szerző:
Lengyel Miklós
Tetszett a cikk?

Sajnálja egyáltalán a Budweiser?

Katar 2022
Különös a helyszín, különös az időpont, különös a hangulat, végképp különös az, hogy miként került ide, és milyen társadalmi, politikai abszurditások fogadják, de itt van: a futball világbajnokság megérkezett Katarba. És mindezektől nem függetlenül, hanem ezek mellett is ez az év fő sporteseménye. Kövesse a meccseket és a mellettük zajló vitákat is a hvg.hu-val.
Friss cikkek a témában

Az utolsó pillanatban érkezett a rossz hír az Anhauser Busch Inbev főhadiszállására, hogy mégsem lehet sörözni a futball-világbajnokság stadionjaiban, noha erről korábban megállapodtak mind Katarral, mind a FIFA-val. Mi lesz a hosszú távú partneri szerződéssel?

72 millió dolláros a szerződés – írja a Bloomberg a Global Datara hivatkozva. Bár a sörgyártó sokat veszít, de nem valószínű, hogy emiatt felbontaná a partneri viszonyt a FIFA-val, hiszen ez nagyon sokat hoz a konyhára. A Budweiser 70 ország piacán indított nagy hirdetési kampányt a világbajnokság kapcsán. Ez több mint 1,2 millió vendéglátóhelyet érint.

Erre mutat rá Simon Chadwick, aki globális sportgazdaságot tanít a SKEMA Business Schoolban: „nem hiszem, hogy a Budweiser felmondaná emiatt a hosszú távú partneri szerződést. Igazában a nagy pénzt a globális nézettség hozza, nem pedig az, amit a helyszínen Katarban fogyasztanak.”

Elvben joga lenne bírósághoz fordulni a világ legnagyobb sörgyártójának, de ez nagyon kevéssé valószínű. Mint kiemelte:

az ilyen vitákat egymás között intézik el.

Ráadásul a katari tilalom akkor jött, amikor a nagy sörgyártók szép lassan állnak át az alacsony alkoholtartalmú italokra. A Budweiser Zero kapható a katari stadionokban, a cég világszintű kampányában az alkoholmentes sör már kulcsszerepet játszott.

Már a következő vb-re koncentrálnak

A sörgyár azért sincs nagyon kétségbeesve a katari tilalom miatt, mert megspórol jelentős szállítási és raktározási költséget. A környéken ugyanis sehol sincs sörgyár, ezért jó messziről kell a söröket odaszállítani. Ezért a Budweiser már a következő világbajnokságra készül, amelyet hazai környezetben rendeznek meg. 2026-ban három észak-amerikai ország, az USA, Kanada és Mexikó rendezi a futball-világbajnokságot. A Global Data szerint a FIFA megduplázza a partneri szerződést: négy év múlva 144 millió dollárt akar kapni. A Bloomberg értesülései szerint ez sem akadály: a világ legnagyobb sörgyártója kifizeti ezt is, mert globálisan mindenképp megtérül az összeg, hiszen a négy évvel ezelőtti világbajnokságot „csak” 3,6 milliárd néző kísérte figyelemmel. Most Katarban 5 milliárd nézőre számít Gianni Infantino, a FIFA vezére. Hányan lehetnek 2026- ban?

FIFA: nagy pénz, nagy foci és még nagyobb korrupció

Hogyan vált olyanná a labdarúgás, amilyennek ma ismerjük? Mikor lett fontosabb a játéknál az, hogy pénzt csináljanak belőle? Miért válhatott gazdasági és politikai tényezővé a sportágat nemzetközi szinten irányító szervezet, és milyen szerepe volt ebben egy brazil úszóból lett ügyvédnek és egy svájci gazdasági szakértőnek?

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!