Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a631da4e-ac8e-4590-887c-05b368384431","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kis méretű atomreaktorok segíthetik a jövőben a Google-t abban, hogy fedezni tudja az egyre növekvő adatközpontjai energiaigényét.","shortLead":"Kis méretű atomreaktorok segíthetik a jövőben a Google-t abban, hogy fedezni tudja az egyre növekvő adatközpontjai...","id":"20250512_google-atomenergia-elementl-power-megallapodas-adatkozpontok-energiaigeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a631da4e-ac8e-4590-887c-05b368384431.jpg","index":0,"item":"fffa74d1-c6cf-4110-98a1-76c1cd444c43","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_google-atomenergia-elementl-power-megallapodas-adatkozpontok-energiaigeny","timestamp":"2025. május. 12. 09:03","title":"Atomenergiát vásárol a Google, hogy legyen elég áram a mesterséges intelligenciájához","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon a találgatás: vajon mit viselhet?","shortLead":"XIV. Leó csuklóján egy karórát szúrtak ki az órarajongók, és ez a néhány pillanat is elég volt ahhoz, hogy beinduljon...","id":"20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ae8f1ba-b6e3-4515-845c-9706ae5aace9.jpg","index":0,"item":"40ef9844-13af-4880-8f81-f7e15b6b6f99","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_xiv-leo-papa-karora-csuklo-milyen-orat-visel-a-papa","timestamp":"2025. május. 12. 10:40","title":"Mi az az óra XIV. Leó csuklóján? Rengetegen rákattantak, jönnek a találgatások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"eff1dc48-6b58-4235-8151-dcf664ead87f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy apró, néhány érme vastagságú chip adta vissza Bradford G. Smith számára a kommunikáció készségét – még Mario Kartozni is tud a gyerekeivel az eszköznek köszönhetően.","shortLead":"Egy apró, néhány érme vastagságú chip adta vissza Bradford G. Smith számára a kommunikáció készségét – még Mario...","id":"20250511_neuralink-bci-agyi-chip-gondolatok-kurzor-iranyitasa-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/eff1dc48-6b58-4235-8151-dcf664ead87f.jpg","index":0,"item":"c2d79a0f-55a9-4f3b-8f26-74a65bfa521b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250511_neuralink-bci-agyi-chip-gondolatok-kurzor-iranyitasa-video","timestamp":"2025. május. 11. 10:03","title":"Szó szerint a gondolataival csinált videót a férfi, aki harmadikként kapta meg a Neuralink agyi chipjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e6c8d722-98d1-4b08-a12f-4584a61e17e0","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Francis Ford Coppola kapta áprilisban az Amerikai Filmintézet életműdíját. A vendégek közt volt Andy Garcia is, aki A Keresztapa III.-ban vette át a Corleone család vezetését. A színészt Coppoláról, Al Pacinóról, az első forgatási napról és a Sofia Coppolát ért kritikákról is kérdeztük.","shortLead":"Francis Ford Coppola kapta áprilisban az Amerikai Filmintézet életműdíját. A vendégek közt volt Andy Garcia is, aki...","id":"20250512_Andy-Garcia-interju-Francis-Ford-Coppola-eletmudij-Keresztapa-3","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e6c8d722-98d1-4b08-a12f-4584a61e17e0.jpg","index":0,"item":"907cd60b-eb94-4038-925f-555cb81942db","keywords":null,"link":"/360/20250512_Andy-Garcia-interju-Francis-Ford-Coppola-eletmudij-Keresztapa-3","timestamp":"2025. május. 12. 19:43","title":"Andy Garcia a HVG-nek: A Keresztapa II. csak kicsivel marad le az első mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a024fb69-b003-48b2-8c53-00913673c867","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Egy honfitársánál több kilogramm heroint és amfetaminszármazékot találtak a pénzügyőrök.","shortLead":"Egy honfitársánál több kilogramm heroint és amfetaminszármazékot találtak a pénzügyőrök.","id":"20250512_kabitoszer-csempeszet-roszke-drogfogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a024fb69-b003-48b2-8c53-00913673c867.jpg","index":0,"item":"ba67cb3e-df34-4616-a90a-af4091a7007b","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_kabitoszer-csempeszet-roszke-drogfogas","timestamp":"2025. május. 12. 13:32","title":"A frissen ragasztott kárpit árulta el a kokaint csempésző szerb sofőrt Röszkén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f124bfca-6ca5-42a1-b3bb-cea8cb805a04","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Az egyik versenyző kerékpárjának neki is ment az állat, de senki nem sérült meg.","shortLead":"Az egyik versenyző kerékpárjának neki is ment az állat, de senki nem sérült meg.","id":"20250511_Kecske-tamadt-a-versenyzokre-a-Giro-dItalia-alban-szakaszan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f124bfca-6ca5-42a1-b3bb-cea8cb805a04.jpg","index":0,"item":"5d62f7a8-4a09-4bff-8d3f-a3eb5f120d31","keywords":null,"link":"/sport/20250511_Kecske-tamadt-a-versenyzokre-a-Giro-dItalia-alban-szakaszan","timestamp":"2025. május. 11. 15:23","title":"Kecske támadt a versenyzőkre a Giro d'Italia albán szakaszán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c","c_author":"Kovács Bálint","category":"360","description":"A magyar liberális ellenzék Simicska Lajos G-napja óta úgy várja az Orbán-rendszert megsemmisítő atombombát – legutóbb a Magyar Péter által beígért orbáni „őszödi beszéd” megjelenését –, mint a messiást. Csak épp az utóbbi eljövetelére legalább egy kicsi esély még van.","shortLead":"A magyar liberális ellenzék Simicska Lajos G-napja óta úgy várja az Orbán-rendszert megsemmisítő atombombát – legutóbb...","id":"20250512_Orban-oszodi-beszede-magyar-peter-lebuktatas-atombomba-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d45b643b-1d2a-47a7-bacb-0b6dac80c65c.jpg","index":0,"item":"65dfe94e-3e0f-4f2d-b900-7d1a308da3a2","keywords":null,"link":"/360/20250512_Orban-oszodi-beszede-magyar-peter-lebuktatas-atombomba-simicska","timestamp":"2025. május. 12. 15:10","title":"Kovács Bálint: Milyen lesz Orbán őszödi beszéde, és miért nem jön el soha?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Lassan végéhez közeledik a Ludwig Múzeum Félreérthetetlen mondatok/Az újragondolt gyűjtemény című kiállítása, anélkül hogy különösebb rezgéseket keltett vagy figyelmet kapott volna akár a nyomtatott akár az elektronikus sajtóban. Vajon minek szól a közöny? A Műértő cikke.
A Ludwig Múzeum Félreérthetetlen mondatok/Az újragondolt gyűjtemény című kiállításán közel 60 műtárgy látható, jórészt a legfrissebb szerzeményekből. A válogatás lemond a nagy raktári klasszikusokról, és a Ludwig házaspár nyolcvanas évekbeli euroatlanti gyűjtési politikájából is mindössze - a nyitottságot megtartva - egy sokkal nyugtalanítóbb, vegyesebb, a művészet társadalmi vonatkozásaiban maszatosabb közép-európai mozaikot kapunk. A félreérthetetlen mondatok - ez az egyes munkák elérthetetlen közléseire vonatkoztatható - olyan történetté állnak össze, amely bárhol megszakítható, és újabb vizuál-dramaturgiai elemekkel bővülve újratölthető. Ebben a rekonstrukciós munkában a kurátor, Timár Katalin szándékai szerint tág teret hagyna a látogatónak, és mint mondja, „a kiállítás nagyban épít a néző aktív részvételére, aki saját személyes tapasztalatát és tudását használja a művek értelmezése során, miáltal sokkal személyesebb viszonyt alakíthat ki a tárgyakkal”.
A személyes tapasztalat és tudás meglehetősen homályos dolog, és legalábbis feltételezi azt, hogy a kortárs kritikai művészet körül értő közönség sürgölődik. Mindenesetre a néző az orientációban nagy segítséget kap az alapos kiállítási vezetőtől, amely folyondárszerűen vezet újabb és újabb értelmezési körökbe. Ebben a felkínált szabadságban nem is olyan egyszerű összefoglalni, hányféle perspektívája és megközelítésmódja lehetséges az elmúlt húsz év társadalmi-politikai mozgásainak a művészet szűrőjén keresztül.
Keserue Zsolt: Nagyolvasztó, 2008 - videó DVD 53`
Műértő
Az időhíd 1968 és 2010 között húzódik, mondjuk Bak Imre tiszta absztrakciójától Kaszás Tamás Szélessávú faliújságjáig vagy tetszőlegesen, Gerhard Richter Ablakától Kokesch Ádám „megfigyelő” objektjeiig. Többféle a forrás és az ösztönző tényező: a közelmúlt legfontosabb tárlatain feltűnt friss munkák, az 1960-as és 1970-es évek művészete iránt megindult globális érdeklődés és vásárlókedv, valamint az intézmény és a gyűjtemény profiljának folyamatos monitorozása képezik a tengelyt, amely a kulturális identitás kérdéseire, az emlékmunkára vagy a kortárs reflexiókra koncentrál. A koncepció továbbá két markáns állítást fogalmaz meg. Az egyik szerint a kiállítás a munkás eltűnő alakját teszi meg a rendszerváltás utáni Magyarország kapitalista berendezkedésének szimbolikus középpontjává, amelyet Csákány István installációján (A holnap dolgozója- bevetési ruha, 2009) és fametszetén szemlélhetünk meg. A másik egy összefoglalás lenne: Keserue Zsolt Nagyolvasztó című dokumentumfilmje, amely szülőhelye, Dunaújváros, a szocialista mintaváros első lakóinak mélybeszélgetéseiből és archív anyagokból rekonstruálja a politikai erőtértől elrugaszkodó, a város szellemi kohézióját megteremtő erővonalakat, amelyek mögött - mint mindig - emberek állnak. Keserue filmjében a politika esztétikai és a művészet politikai dimenziói alig elválasztható módon találkoznak össze, gyakran összemosva, eltüntetve a különbséget politikai és nem politikai művészet között.
A kiállításon azok a legjobb együttállások, amikor a magyar neoavantgárd néhány reprezentánsán keresztül nem a progresszív üdvtörténet 1970-es évekbeli retorikája ismétlődik meg, hanem az absztrakt művészet az alternatív életmódok egy lehetséges változataként tűnik fel (például a Bak Imre-Halász Károly-Frank Stella-tengelyen) vagy Hajas Tibor Utcára a mondanivalóddal című 1975-ös fotóakciója Maurer Dóra konceptuális fotográfiái mellett. A folytonosság keresése munkál abban a pozícióban is, amelyik megpróbálja egy szintre hozni Pinczehelyi Sándor egykori, rendszerkritikus Sarló és kalapácsát (1973), Szombathy Bálint Lenin-arcképpel takarózó egyszemélyes felvonulását (Lenin Budapesten, 1972) és Eperjesi Ágnes a semmi és minden ellen való, teljességgel privát és csak önmagát képviselő tiltakozását (Protesta-akció Buenos Aires utcáin 2007-ben).
Olykor az illeszkedések csak nehezen vagy erőltetetten követhetők: Simon Starling fotói magányos-idegenül állnak a válogatásban; Jovánovics György klasszikus reliefjét és Henryk Stazewski absztrakt jelrendszerét Timm Ulrichs egyetlen síklapból kivágott Patyomkin-palotájának (1994/2010) humora szinte teljesen legyűri; Fehér László hontalanokról készített festményei (Arcok a körtérről, 2004) zavart keltenek. A rendszerváltást követő gazdasági-társadalmi átrendeződésben a lecsúszott egzisztenciák, kivetettek, hontalanok kiretusálhatatlanul jelen vannak a városi szövetben - mindegy, hogy kocsival vagy gyalog járjunk is.
A hajléktalanok láthatatlanságból való szimbolikus kiemelése, ahogyan Timár fogalmaz, és festészeti megjelenésük, individuumként való kezelésük „a festészet lehetséges témáinak újradefiniálása” helyett inkább ezeknek az arcoknak a festészeti kisajátításáról, egy tét nélküli festészeti zsáner megtalálásáról szól, szemantikailag pedig a festő önportréi vagy a budapesti értelmiségiek arcképei mellé helyezhetők. Ha azt szeretnénk megtudni, hogy ezeknek az „arcoknak” van-e nevük, hogyan töltik el egy napjukat, és mit látnak a világból, akkor még mindig Erhardt Miklós és Dominic Hislop projektjéhez (Saját szemmel, 1997-1998) kell utalni a nézőt, ahol hajléktalanok fényképezőgéppel a kezükben a létet aktivitásként megélve, saját kommentárokkal kísérve, arccal és névvel jelentek meg a kiállítótérben.
A széleken való létezést és a művészi kreativitás-produktivitás kérdéseit Mladen Stilinovic sorozata (Művész munka közben, 1978) köti össze egymással, amint a művész ágyban, párnák között vegetál valahol lét és nemlét határán, az egzisztenciális nullponthoz közel. A munkástól a munkanélkülin át a művészig megvont egyenes persze csak egy lehetséges érintő. Éppen erről a lehetségesről szólnak a Félreérthetetlen mondatok. Az újraértelmezett gyűjtemény világosan artikulál egy összefüggésrendszert, a mobilis koncepciók, párhuzamosságok és átnézetek kreatív értelmezései felé tekint, s éppen ez volna az, amiből hiány van a mai intézményi gondolkodásban. (A kiállítás megtekinthető 2011. február 27-ig.)
A szecesszió művészete hálás kiállítási téma, Gustav Klimt pedig azon belül is az egyik „favorit”. Így a Szépművészeti Múzeumban látható Nuda Veritas - Gustav Klimt és a bécsi Secession kezdetei 1895-1905 című tárlat igazi közönségsikert ígér. A Műértő cikke.
Az 1860-as évek során az Egyesült Államokban vaslemezre készített fényképekből - úgynevezett ferrotípiákból - nyílt kiállítás a Genfi-tó mellett fekvő kisváros, Vevey fotómúzeumában. A Műértő cikke.