Amit a Fidesz kisatíroz, Rajk visszasatírozza

Hiányzó hősök címen negyvenhat 1944 utáni művész, szabadgondolkodó és politikus portréját állítja ki Rajk László. Az alkotót az új alkotmány „dühítette fel”.

  • hvg.hu hvg.hu
Amit a Fidesz kisatíroz, Rajk visszasatírozza

„Hazánk 1944. március tizenkilencedikén elveszített állami önrendelkezésének visszaálltát 1990. május másodikától, az első szabadon választott népképviselet megalakulásától számítjuk. Ezt a napot tekintjük hazánk új demokráciája és alkotmányos rendje kezdetének” – fogalmaz az új alkotmány, az Alaptörvény preambuluma, a Nemzeti Hitvallás. 

Ez a szöveg és a benne tükröződő szemlélet Rajk László új képeinek, művészeti akciójának, a Hiányzó hősöknek a témája. A Demokratikus Ellenzék meghatározó tagjaként, majd az SZDSZ képviselőjeként is nevet szerző építész–képzőművész a Hiányzó c. sorozatának második részét a Centrális Galériában állítja ki. 

Solt Ottilia. Részlet a képből
Rajk László

A sorozat első állomása a Hiányzó paragrafus c. kiállítás volt a Mucius Galériában, ott az új alkotmányban már nem szereplő, de a ’89-esben még meghatározó rendelkezéseknek „állított emléket” a művész. Így maradt ki az Alaptörvényből például az is, hogy „Magyarország: köztársaság”. 

Rajk frottage technikával állította elő szövegképeit, ahogyan a második rész portréit is. Ez Távol-Keleten ősrégi sokszorosító eljárásnak számít: ily módon fadúcokba metszett, kőbe vésett szentszövegeket satíroztak át papírra. A frottage-t Max Ernst fedezte fel újra és újította meg – immáron nem sokszorosító eljárásként, hanem éppenséggel egyedi képalkotási módszerként. Ahogyan Rényi András művészettörténész fogalmazott Rajk sorozatának első kiállítása megnyitóján: „a frottázs képe tehát nem képmás és nem másolat, inkább misztérium: a láthatatlan megmutatkozása, a rejtett feltárulása, epifánia.” (A megnyitó szövegét az eheti Élet és Irodalom közli.) 

A pénteki, november negyediki megnyitó előtt az alkotó a hvg.hu-nak elmondta, hogy az új alaptörvény elfogadása idején „eléggé feldühödött”, és nekilátott, hogy nagyméretű képeken emléket állítson azoknak a számára fontos, már meghalt személyeknek, akik a Nemzeti Hitvallásban megbélyegzett időszaknak voltak a meghatározó alakjai. „Nem csak mint halottak hiányoznak ők, hanem szociológiai értelemben is – mint példaadó hősökre is szükségünk van rájuk. Nem portrék Pantheonját hoztam létre, hanem egy egységes művészeti akciót, amely a kisatírozott 46 esztendő hiányát mutatja meg” – magyarázta a hvg.hu-nak a művészeti akció koncepcióját. 

Szabó Miklós. Portrérészlet
Rajk László

„Meglehetősen szokatlan, hogy egy alkotmány az elhatárolódásra épít. Kivesz időszakokat a történelemből, úgy tesz, mintha hatalmában állna az idő folytonosságának megszakítása. Ráadásul mindezt olyan módon, mintha például nem számítana, hogy 1956-ban Nagy Imre deklarálta Magyarország függetlenségét és kilépésünket a Varsói Szerződésből. Pedig – igaz, csak néhány napra – aligha voltunk függetlenebbek bármikor is, mint a forradalom alatt” – véli Rajk László. 

Igazság szerint a Nemzeti Hitvallás – ha közvetett módon is – megemlékezik a nemes ’56-os hagyományról: „Egyetértünk az első szabad Országgyűlés képviselőivel, akik első határozatukban kimondták, hogy mai szabadságunk az 1956-os forradalmunkból sarjadt ki.” A művész mégis egyetért Rényi Andrással, aki arról beszélt, hogy „a hivatalos propaganda persze megint forradalomról fecseg, de 2011. október 23-át nem a nagy közös újrakezdés pátosza, hanem a távlatvesztés, a bénultság, a történelmi depresszió uralja.” 

Rajk szerint a 46 férfi és nő a szabad gondolat és az emberi tartás bátor képviselői voltak a „hiányzó évek” alatt. Művészek (pl. Erdély Miklós művészetteoretikus és képzőművész, Hajas Tibor, a body art nagyhatású alkotója, Halász Péter színházcsináló) éppúgy szerepelnek Rajk „visszahozott” hősei között, mint közismert politikusok (Bibó István, Krassó György, Losonczy Géza vagy Szilágyi József) vagy a nagyközönség előtt kevésbé ismert, de a Kádár-korszak ellenzékében nagy tiszteletben álló személyek (Endreffy Zoltán filozófus, Fekete Éva szerkesztő, Nagy W. András publicista). „Ők meghaltak már, eltűntek, de a környezetből kirajzolódón hiányuk, akik ismertük őket, velünk marad” – mondta a hvg.hu-nak Rajk László. 

A kiállítás november 27-ig tart nyitva és ingyenesen látogatható a budapesti Centrális Galériában.