Nyersanyagpiaci kilátások 2025 második felére
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A tömegközlekedés működtetésére eddig adott állami pénz és a bérletbevételek megosztásáról is konkrét számokat mondott Lázár János. Azt is bejelentette, hogy még több várossal szeretne megegyezni közös jegyekről.
Március 1-jétől lép életbe az új jegy- és bérletrendszer a tömegközlekedésben, Lázár János pedig sajtótájékoztatón mutatta be ennek a részleteit. Amellett, hogy újra felsorolta, amit már tudni lehet a kedvezményekről, a főváros és az állami szolgáltatók közötti elszámolásról is beszélt.
Mint elmondta, a Budapest-bérletekből érkező bevételt 28-72, a Pest megyei bérletek bevételét pedig 44-56 százalék arányban osztják majd meg az állam és a főváros között. (Az az egyet elfelejtette hozzátenni, hogy melyik arány melyik felet jelenti, de logikusnak tűnik, hogy a Budapest-bérletből majdnem háromnegyedet a főváros kapjon meg.)
A főváros most 12 milliárd forintot kap törvény szerint az államtól a tömegközlekedés működtetésére, ebből ez után 6 milliárd marad a fővárosnál, 6 milliárdot pedig az állam a saját cégei – a MÁV, a Volánbusz és a MÁV-HÉV – fenntartására fordít.
Arról, hogy a kerékpáros bérlet árát elsőre 5-7-szeresére akarták emelni, Lázár azt mondta: ez egy hiba volt. Így csak 4950 forintra emelték fel az árat, ami így is majdnem a duplája annak, amit eddig az agglomerációból 10-20 kilométert ingázó fizetett a bérletéért.
Arról Lázár már korábban beszélt, hogy egy tízéves járműfejlesztési, -beszerzési és -gyártási programot szeretne, de nagy konkrétumokat nem ismertünk erről. Most annyit mondott: „megkezdődtek a kormányzaton belül a pénzügyi tárgyalások”. Budapest és a nagyvárosok környékén pedig nagyobb pályafelújítást szeretne, ehhez első körben uniós pénzekre volna szükség – mondta el. A járműbeszerzést és a felújítást 100 HÉV-kocsi megszerzésével és a pálya felújításával kezdenék, de ehhez is azt szabta feltételül Lázár, hogy legyen EU-pénz. Mindezt pedig úgy szeretné megcsinálni, hogy magyar járműgyártók járjanak jól.
A jövőbeli terveiről még azt mondta a miniszter: nagyjából 25 olyan város van az országban, ahol van helyi tömegközlekedési cég, Budapest (és Zalaegerszeg, illetve Esztergom) után az összes többivel is szeretne megegyezni közös bérletrendszerről.
Mi várható a piacokon a globális gazdasági bizonytalanság, a kereskedelmi háborúk és a geopolitikai konfliktusok időszakában?
A szabályozás egyre szigorúbb, a megfelelés jogi kötelezettség és stratégiai kérdés is.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál kevésbé költséges megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
A bvk hosszú távú döntés, az adózási kérdéseket ezt figyelembe véve célszerű kezelni.
Megvan a fővárosi költségvetés az év végéig, a kormány pedig kedvezményes lakáshitelt és az állami cégeknél folytatódó spórolást jelentett be. Eközben a nemzetközi színtéren arra készülnek, mi lesz, amikor hamarosan lejár a vámháború három hónapos tűzszünete.
Nem világos, hogy a leginkább szablyacsörgetésnek tekinthető kereskedelmi háború átmegy egy langymeleg állapotba, vagy augusztus elsején totális káosz lesz a vége.
David Zucker, a Naked Gun rendezője biztosan nem nézi meg a Liam Neesonnal készült negyedik részt, mert az szerinte ötlettelen másolat lesz csupán. A rendezőtrió egyharmadával Leslie Nielsen fingógépéről, a pilótás pedofilpoénokról, a Top Secret bukásáról és O.J. Simpsonról is beszélgettünk.