szerző:
life-style.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kozmetikai ipar valóságos aranybánya, mivel a hiúságnál stabilabb emberi jellemző kevés akad.

A kozmetikai ipar valóságos aranybánya, mivel a hiúságnál stabilabb emberi jellemző kevés akad. A fiatalság megőrzése a 21. századra egyre összetettebb feladatnak tűnik, és az, aki csak egy fronton támad, technikailag komolyan elmaradottnak számít.

A sima arcápoló krémek mellett közismert és no-name szérumok, pakolások, szemkörnyék ápolók, sőt ajakránctalanítók egész flottája várja a bevetést, a kérdés csupán az, hogy a szemmel látható túlkínálatból melyiket válasszuk. A „bőrrevitalizációs ügyet” éppen ezért nem túlzás komoly kihívásként értékelni, hiszen amellett, hogy célszerű párhuzamosan belülről is támogatni, - helyes táplálkozás, megfelelő folyadékbevitel, sport, sok alvás, szerencsés esetben stresszmentes életmód - meg kell találni a kozmetikai dzsungel azon termékeit, amelyek tényleg jól működnek az arcunkon.

Mi a tökéletes arcbőr titka?

Fölösleges lenne szépíteni, az igazi, a mi bőrünkön is jól működő krém megtalálása komoly pénz-, időveszteséggel járhat. Hatalmas brandek komoly marketingmunkával, és még komolyabb reklámbüdzsével igyekeznek nők millióit jól csengő ígéreteikkel, vélhetően amúgy is jó karban lévő, de hirtelen megfiatalodó modellekel „segíteni” a döntésben.

Évezredes szépség

Az arcápolás nem a modern nők privilégiuma. Több ezer évre visszamenőleg rendelkezünk bizonyítékokkal, hogy elődeink nem csak mai szemmel fapadosnak tűnő sminkszerekkel tettek azért, hogy szalonképes legyen a külsejük, hanem már arcápoló termékeket is használtak. Bár ezen a téren a görög és a római nők voltak a legaktívabbak, az első régészeti bizonyítékok az ókori Egyiptomból, i.e. 4000-ből maradtak fent, de Magyarországon (Aquincumban és Tapolcán) is találtak kozmetikumok használatát bizonyító, római kori kenőcsös tégelyeket.

Az i.e. ezer környéki, szintén római leletekből kiderül, hogy voltak külön kozmetikai termékek ránctalanításra, sőt még terhességi csíkok ellen is. Nem beszélve a már akkor is széles skálán mozgó sminkszerekről, amelyre egy Platus nevű római ember tett sokat mondó utalás a következő formában: "egy nő festék nélkül olyan, mint az étel só nélkül". Ezek után nem is lehet kérdés, hogy a nők miért nem ismertek tréfát, ha szépségápolásról volt szó. Olyannyira, hogy az extrém lehetőségektől sem riadtak vissza, szintén ókori római, egyben jó példa erre a krokodil ürülékkel dúsított sárfürdő. Ennél valamivel vonzóbb mai szemmel Néró császár feleségének, Poppeának szépség trükkje, ami állítólag szamártejből és eperből állt, és amit arcpakolásként használt.

Créme de la mer, The Essence, 3500 dollár - alig három hétre elegendő

Kétségkívül Kleopátra az, akinek a neve összefonódott a korai szépségápolással, többek között az E-vitaminban gazdag, meleg vizes és szamártejes fürdőinek és arany pakolásainak köszönhetően. Az ókori egyiptomiak bőrápolás terén is kreatívak voltak, dió- és mandulaolajat éppúgy használtak alapanyagként, mint például sivatagi szilvát (Balanites Aegyptiaca) vagy különböző állati eredetű zsírokat, amelyeket a száraz, öregedő bőrre gyakorolt hatása miatt vetettek be.

Egy másik fontos alapanyaguk az Aloe Vera volt, amelyet Kleopátra korában nem csak arcbőrre használtak, hanem kisebb sebek és égési sérülések kezelésére is. A görög nők kedvencének szintén az olaj alapú keverékek számítottak, kenőcseik adalékanyagai között a rózsa, pézsma, citrom, bazsalikom- és a citrusolaj is szerepelt.

Az iszlám középkori világban a nők többek között agyagpakolásokkal tartották karban bőrüket, a szépségkúrák színtere pedig gyakran a közfürdők voltak. A hammámban a muszlim nők megosztották egymás között a leghatásosabb szépségápolási szereik receptjeit, de lelhetett itt haj- és testápoló szereket is vásárolni. Bőrápoló krémjeik alapanyagai között például rizs-, árpa-, vagy mandulaliszt és halolaj szerepelt, de extrém hozzávalók az iszlám csodaszerek között is akadtak, így denevér-vizelet, anyatej.

Estée Lauder Re-Nutriv Re-Creation Day Crème - 1320 dollár

Kár lenne azonban lenézéssel szemlélni a korai szépségtrükköket, hiszen a 21. században sem nélkülözi a kozmetikai ipar a fura, néha sokkoló alapanyagokat. A szintetikus anyagokkal szembeni elzárkózás égisze alatt olyan natúr összetevőket vetnek be a gyártók, mint  az ámbra (nem túl irodalmi megnevezéssel bálnahányadék), madárürülék (mégpedig a gésák kedvence, a fülemüle guanó), kígyóméreg vagy éppen placenta. A luxus jegyében újra és újra elővett gyöngy, kaviár, 24 karátos arany-, selyem-, vagy gyémántpor, mint adalékanyag és persze árfokozó tényező már nem is számít kirívónak a szépségpiacon.

A szépség ára

A luxusbrandek az alsó- és középkategóriás márkákhoz képest, akár két-háromszoros áron is kínálják gyakran világsztárokkal reklámozott termékeiket. A 10 ezer forintos lélektani határt szinte minden luxus kategóriás szereplő terméke átlépi, és jó néhány közülük még a százezren is túlszárnyal. Az, hogy a luxus vagy az olcsóbb kategóriájú világmárkák termékei válnak-e be jobban, sokszor egyénfüggő, állítják a szakemberek, és nem szabad megfeledkezni a különböző genetikai adottságokról sem.  A profi termékek egyik jelentős előnye, hogy általában 35-40 faktoros fényvédelmet biztosítanak, ráadásul egyre fontosabb szerepet kap, hogy a termékeket állatokon ne teszteljék.

La Prairie Cellular Radiance Concentrate Pure Gold, 930 dollár - egy csepp a tiszta 24-karátos arany tartalmú

Ha a plasztikai sebészetnél kevésé riasztanak a semennyire sem pénztárcabarát luxuskrémek, és eldöntöttük, igenis áldozunk méregdrága kozmetikumokra, még mindig ott a kérdés, melyikre. A gyakran 50-100 ezer forint körül mozgó, jó esetben, szűkös adagolás mellett is legfeljebb 3 hónapig kitartó kencékből hatalmas a választék, viszont melléfogás esetén akár fizikai fájdalmat is okozhat a csalódottság. A megoldás, és a lehetőség a legjobb választásra ezért mindenképp az előzetes puhatolózás, a szépségspotok szakértőinek kifaggatása bőrtípusunk megjelölésével, a teszterek, minták sokaságával való aktív barátkozás, és az adott termék utáni személyes nyomozás.
 
Az online publikált hazai és külföldi vélemények tömegével elérhetőek, értéktelenek, és profinak tűnők egyaránt. Amennyiben szánunk rá egy kis időt, ezek alapján már körvonalazódhat egy kép a befutóról, befutókról. Igaz, semmi sem garantálja, hogy a több száz internetes fórum olvasása, a szubjektív vélemények, és arctalan fogyasztók névtelenül írt tapasztalatai megadják a tökéletes választ arra, hogy melyik termék is a jó nekünk, de a jól csengő szlogenek, a profi PR-szakemberek által írt reklámszövegek sem biztosítják ugyanezt. Fontos, hogy egyik oldalt sem kell szentírásként kezelni, hiszen azt, hogy egy adott luxus krém valóban megérte-e az árát, csak a mi bőrünkkel való, közvetlen találkozása után derülhet ki egyértelműen, jó esetben látványosan.

Kanebo Sensai Premier 630 dollár – luxus sejtregeneráló a legfinomabb japán selyem, a koishimaru kivonatával
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!