgyar-rakkelto-szennyezesenek-ugyeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7b66f2d-fb1d-4fde-b8a4-9a274a808729.jpg","index":0,"item":"9aee9331-255b-4920-becc-0bb89cbe9d01","keywords":null,"link":"/itthon/20250507_A-fovaros-pert-nyert-az-Obudai-Gazgyar-rakkelto-szennyezesenek-ugyeben","timestamp":"2025. május. 07. 11:13","title":"A főváros pert nyert az Óbudai Gázgyár rákkeltő szennyezésének ügyében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újabb határidőt szalasztott el az Evergrande kínai ingatlanfejlesztő arra, hogy kifizesse a befektetőit, a Fitch Ratingstől már megkapta azt a besorolást, amely a csőd előszobájának tekinthető. Azt a céget, amely átveszi tőlük a második helyet Kína legnagyobb ingatlanfejlesztőinek listáján, szintén csődközelinek minősítették. Az óriásra duzzadt kínai cégek bajait az egész világgazdaság megérezheti.
Idén őszig a világ Kínán kívüli részében csak az ingatlanpiaccal foglalkozók ismerték igazán az Evergrande nevet, most azonban három hónap alatt már másodszor aggódhatunk amiatt, nehogy ennek a vállalatnak az összeomlása indítson el egy a 2008-as válsághoz hasonló dominóhatást. Amikor először került be a hírekbe a cég, még az újságírók közül is sokan keverték össze a Szuezi-csatornát eltorlaszoló Ever Givennel, de most már annak is van esélye, hogy még annál is nagyobb káoszt tud okozni a globális gazdaságban, mint a tavasszal pechesen járt hajó.
A lényeg nagyon leegyszerűsítve az: Kína korábbi második legnagyobb ingatlanfejlesztő cége csődbe juthat, ha pedig ez megtörténik, akkor félő, hogy a kínai gazdaság egy részét is magával rántja, ebben az esetben viszont a teljes világgazdaság bajban lehet. Épp akkor, amikor jön ki az egész világ a járvány okozta gazdasági sokkból, nem hiányzik senkinek az, hogy a második legnagyobb gazdaság megrengjen. Ezért fontos ez az esemény Kínától nagyon távoli országok számára is. És persze azért is idegesek lehetnek a befektetők, mert élénkek még az emlékek arról, hogy tizenhárom éve a válság nagyon hasonlóképp kezdődött el a Lehman Brothers csődjével.
Már október 21-én leszegett fejjel sétáltak az Evergrande egyik pekingi fejlesztése előtt
AFP
A gondok az Evergrande körül nem új keletűek, és azokat részben vissza lehet vezetni a kínai fellendülés történetére. A cég jogelődjének számító kantoni vállalat sikerének hátterében egyszerre álltak az alapító Hszü Csia-jin kiváló politikai kapcsolatai és az óriási kereslet a kínai társadalom körében a lakóingatlanok iránt. A növekedést pedig masszív terjeszkedés követte: a cég vett többek között focicsapatot, biztosítót, médiatársaságot, de még az élelmiszer-forgalmazásba is belekóstolt. Az elmúlt években az Evergrande az e-közlekedés felé kacsingatott, töltőállomások után járművek gyártásába is beszállt. Minderre stabil alapot adott az ingatlanok iránti kereslet, amelynek köszönhetően az alapítót 2017-ben Kína leggazdagabb embereként tartották számon. Miközben azonban a társaság dagadt tovább, a kereslet már alábbhagyott.
Az sem segített, hogy a nyakló nélküli építkezéseket jórészt hitelből finanszírozták a fejlesztők, az Evergrande ráadásul egyre nagyobb arányban adósodott el rövid lejáratú papírokban. Az adósság jelentős része ráadásul az úgynevezett árnyékbankrendszerből ered: mint az Economist elemzésében olvasható, 2020 első felében az ilyen, átláthatatlanul és a rövid távú papírokhoz hasonlóan magasabb felárral operáló hitelezők jegyezték az Evergrande adósságállományának 45 százalékát.
Három vörös vonal, ami miatt összedőlhet az Evergrande
Kínában a 2010-es évtized közepére az ingatlanvagyon az egyik legfontosabb befektetési eszközzé vált, az építőipar és az ingatlanágazat az ország gazdaságának 29 százalékát adja, a kínai nagyvárosok ingatlanárai magasabbak még New York vagy London árainál is. A nagy beruházásokat azonban jelentős részben hitelből finanszírozták, csakhogy a túl sok ingatlanprojekt és az egykepolitika miatt óriási túlkínálat alakult ki. Emiatt Hszi Csin-ping elnök 2020-ban bejelentette, hogy egészségesebbé kell tenni a nagy ingatlancégek mérlegét. Az új szabályokat a három vörös vonalnak nevezték el: kinnlevőség aránya nem érheti el az eszközállomány 70 százalékát, a nettó adósság a saját tőke értékét, a rövid távú adósságé pedig a készpénzállományét – márpedig az Evergrande egyik előírásnak sem felelt meg, ezért nem vehetett fel újabb hitelt. Emiatt bajba került, és rákényszerült arra, hogy hitel helyett a lakásállománya eladásából jusson pénzhez minél gyorsabban, ez viszont csak nyomott árak mellett jöhetett össze.
A problémák idén szeptemberben váltak először igazán fenyegetővé. Akkor a cég vezetői bejelentették, hogy a 2025-ben lejáró kötvényei után épp járó kamatot a kínai tulajdonosoknak ki tudják fizetni, de azt nem garantálja, hogy a külföldi befektetőknek is el tudják utalni a nekik járó összesen 83,5 millió dollárt. A vállalat adóssága ekkor 310 milliárd dollár volt, ami nagyjából két évi magyar GDP-nek felel meg, érthető tehát, hogy sokan idegesen fogadták a hírt.
Akkor még sikerült elkerülni a fizetésképtelenséget, és ezzel megnyugtatni a piacokat, de a nyugalmi időszak nem tartott örökké. November 6-án kellett volna ugyanis kifizetnie a cégnek 82,5 millió dollár kamatot, és amikor ez nem sikerült, 30 napos türelmi időt kapott a cég. Ez most hétfőn járt le, és egyelőre nincs hír arról, hogy sikerült volna fizetni.
Órákon belül fizetésképtelenné válhat az Evergrande kínai ingatlanbefektető, a cég csődje pedig magával ránthatja a kínai gazdasági csodát is.
Az a furcsa helyzet állt elő, hogy hivatalosan még nem tudni, mi történik: az Evergrande nem kommentálta az eseményeket, a hivatalos kommunikációjában még nem ejtett szót sem arról, hogy fizetésképtelenné vált volna, sem arról, hogy ki tudta volna fizetni a pénzt határidőre. A BBC és a Reuters is úgy értesült, hogy a befektetők nem kapták meg a pénzüket.
Mindenki feszülten várta, hogy mi fog történni, végül a Fitch Ratings törte meg a csendet, és miután ők sem kaptak a kérdéseikre választ a kínaiaktól, bejelentették az Evergrande leminősítését, a lehetséges második legrosszabb, RD szintre. Ez a restricted default rövidítése, magyarra korlátozott csődhelyzetként lehet fordítani,
az olyanok kapják meg, akik nem tudják kifizetni a tartozásaikat, nem is látszik esély arra, hogy fizessenek, de még nem indítottak el hivatalosan csődeljárást vagy bármilyen felszámolási eljárást.
Ennél lejjebb a minősítési listán csak a tényleges csődben lévő cégek, államok, egyéb entitások vannak.
És ha ez nem lenne elég: az Evergrande összeomlásával a Kaisa Group veheti át a második helyet a kínai ingatlanfejlesztők listáján – arra a kis időre, amíg szintén össze nem dől, a Fitch ugyanis ezt a céget is az RD kategóriába sorolta. A vállalat 400 millió dollárt nem tudott visszafizetni határidőre. Az ottani vezetők novemberben próbáltak tárgyalni arról, hogy a decemberben esedékes fizetési kötelezettség helyett új, 2023-ban lejáró kötvényeket ajánlanak fel a hitelezőknek, de eddig nem sikerült megállapodni.
A Kaisa pekingi irodaháza előtt még lobognak a zászlók
AFP
Mindenki nagy szerencséje az lehet, hogy a valószínű bukás előre látható mindkét cégnél.
Ha lehet kalkulálni azzal, hogy nagyon nagy a baj, az már egy fokkal jobb, mint ha szinte a semmiből jönne a krach.
Az állami vezetők nem törik magukat, hogy megmentsék a bajba került cégeket. Arról legalábbis szó sincs, hogy az adósságot átvállalná az állam, vagy nagy kedvezményekkel segítene – ami világos üzenet az ország többi cégének: ha valaki túlzottan eladósodik, maga vállalja a kockázatot. A feladat a kármentés lehet, a kínai jegybank például múlt pénteken közölte, hogy a gazdaság többi szereplője számára kezelhető a kockázat, de az ingatlanfejlesztők „saját gyenge menedzsmentjét” és a „féktelen növekedést” tette meg felelősnek. Kuangtung tartomány vezetése pedig egy bizottságot állít fel arra, hogy kitalálják, miként lehetne visszaállítani az Evergrande normális működését – ennek a hét tagja közül csak kettőt delegálhat a bajba került cég.
ABloombergnek nyilatkozó külföldi befektetők mindenesetre úgy számolnak, hogy a sor végére állhatnak csak be a pénzükre várók között. A kínai állam vezetőinek fő célja ugyanis az, hogy a társadalmi stabilitást fenntartsák, így nyugodtan lehet azzal tervezni, hogy elsőnek a lakásvásárlók, a cégek alkalmazottjai, majd a belföldi befektetők kapják meg a nekik járó pénzt.
Egyelőre sok a találgatás, milyen pápa is lesz XIV. Leó, de azért messze nem sötét ló, jó néhány kardinális kérdésben pontosan tudni lehet, hol is áll. Gyorsreakciók a világlapokból.