Biztonsági emberek vették át az irányítást több napra az egyik dunaújvárosi erőműben
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Gerillaoázisból urbanisztikai mozgalom született: San Francisco két órára befüvesített egyik parkolóhelye nyomán könyvtár, függőkert és házasságkötő is kitelepült már az utcára. Variációk köztérhasználatra Teherántól a budapesti Nagykörútig.
Zsirárdis urak kártyáztak komótosan Oklahoma egyik autóparkolójában 1935. július 17-én, miután lerótták az ötcentes parkolási díjat a Black Marynek keresztelt pénznyelőbe. A főútra automobil helyett asztallal és székekkel érkező társaság a köréjük csoportosuló tömeg és az arra járó rendőr legnagyobb megrökönyödésére egyszerűen csak rámutatott a fémtestű jövevényre, jelezve, fizetés után nincs reklamáció. A rohamosan gyarapodó géppark megfékezésére hivatott világelső parkolóautomatákat – amelyeket a biztonság kedvéért az éj leple alatt szereltetett fel az oklahomai városvezetés – többnyire felháborodással fogadták. Noha a boltosok örültek, hogy ezentúl gyorsabban cserélődhet a portáljuk előtt veszteglő közönség, a korabeli rövidfilm tanúsága szerint egy cowboy tüntetésképp a lovát kötötte ki az automatához, de akadt olyan is, aki a szabadságjogok megnyirbálására hivatkozva perelt. Hiába.
A hőskor ellenállási mozgalmához hasonló figyelmet kapott hetven évvel később, 2005-ben három San Franciscó-i férfi, akik a parkolási díj fejében gyepszőnyeget terítettek le a néhány négyzetméternyi belvárosi „bérleményre”, majd egy dézsás pálmafa árnyékában ücsörögve, beszélgetve, olvasva múlatta az időt. A „parkolás” végén akkurátusan összepakoltak, összesöpörtek és eltűntek. A két autó között meghúzódó, egyetlen parkolóhelynyi, foghíjtelekre néző alkalmi aszfaltoázis képe aztán bejárta a világot, és a közösségi portálokról özönlöttek a felkérések a Rebar néven dizájnstúdiót fenntartó illetékesekhez, települjenek ki más városokba is. A piknikszettként működő, gyep-fa-pad kombináció villámgyorsan urbanista szimbólummá nőtte ki magát: a közterületek újraértelmezői, az autók által eluralt városrészeket ismét életteli, valódi közösségi térré álmodók, a virtuális együttléteket valósra cserélők, a gyalogos-biciklis-autós szentháromság egyensúlyára törekvők és zöldfüggők tűzték zászlajukra kezdeményezést.
A két tájépítészből és egy jogászból álló csapat pedig úgy döntött: saját parkja klónozása helyett inkább szabadon alakítható közkinccsé teszi ötletét. Miután Los Angeles, Skócia és Olaszország utcáin is feltűnt egy-egy park, világméretű csináld magad akciót hirdettek. Kézikönyvben rögzítették a használati utasításokat, előzetes bejelentkezéshez és utólagos takarításhoz kötötték a részvételt, egyeztetést kértek a helyi hatóságokkal, és a Parking Day névre keresztelt városterápia hivatalos időpontjaként kijelölték szeptember harmadik péntekjét. Egyedül a kereskedelmi tevékenységet tiltották ki a néhány órásból egész napos létjogosultságot nyert miniparkokból. Így aztán sem a friss citromból csavart limonádéért, sem a bicikliszervizért, sem az ad hoc golfért nem kértek pénzt később az ideiglenes parkolótulajdonosok. Az időközben valamennyi kontinensre kiterjedt „parkolás” apropóján – New Yorktól Teheránig, Rómától Pekingig – több száz ország részvételével komplett irodák települtek ki, köttetett házasság, és volt, ahol egyszerűen szomszédok, barátok próbáltak látható közösségként feltűnni: elnyűtt szőnyegeken, kiszuperált tévék előtt, rozzant kanapékon, fotelokban „foglaltak helyet”.
Ez utóbbira Budapesten is lesz példa a hétvégén. A tavaly ősszel megalakult civil szerveződés, a 11 tagú Karc Kör első városi akciójaként nappalit is berendez a Nagykörút egyik autóparkolójában. A fő szervezői posztot információs szalmabálára telepítik, a részben kifestett, virágokkal beültetett, kibelezett autóroncsot pedig további kommentelésre ajánlják fel az arra járóknak. A világ számos pontján felbukkant és a mozgalom logójaként is ismert „környezetbarát” autó budapesti megjelenése a hivatalos csatlakozást jelzi: a városi életminőség javítására szövetkező társulás elsőként vette fel ugyanis a kapcsolatot a Parking Day San Franciscó-i központjával. A mozgalmat korábban is megidézték már Budapesten, a Greenpeace léte és céljai népszerűsítésére utánfutóra telepített dinoszaurusszal cövekelt az Oktogon egyik parkolójában, de a Levegő Munkacsoport is kiszállt már sajátságos terepgyakorlatra műfűvel és sörpadokkal az Andrássy útra, hogy felhívja a figyelmet a mélygarázsok használatára. Az idén azonban a Nyugati pályaudvar és az Oktogon között található több tucat újrahasznosított parkolóhely bekerül a nemzetközi versenyprogramba. Igaz, Budapesten egy nappal eltolták a kitelepülést, így egyelőre nemcsak a méregdrága parkolási díj megfizetésétől óvták meg a résztvevőket, de csatlakoztak az Európában 1998 óta megrendezett autómentes naphoz is, amely a szintén hagyománnyá vált mobilitási hét záróeseménye. Mindhárom rendezvény az ésszerűbb városhasználat mikéntjét firtatja, „kritikus tömegként” elszigetelődik az átláthatatlan autótengertől, és hadat üzenve az elembertelenedő falanszternek, a változó körülményekhez igazítaná a várossá szerveződött társadalmak alapvető létszükségleteit.
Az utca a közösségi interakció terepe is, nem csupán közlekedési park – magyarázza a Karc Kör egyik alapítója, Budai Eszter közgazdász, és hozzáteszi, jogász, szociológus, művészettörténész barátaival az autók között szlalomozó gyalogosok, a lakásba bezárkózó emberek és a lezárt játszóterek világa helyett élettelibb várost vizionálnak. Mint mondja, a helyi problémák ellenére a nagyvárosok globálisan hasonló helyzetbe kerültek, így bőven van mit tanulni, ellesni a jobban működő rendszerektől. Példaként említi a határozott polgármesteri döntésnek köszönhetően erősen csökkentett forgalmú, átlátható, ennek következtében az utóbbi évtizedben biztonságosabbá vált, jó levegőjű, begyalogolható és bebiciklizhető Bogotát. Vagy Koppenhágát és Bernt, ahová az okos tömegközlekedésnek, valamint a szintén lelassított forgalmú és egyszintűvé tett utaknak köszönhetően nyüzsgő élet költözött. Hasonló eredményeket értek el a Parking Day szervezői is. Az idei velencei biennálén is bemutatott, ücsörgésre és közösségi együttlétre inspiráló utcabútoraik mellett a várossal együttműködve komoly parkosítási programot generáltak San Franciscóban, így lassan okafogyottá vált aszfaltellenes kirohanásuk. Nem így Budapesten, ahol bőven akadna még tennivaló. Erre szövetkeznek a körút parkolóhelyeire a karc körösökkel együtt pályázók. A szabályozás miatt demonstrációként bejelentett, a rendőrség által biztosított eseményen törzsi tánctól gerillajógán át ingyenes vetőmagbörzéig sok minden szerveződik szombatra. Egyparkolónyi helyen bemutatkoznak a gyermekmentők, sátrat vernek az origamihajtogatók, és megnyílik egy elektromosautó-kölcsönző. Kitelepül hat roma festő is, megörökíteni a békebeli pillanatokat, amikor a város másképp fest.
SZABLYÁR ESZTER
Egy jogvita vezethetett oda, hogy májusban biztonsági emberek jelentek meg az egyik dunaújvárosi erőműnél, és több napon keresztül akadályozták a működést.
Az M100-nak 2021-ben egyszer már nekifutottak.
Két óra alatt sikerült lehozni a férfit.
Az amerikai elnök a bűnözőknek is hadat üzent, miután egy kormányzati alkalmazottat támadás ért.
Megvédte a kormány egyedi döntéseit a külügyminiszter.
Vasárnap este történt a tragédia.