szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Automata szivattyús rendszerrel és izolációs fallal igyekeznek megakadályozni, hogy a gázolajszennyezés továbbterjedjen a talajban. A kármentesítés végső költsége milliárdos nagyságrendű is lehet.

Több száz millió forintot költött eddig a gárdonyi gázolajszennyezés felszámolására a Mol – olvasható a társaság közleményében, amelyben arról is tájékoztatnak, hogy benyújtották az üzemanyag-szivárgással kapcsolatos tényfeltárási záródokumentációt az illetékes hatóságoknak.

A Pécs és Százhalombatta közötti olajvezeték tavaly októberben hibásodott meg Gárdony határában, akkor először arról adott hírt a Mol, hogy 10 köbméter olaj szivárgott el. Az Átlátszó azonban kiderítette, hogy ennél valójában jóval nagyobb mennyiségről, 487 köbméterről van szó, amit elismert a vállalat is, és február végéig ígért végleges műszaki beavatkozási tervet a szennyezettség teljes körű kezelésére. Ezt adták le most.

A Mol logisztikai vezetője a napokban már elárulta, hogy egy L alakú folyadékzáró falat kell majd építeni a föld alatt annak érdekében, hogy megállítsák a szennyező anyag további terjedését. A mostani közleményből ugyanakkor az is kiderül, hogy a Mol automatizált rendszert épített ki az üzemanyag eltávolítására, és a károk elhárítása a jövőben a milliárdos nagyságrendet is meghaladhatja.

A Mol Dunai Finomítója (képünk illusztráció)
Túry Gergely

A társaság szerint az érintett területről mindeddig 

  • 1614 tonna szennyezett földet szállítottak el, 
  • számos vizsgálatot végeztek, hogy feltérképezzék és nyomon kövessék a talaj állapotát és a szennyeződés kiterjedését, ennek érdekében például
  • kutatófúrásokat mélyítettek,
  • 22 olyan kút üzemel, amiken keresztül az üzemanyagot szivattyúzzák,
  • kezdetben naponta 500-600, az automatizált, telepített szivattyúkkal működő rendszer üzembe állítását követően napi 1100-1300 liter üzemanyagot tudnak eltávolítanak a talajból, 
  • továbbá elvégeztek egy speciális talajmechanikai szondázást is, annak érdekében, hogy „nagyon alaposan meg tudjuk határozni a terület földtani tulajdonságait”.

A Mol szerint a szennyezés lokalizált: egy 50 méteres sugarú körön belül folyt el az üzemanyag, és a fentebb említett izolációs fallal és az automatikus üzemanyag-kitermelő kutak segítségével biztosítható, hogy a szennyezés ne terjedjen tovább.

Az állataikat mentik a gárdonyi civilek, még tart az olajszennyezés felszámolása

A Mol szerint sokkal kisebb a gárdonyi olajszennyezés mértéke, mint amiről a lakosság beszámolt. A helyiek attól tartanak, hogy a Velencei-tó vizéig is eljuthat a gázolaj, és erre a HVG-nek nyilatkozó szakértő szerint is van esély.

Borítóképünk illusztráció, rajta a Mol Százhalombattai olajfinomítója.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!